Black Hat SEO staat synoniem voor een reeks technieken om een webpagina hoger te laten scoren in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines, waarbij die technieken niet voldoen aan de richtlijnen die door de zoekmachine zijn opgesteld. Black Hat SEO’ers manipuleren het algoritme waardoor een pagina kunstmatig hoger komt te ranken in Google of andere zoekmachines. Ook als die pagina helemaal niet relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Maar wat is Black Hat SEO nu precies en waarom is het een controversiële methode voor zoekmachine optimalisatie?
Definitie van Black Hat SEO
Bij SEO of zoekmachine optimalisatie wordt een website zo ontworpen zodat deze voldoet aan de wensen van zoekmachines zodat zij de pagina’s kunnen crawlen en indexeren. Stel dat je gevonden wil worden voor het zoekwoord “SEO Bureau in België“. Dan wil je dat er een aantal relevante SEO bureaus bovenaan in de zoekresultaten verschijnen natuurlijk. Bij Black Hat SEO worden de algoritmes zo gemanipuleerd dat minder relevante pagina’s ook hoog ranken. Deze pagina’s zijn helemaal niet interessant voor de gebruiker.
De benaming Black Hat SEO verwijst naar de cowboys in de oude Westerns waarbij de helden een witte hoed droegen en de schurken een zwarte hoed. Black Hat SEO is dus de denigrerende term voor SEO-specialisten die het zoekalgoritme proberen te misleiden. Omdat het algoritme vaak misbruikt wordt, voeren zoekmachines geregeld updates door om “shady” praktijken te voorkomen. Websites die inzetten op Black Hat SEO kunnen hierdoor van de ene op de andere dag verdwijnen uit de zoekresultaten. Als je White Hat SEO correct toepast, dan resulteert dit meestal niet in een daling van de rankings na een algoritme-update.
Enkele voorbeelden van Black Hat SEO zijn keyword stuffing, onzichtbare tekst toevoegen en cloacking.
Voordelen van Black Hat SEO
Deze vorm van SEO heeft één groot voordeel: je hebt vaak snelle resultaten. Je kunt ineens stijgen in de rankings omdat je meer dan 100 backlinks hebt gekocht, maar dit succes is meestal een verhaal van korte duur. Dergelijke technieken gaan vaak hand in hand met enkele nadelen op lange termijn.
Nadelen van Black Hat SEO
De voordelen van Black Hat wegen niet op tegen de nadelen. Een Black Hat strategie maximaliseert de kortetermijnwinst van een website door gebruik te maken van de beperkingen van de algoritmes van zoekmachines zoals Google of Bing. Eens de algoritmes slim genoeg zijn om de technieken te doorzien, dan gaat het vaak bergafwaarts met de website. Het is dus een korte termijn strategie.
Tussenin heb je ook nog Grey Hat SEO
Tussen Black Hat SEO en White Hat SEO hebt je nog een grijze zone: Grey Hat SEO genoemd. Grey Hat SEO is minder shady in vergelijking met Black Hat. Bij Grey Hat SEO gaan mensen de grenzen van het toelaatbare opzoeken, zonder teveel risico te nemen.
Wil je groeien met je bedrijf doormiddel van SEO? Dan moet je beslist inzetten op White Hat SEO. Als je SEO goed doet, dan is het een proces van lange adem. Het is een marathon die je loopt, daar waar SEA of Black Hat SEO vaak een sprint zijn. Echter, volg je de regeltjes van de kust, dan zullen algoritme-updates geen gevolgen hebben voor je website.