Hoger scoren in Google is het antwoord dat we het vaakst krijgen als we onze klanten bevragen naar hun SEO-doelstellingen. Terecht, want ook voor ons SEO-specialisten is hoger scoren in Google hetgeen waar we echt op kicken. Maar hoe pak je het aan? SEO is een samenspel van techniek, kwalitatieve content en autoriteit. Door op deze 3 pijlers in te zetten, scoor je in de zoekmachines. Wij zetten je alvast op weg met deze SEO tips.

Inhoud van dit artikel:

1. Doe een technische website audit

Als SEO bureau raden wij altijd een technische SEO website audit aan als je start met SEO. Je kunt het vergelijken met het bouwen van een huis: je wil eerst dat de funderingen stevig genoeg zijn vooraleer je begint aan de inrichting van je woning. Bij SEO is dit net hetzelfde: je website of webshop moet eerst technisch goed ineen zitten vooraleer je kunt starten met content marketing en linkbuilding.

Er zijn heel wat zaken die je in kaart moet brengen als je een website audit doet. Is er een XML sitemap aanwezig? Heb je de juiste richtlijnen meegegeven in je robots.txt file zodat je website indexeerbaar is? Hoe zit het met de laadtijd van je pagina’s? Zijn er geen issues met JavaScript? Is er een SSL certificaat aanwezig?

2. Doe een zoekwoorden onderzoek

Om te weten voor welke zoekwoorden je hoger wil scoren in Google, moet je een diepgaand zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Deze zoekwoorden kun je vervolgens gaan indelen in categorieën die je later kunt gebruiken voor je website architectuur.

Ben je helemaal nieuw met SEO? Dan zijn de long-tail zoekwoorden het interessants voor jou. Dit zijn lange zoekwoorden die een redelijk laag zoekvolume hebben. Omdat ze een laag zoekvolume hebben, is de concurrentie ook lager, waardoor je snel resultaat kan behalen.

Zoekwoorden onderzoek kun je zelf doen of je kunt hiervoor een SEO agency inhuren.

3. Herwerk de informatie architectuur

De informatie architectuur, ook wel website structuur genoemd, is het volgende wat je op punt moet zetten om beter te scoren in Google. De website structuur moet voor de bezoeker logisch in elkaar zitten, zodat hij makkelijk van pagina A naar pagina B kan navigeren.

Als je bezoekers te lang moeten zoeken tot ze gevonden hebben wat ze nodig hebben, dan is er iets mis. Wij vergelijken het altijd met een stad met veel kruispunten. Als je telkens moet staan wachten aan een rood licht, dan ben je als bestuurder vaak gefrustreerd. Kun je vlot doorrijden omwille van de vele groene lichten, dan geraak je efficiënt op je locatie en ben je tevreden. Een website of webwinkel werkt op dezelfde manier. Als je website niet logisch in elkaar zit, dan is de kans groot dat mensen niet meer terug zullen komen.

Je zoekwoorden onderzoek en de categorisatie die je in stap 2 gedaan hebt, kun je gebruiken om je website te structureren. Welke zoekwoorden ga je gebruiken voor je hoofdcategorieën? Welke zoekwoorden ga je gebruiken om blogberichten te schrijven? Veel stof tot nadenken! 😉

Voorbeeld van een website architectuur voor een e-commerce website. Deze website heeft verschillende (sub)categorieën met daaronder producten. De categorieën kwamen tot stand na een zoekwoordenonderzoek.

4. Creëer kwalitatieve content

Content is King. Je website staat of valt met kwalitatieve teksten. Als je content gaat maken, dan is het belangrijk dat je dit doet met je doelgroep in het achterhoofd. Naar welke informatie is je doelgroep op zoek? Waar kun je ze bij helpen? Zorg dat je content een antwoordt biedt op hun vragen.

Binnen de inbound marketing wordt er vaak gebruik gemaakt van topic clusters. Dit is een methode waarbij je één hoofdpagina maakt rond een hoofdzoekwoord, de pillar pagina, en dat je daarrond verschillende subpagina’s maakt over onderwerpen die gerelateerd zijn aan het hoofdzoekwoord. De pillar pagina en subpagina’s zijn met elkaar verworven doormiddel van interne links.

Een mooi voorbeeld van een pillar pagina met verschillende kwalitatieve stukken content. Dit noemen we een topic cluster.

5. Voorzie interne links

Voor SEO en om beter te scoren in Google is het uitermate belangrijk dat je interne linken voorziet tussen je pagina’s. Interne links zorgen ervoor dat je link juice doorgeeft en dat zoekrobots je pagina’s beter kunnen crawlen en begrijpen.

Als je ankerteksten gebruikt is het aangewezen om daarin een relevant zoekwoord te gebruiken. Zo kan Google (proberen) begrijpen wat er op de achterliggende pagina staat.

Interne links zijn niet alleen handig voor Google en andere zoekmachines, ze zorgen er ook voor dat je als gebruiker vlot van de ene naar de andere pagina kunt navigeren.

6. Vergeet de SEO-basics niet

Heel veel winst kan gemaakt worden door enkele on-page optimalisaties door te voeren. Denk maar aan:

  • Een unieke meta title: dit is een enorme ranking factor. Zorg dat je hoofdzoekwoord hierin verwerkt zit.
  • Een overtuigende meta description: vertel hier waarover de pagina gaat en sluit af met een krachtige CTA.
  • Benut Alt tekst: optimaliseer je afbeeldingen zodat je ook in Google Images visibiliteit krijgt.
  • Een korte URL structuur: Google is, net zoals ons, fan van korte, leesbare URLs.

Eens je deze optimalisaties doorgevoerd hebt voor elke pagina, zul je snel hoger komen in de zoekresultaten met je website.

7. Verzamel kwalitatieve backlinks

Nu je goede content hebt en de basics staan goed, is het tijd om te investeren in goede backlinks om je autoriteit te verhogen. Zoals we eerder al aanhaalden, is linkbuilding één van de drie pijlers van SEO of zoekmachine optimalisatie.

Er zijn verschillende manieren om backlinks te verzamelen. We zetten ze even op een rijtje:

  • Schrijf goede content, dan volgen de linkjes vanzelf. Website eigenaars linken graag naar andere, kwalitatieve content. Deze backlinks zijn met voorsprong het meeste waard.
  • Ga gast bloggen: benader een andere website met de vraag of je een artikel kunt publiceren op hun portaal (met de nodige do-follow backlink erin natuurlijk).
  • Verstuur een persbericht: heb je een belangrijke aankondiging? Dan is dit de ideale gelegenheid om backlinks te verzamelen via een persbericht. Verstuur dit naar journalisten die actief zijn in je branche.
  • Koop enkele startpagina linkjes aan: dit zijn niet de meest kwalitatieve linkjes, maar ze helpen je zeker om beter te scoren in Google. Zeker als je een relatieve nieuwe website hebt, kan dit voor een boost zorgen. Bovendien zijn deze links heel goedkoop aan te kopen.

Als je linkjes gaat ruilen met andere websites, dan zouden we geen AB-linkruil voorstellen, wel een ABC-linkruil.

8. Registreer je Google Mijn Bedrijf pagina

Registreer jouw bedrijf in Google. Google gaat meer en meer de local 3-pack gaan promoten, waardoor de eerste zoekresultaten vaak Google My Business bedrijven zijn. Lokale SEO wordt steeds belangrijker en we hebben reeds ondervonden dat deze listings een positieve impact kunnen op je rankings in Google.

9. Gebruik Google Search Console

Google Search Console is één van de favoriete tools van Depends SEO agency. Het is een gratis Google tool dat je inzichten geeft in het zoekgedrag van je websitebezoekers. Je ziet via welke zoekwoorden ze gekomen zijn, welke pagina’s het meeste verkeer genereren, waar er crawl problemen zijn,…

10. Investeer in goede SEO-tools

Een boer kan niet zonder zijn tractor, een SEO-specialist kan niet zonder zijn SEO-tools. Er zijn heel wat betalende en gratis SEO-tools die je kunnen ondersteunen bij je dagelijkse optimalisaties. Wij gebruiken dagelijks deze tools die ons helpen hoger scoren in Google:

11. Verrijk je pagina’s met video

Google en andere zoekmachines lijken video’s meer en meer te omarmen. YouTube video’s ranken tussen de zoekresultaten, Instagram Reels en TikToks verschijnen bovenaan de SERP,… Video is overal.

Zoekmachines zien video dan ook als een teken van kwalitatieve content. Het sluit ook perfect aan bij het hele E-E-A-T gebeuren: mensen of bedrijven die expertise tonen via video komen geloofwaardiger over en zullen hierdoor hoger scoren in Google.

12. Wees niet bang om hulp te vragen

Dit is misschien wel onze belangrijkste tip: wees niet bang om hulp te vragen aan een specialist. Als er een probleem is met ons toilet, dan moeten wij ook beroep doen op een loodgieter om ons uit de nood te helpen.

SEO of search engine optimization is een heel moeilijke materie. Er zijn zeker zaken die je zelf kunt optimaliseren, maar op een bepaald punt loop je tegen technische moeilijkheden of vraagstukken aan. Dan zijn wij er om je te ondersteunen.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox