De meta description, ook wel meta beschrijving genoemd, is een HTML attribuut en geeft een korte samenvatting waarover de website gaat. Meta descriptions zijn zichtbaar in de zoekresultaten, het is dus zeer belangrijk dat je ze meeneemt in het hele SEO optimalisatie proces van je website. Een meta beschrijving bij de zoekresultaten maakt duidelijk wat bezoekers op een pagina kunnen verwachten.

In dit artikel leggen we uit hoe je de meta descriptions moet schrijven en hoe ze kan optimaliseren.

Optimale lengte

De ideale lengte voor een meta beschrijving is tussen de 155 en 160 tekens. Probeer de beschrijvingen lang genoeg te houden, zodat je een duidelijke boodschap kan meegeven aan de surfer. Je moet de meta description optimaal benutten.

Voorbeeld van de meta beschrijven van Depends SEO agency.

Optimale formaat

Meta descriptions hebben geen invloed op je rankings in Google, daar waar meta titles dit wel hebben. Toch is het extreem belangrijk om ze te optimaliseren. Een goede beschrijving kan het verschil zijn tussen geen bezoekers en veel bezoekers op je website. Ze hebben een grote impact op de CTR (click-through-rate) of de doorklikratio.

Bij een meta omschrijving is het belangrijk om op een slimme manier, de zoekwoorden te verwerken in je tekst. De tekst moet zo natuurlijk mogelijk geschreven worden, zodat de leesbaarheid optimaal blijft voor mensen. De meta description, mag net zoals bij meta titles en alt tekst voor afbeeldingen, niet te spammy overkomen.

Een goede meta description schrijven

Ben je er klaar voor om goede meta descriptions te schrijven voor je website? Dan moet je rekening houden met volgende zaken:

1. Denk aan de optimale lengte

We haalden dit eerder al aan, de optimale lengte voor een meta description is tussen de 155 en 160 tekens (soms zie je uitschieters tot 300 tekens). Probeer de essentie van de pagina onder te brengen in deze tekst en zet de meest cruciale informatie vooraan.

In sommige gevallen zal Google de meta beschrijving inkorten aan de hand van 3 puntjes (…).

2. Gebruik een actieve vorm

Probeer je meta description altijd vanuit de actieve vorm te schrijven. De meta beschrijving is namelijk dé uitnodiging om je website te bezoeken. Zorg ervoor dat de tekst vlot geschreven en uitnodigend is.

Laat de meta omschrijving ook aansluiten bij de inhoud van je pagina. Als je verkeerde verwachtingen schept, zijn de bezoekers zo weer weg. Hierdoor creëer je een hoge bounce rate.

3. Voorzie een call-to-action of USP

Vergeet zeker niet om in je meta description een call-to-action (CTA) of USP te plaatsen. Een CTA of USP moet mensen over de streep trekken om voor jouw product of bedrijf te kiezen.

Enkele voorbeelden zijn:

  • Geniet van onze voordelen.
  • Lees hier het volledige artikel.
  • Vraag je gratis sample aan!
  • Vraag een gratis offerte aan!
  • Free shipping!
  • Gratis verzenden vanaf €20.

4. Voeg zoekterm toe aan de beschrijving

Voeg het belangrijkste zoekwoord (of zoekterm) toe aan de beschrijving, de term waarop de pagina hoger moet scoren in Google. Als iemand exact op deze term zoekt, dan geeft Google deze dik gedrukt weer. Dit kan ervoor zorgen dat een surfer visueel geprikkeld is en mensen sneller doorklikken naar je website. Heb je een nieuwe website met weinig autoriteit, dan kun je in eerste instantie focussen op long tail zoekwoorden.

Lees zeker ook eens onze uitgebreide gids rond zoekwoordenonderzoek

5. Test verschillende varianten

Testen is belangrijk. Sommige woordcombinaties zullen beter werken dan andere. Test gedurende enkele weken één meta description uit en wissel daarna eens af voor een paar weken met een andere tekst. Vergelijk daarna in Google Search Console welke meta description het meeste doorkliks genereerde.

Hoe maak je een meta beschrijving aan?

Je kan een meta description of beschrijving op verschillende manieren aanmaken. Alles hangt af van het CMS (contentmanagementsysteem) dat je gebruikt.

1. Code

Je kan ervoor kiezen om de meta omschrijving met code toe te voegen aan je website. Deze meta description voeg je dan toe in het -gedeelte van je HTML-document. 

2. Plugin of module

Heb je geen kaas gegeten van code of HTML, dan kan je de meta omschrijving toevoegen met behulp van een plugin of module. Voor WordPress kan je de Yoast SEO plugin gebruiken.

Math Rank is een goed alternatief voor WordPress. Ook voor Drupal websites bestaat er dergelijke module (Meta Tags module).

Meta beschrijving niet zichtbaar

Geen paniek, het kan al eens voorvallen dat de meta beschrijving die je aangemaakt hebt, niet zichtbaar is. Google kiest er dan bewust voor om deze te negeren.

De aanleiding hiervan is meestal dat de bestaande meta description niet 100% overeenkomt met de eigenlijke content op de pagina of dat de meta omschrijving de vraag van de gebruiker niet goed beantwoordt.

Google is zo slim en kiest dan zelf een fragment uit je tekst die aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox