SEO staat voor Search Engine Optimization, terwijl SEA staat voor Search Engine Advertising. Het zijn twee verschillende marketingstrategieën die worden gebruikt om de zichtbaarheid van websites in zoekmachines te verbeteren. Dit zijn de belangrijkste verschillen:

SEO SEA
Resultaat op lange termijn Resultaat op korte termijn
SEO kost tijd SEA kost geld
Kosteloze, organische klikken Betalen per klik (cpc)
Positie onder de advertenties Positie bovenaan de pagina

Wat ons betreft, gaan SEA en SEO hand in hand. Wanneer je een nieuwe website lanceert, trek je aanvankelijk weinig bezoekers via zoekmachineoptimalisatie (SEO). Daarom beginnen veel website-eigenaren tegelijkertijd met zowel SEO als zoekmachine-adverteren (SEA). SEA levert snel resultaten en verkeer op, maar naarmate je SEO-resultaten verbeteren, kun je geleidelijk het budget voor SEA verminderen. Dit strategische afbouwen van SEA is effectief omdat de verbeterde SEO-prestaties op de lange termijn meer duurzaam en kostenefficiënt verkeer genereren.

SEA zorgt voor snelle resultaten en leads. Naarmate je SEO-resultaten verbeteren, kun je geleidelijk aan het SEA budget verminderen.

Grootste verschillen tussen SEO en SEA

1. SEO is een duurzame, lange termijn strategie

Met SEA heb je een grotere kans op direct succes, maar SEO heeft een beter rendement op lange termijn. Men zegt wel eens dat SEO een marathon is, geen sprint. Met een degelijke SEO-strategie is er een grotere kans op minimaal succes met een voorspelbaar budget.

Hierdoor is het implementeren van een SEO-strategie heel duurzaam. Want als je op basis van een zoekwoord een toppositie kunt bemachtigen in de organische zoekresultaten, kun je daar een lange tijd zichtbaar blijven. Is je SEA budget plots op, dan verlies je al je zichtbaarheid onmiddellijk.

Daarnaast hebben gebruikers van zoekmachines soms de neiging om betaalde advertenties te vermijden. Zeker als ze de ads in het verleden al eens voorbij zagen komen of het bedrijf niet kennen. Organische resultaten wekken over het algemeen meer vertrouwen op. Iedereen kan bij wijze van spreken betalen om bovenaan te staan in Google via het PPC-model.

2. Organisch versus betalend verkeer

Met behulp van SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, genereer je meer organisch verkeer naar je website. Met SEA haal je betalend verkeer naar je website.

Betalende zoekresultaten (SEA) staan bovenaan de SERP:

Betalende zoekresultaten (SEA) staan boven de organische zoekresultaten van SEO.

De organische zoekresultaten staan onderaan de betalende zoekresultaten:

De organische zoekresultaten staan onderaan de betalende zoekresultaten.

3. Tijd versus advertentiebudget

Voor beide strategieën heb je een marketingbudget nodig, hoewel dat budget op verschillende manieren wordt ingezet.

Wie inzet op SEA, zal een deel van zijn werkuren moeten investeren in de strategie, maar moet ook een aanzienlijk advertentiebudget voorzien. De kosten voor SEO worden voornamelijk uitgedrukt in werkuren, hetzij voor het inhuren van een SEO specialist, een copywriter of een webdeveloper.

4. Gegevens analyseren en tracking

Elke bedrijfsleider weet graag waar z’n geld naartoe gaat. Zo ook wil hij weten wat z’n marketinginspanningen opbrengen.

Wanneer je gebruik maakt van SEA (Search Engine Advertising) om meer leads te genereren of om je omzet te verhogen, voorzien zoekmachines je van statistieken en dashboards waarmee je onder andere kunt zien hoe je zoekwoorden presteren bij verschillende demografische doelgroepen en welke pagina’s bezoekers raadplegen op je website. Platformen houden bij hoeveel mensen op je CTA’s klikken en daadwerkelijk contact met je opnemen, en wat de prijs is voor elke klik. Zo weet je tot in het detail wat je SEA-campagne opgebracht heeft.

Ook SEO-verkeer is de dag van vandaag mooi in kaart te brengen met tools als Google Analytics en Google Search Console. Ranktrackers zoals Semrush maken het mogelijk om goed te rapporteren over je inspanningen en de gemaakte progressie.

Een gegronde kosten-batenanalyse maken blijft wel een uitdaging: SEA-campagnes leveren direct resultaat op, terwijl SEO-resultaten weken of zelfs maanden op zich laten wachten. Voor SEA-specialisten is het eenvoudig om de ROAS (Return On Advertising Spend) te berekenen door de opbrengsten van de campagne te delen door de kosten. SEO daarentegen is een langetermijnstrategie waarbij resultaten pas na langere tijd zichtbaar worden, wat het moeilijk maakt om direct de winst in verhouding tot de geïnvesteerde uren te bepalen. Neem bijvoorbeeld linkbuilding of het oplossen van technische issues: dit zijn SEO-technieken die niet eenvoudig zijn toe te wijzen aan specifieke omzetstijgingen.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van SEO en SEA?

Het is belangrijk om de échte voordelen van SEO en SEA te begrijpen. Op deze manier ben je in staat om de juiste strategie voor jouw bedrijf te kiezen. Bedrijven besteden hun werkzaamheden vaak uit aan een SEA specialist of SEO bureau. Dit doen ze omdat ze vaak zelf het bos door de bomen niet meer zien en nood hebben aan een gestructureerd plan van aanpak en de nodige begeleiding.

Je kan er natuurlijk ook perfect voor kiezen om SEO en SEA zelf op te nemen. Maar vooraleer je dat doet, is het belangrijk dat je de voordelen van beide strategieën kent.

Voordelen van SEO

  • Je wordt thought leader: het werk dat je verricht voor het opbouwen van een SEO-strategie, helpt je om jouw merk meer vertrouwd te maken dan die van je concurrenten. Met SEO kun je een betrouwbare reputatie vestigen én veiligstellen. Door kwalitatieve content te creëren, zal je je bedrijf kunnen positioneren als thought leader en go-to brand in de markt. Dit is één van de bouwstenen van een demand generation.
  • Je wekt vertrouwen: het bereiken van de hoogste positie in de organische zoekresultaten wekt vertrouwen bij de gebruiker. Je plaatst jezelf boven je concurrenten en trekt het meeste websiteverkeer aan. Het geeft aan dat jouw website door Google en andere zoekmachines als betrouwbaar en relevant wordt beschouwd. Dit vertaalt zich in hogere conversiepercentages voor de pagina’s die bovenaan de organische resultaten staan.
  • Content hergebruiken: zelfs als jouw marketingcampagne de doelstellingen niet haalt, kun je de content die je hebt gecreëerd hergebruiken. Bijvoorbeeld voor e-mails, nieuwsbrieven of social media. SEO-teksten zijn een prima brandstof voor je content marketing inspanningen.
  • Online aanwezigheid vergroten: het kan vaak maanden duren om een goed organisch resultaat te bereiken. Maar, SEO draagt echt bij aan het bevorderen van de merkbekendheid. Eens je hoger staat in Google, genereer je heel veel visibiliteit.

Voordelen van SEA

  • Onmiddellijk resultaat: het grootste voordeel van SEA is dat je direct verkeer naar je website kunt genereren. Als je een nieuw bedrijf opricht, dan heb je nog niet de nodige autoriteit om op organisch vlak hoge toppen te scheren. Op korte termijn kun je dus aan de hand van advertenties wel je doelgroep makkelijk bereiken. Daarnaast kun je in alle stilte aan je SEO werken.
  • Targeten op basis van demografie: de zoekmachines zijn zo geavanceerd dat je heel eenvoudig gebruikers kunt targeten op basis demografische factoren. Zoals leeftijd, geslacht of beroep.
  • Targeten op tijd en locatie: ads kunnen zich ook op gebruikers richten op basis van het tijdstip waarop ze zoeken. Ook kun je het bereik van advertenties beperken op basis van de demografische locatie van de gebruikers.
  • Gestroomlijnd proces: het opzetten van betaalde ads is een gestroomlijnd proces. Dit gebeurt via een interface die de zoekmachine levert voor jouw SEA-campagne.
  • Landingspagina die de gebruiker te zien krijgt: jouw advertentie leidt gebruikers naar een landingspagina van jouw keuze. Het algoritme bepaalt hier dus niet de landingspagina die de gebruiker te zien krijgt. Bij SEO is dit wel zo.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox