Zoekwoorden onderzoek doen is één van de belangrijkste taken van een SEO specialist. Het is noodzakelijk om meer bezoekers naar je website te krijgen. Maar hoe vind je nu de juiste zoekwoorden? Wel, in deze ultieme gids leiden we je stap voor stap door het hele proces. Heb je na het lezen van deze gids nog vragen rond zoekwoorden onderzoek? Contacteer dan ons SEO bureau en we helpen je graag verder. Enjoy!

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, zijn alle woorden of woordgroepen die een gebruiker in een zoekmachine ingeeft om bepaalde informatie te vinden op het internet. Wanneer je bijvoorbeeld een zoekwoord intypt in Google, dan zoekt Google resultaten die met dit zoekwoord overeenkomen.

Het vinden van de juiste zoekwoorden is heel belangrijk bij zoekmachine optimalisatie of SEO. Zoekwoorden onderzoek helpt je om de juiste woordgroepen te vinden die mensen bij het zoeken naar relevante informatie ingeven, zodat je een website kunt optimaliseren om in de zoekresultaten voor die specifieke zoekwoorden te verschijnen.

Er zijn drie soorten zoekwoorden: short tail (1 woord), mid tail (2-3 woorden) en long tail zoekwoorden (meer dan 3 woorden). Short tail zoekwoorden hebben vaak veel meer concurrentie dan mid tail en long tail zoekwoorden.

Een voorbeeldje:

  • Short tail zoekwoord: fiets
  • Mid tail zoekwoord: elektrische fiets
  • Long tail zoekwoord: beste elektrische fiets van 2024

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek is een techniek waarbij SEO-specialisten op zoek gaan naar zoekwoorden of woordgroepen die mensen gebruiken om informatie op te zoeken op het internet. Deze zoekwoorden analyseren en gebruiken ze om een pagina of website te optimaliseren.

Het gaat erom de taal van je potentiële bezoekers te leren spreken en deze kennis te gebruiken om content te optimaliseren. Zoektermen onderzoek wordt meestal gedaan met behulp van gratis en/of betalende tools die je laten zien waar mensen via Google en andere zoekmachines naar zoeken.

Waarom zoekwoorden onderzoek doen?

Omdat het één van de belangrijkste SEO-taken is. Het is een geweldige manier om de zoekintentie van je bezoekers te achterhalen. Daarnaast geeft zoekwoorden onderzoek zeer waardevolle inzichten over hoe je de content op je website moet structureren in functie van de informatie architectuur (IA).

Hoe moet je zoekwoorden onderzoek doen?

Nou, dit is iets waar deze gids je zal mee helpen. Je hoeft je zeker geen zorgen te maken: keyword research is geen ingewikkelde materie. Zodra je de basisprincipes begrijpt en enkele technieken onder de knie hebt, ben je klaar om helemaal zelf en gratis zoektermen onderzoek te doen!

Wanneer moet je zoekwoorden onderzoek doen?

Dit is meestal de eerste stap als je bezig bent met zoekmachine optimalisatie voor een website.

Het is nodig als je:

  • op zoek bent naar een nieuwe niche;
  • op zoek bent naar nieuwe content ideeën;
  • de ideale structuur van een website wil bepalen;
  • bestaande content wil optimaliseren.

Keyword research wordt meestal gelinkt aan zoekmachine optimalisatie, maar je hebt het ook nodig als je een Google Ads (vroeger Adwords) campagne wil opzetten. Je moet namelijk ook bepalen op welke zoekwoorden je wil adverteren.

Hierdoor is zoekwoorden onderzoek nuttig voor zowel SEO als SEA.

Wie moet zoekwoorden onderzoek doen?

Zoekwoorden onderzoek kan gedaan worden door een eigenaar van een website, een blogger, een freelance online marketeer of een SEO-specialist. Na het lezen van deze gids zou je het ook volledig onder de knie moeten hebben.

Geschiedenis van het zoekwoorden onderzoek

De manier waarop mensen aan keyword research doen, is in de loop van de tijd sterk geëvolueerd.

Rond het jaar 2000 was zoekwoorden onderzoek redelijk basic. Het beperkte zich tot het bezoeken van Google Keyword Planner (vroeger in Google Adwords, nu Google Ads), het vinden van zoekwoorden met het hoogste zoekvolume en deze vervolgens in de websitetekst proppen (lees keyword stuffing).

Omdat velen dit misbruikten, reageerde Google door de jaren heen met verschillende updates van hun algoritme. Het doel van deze updates was om te begrijpen wat de gebruikers willen om hen met de beste mogelijke resultaten van dienste te zijn. De zoekintentie staat nu centraal.

Dit zijn de belangrijkste algoritme-updates die een invloed gehad hebben op de manier waarop zoekwoorden onderzoek gedaan wordt:

  • Google Panda – bestrafte thin content en duplicate content
  • Google Penguin – bestrafte het onnatuurlijk gebruik van zoekwoorden
  • Google Hummingbird – doet een poging om verbanden te leggen, conversaties te begrijpen en complexe vragen te beantwoorden (= semantic search)

Vandaag de dag is zoekwoorden onderzoek veel meer dan het vinden van de “juiste” zoekwoorden en deze op de “juiste” plaats gebruiken in je content. Google en andere zoekmachines begrijpen steeds beter naar wat mensen op zoek zijn en ze zijn in staat om verbanden te leggen.

Daardoor wordt zoekwoorden onderzoek steeds actueler. Het gaat niet langer om het vinden van het ideale zoekwoord, het gaat erom dat je je doelgroep begrijpt en relevante content creëert.

Simpel gezegd: als je goede content creëert, is het mogelijk om te ranken voor zoekwoorden die je zelf niet in je tekst gebruikt. Dit betekent natuurlijk niet dat zoekwoordenonderzoek niet langer belangrijk is, integendeel. Het is gewoon een beetje anders dan in het verleden.

Fases van het zoekwoorden onderzoek

Om deze gids overzichtelijk te houden, hebben we het zoekwoorden onderzoek opgesplitst in 3 fases:

  1. Zoekwoorden vinden
  2. Zoekwoorden analyseren
  3. Zoekwoorden gebruiken

Zoekwoorden vinden 🔎 

Ons eerste advies als je aan zoekwoorden onderzoek begint is simpel: ken je markt of niche waarin je actief bent. Door middel van een kwalitatief zoekwoorden onderzoek te doen krijg je een dieper inzicht in subonderwerpen en terugkerende thema’s in je niche.

Het vinden van zoekwoord ideeën is heel gemakkelijk. Zoekwoorden correct analyseren kost wat meer moeite. Dit behandelen we in een volgend hoofdstuk. Na het lezen van deze gids moet je in staat zijn om zoekwoorden onderzoek helemaal zelf te doen.

In dit hoofdstuk bespreken we verschillende (gratis) tools en platforms die je kunt aanwenden om relevante zoekwoorden te vinden voor je contentstrategie:

Google Keyword Planner | Keyword tools | Google suggesties | AnwerThePublic | YouTube | Google Search Console | Reddit | Quora | Amazon | Thruuu | Keyword Sheeter | Google Trends | Merge Words

(klik om naar het specifieke tool te springen)

Stel dat je een blog hebt over wandelen. Je hoeft geen genie te zijn om te weten dat één van de zoekwoorden waarop je wilt scoren “wandelen” of “wandelroutes” is.

Het probleem met deze zoekwoorden is dat ze vaak heel generiek zijn en zeer veel concurrentie hebben. We noemen deze zoekwoorden short tail keywords.

Als je dieper in je niche graaft, zul je merken dat mensen ook andere zoekwoorden gaan gebruiken die aanleunen bij wandelen en wandelroutes:

  • “Smartwatch met hartslagmeter”
  • “Beste Android-app voor wandelroutes”
  • “Hoeveel calorieën verbrandt wandelen”

Bovenstaande zoekwoorden noemen we long tail zoekwoorden. Ze bestaan uit 4 of meer woorden en hebben een lager zoekvolume waardoor ze minder competitief zijn. Hierdoor hebben deze zoekwoorden een hogere betrokkenheid en betere conversiepercentages.

Er bestaan verschillende soorten zoekwoorden: short tail zoekwoorden, mid tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden.

Het internet is een plek om informatie te geven, om vragen te beantwoorden en om problemen op te lossen. Een goede contentmarketing strategie moet erop gericht zijn om alle vragen over jouw niche te beantwoorden. Long tail zoekwoorden zijn daar uitermate voor geschikt.

1. Google Keyword Planner (Google Ads)

Google Keyword Planner, ook wel Zoekwoordplanner genoemd, is gratis een gratis en héél lang het nummer 1 keyword tool geweest voor veel online marketeers. In de loop der jaren is er echter veel veranderd. Tegenwoordig hebben de meeste SEO’s Google Keyword Tool vervangen door geavanceerdere SEO tools zoals bijvoorbeeld SEMrush.

Om Google Keyword Planner te gebruiken moet je een Google Ads-account aanmaken (dit duurt slechts enkele seconden als je al een Google-account hebt).

Ga na het aanmelden of aanmaken van je account naar Tools en selecteer Zoekwoordplanner.

Via tools kan je in Google Ads naar de zoekwoordplanner gaan.

Selecteer Nieuwe zoekwoorden ontdekken en voeg enkele zoekwoorden toe om suggesties te krijgen.

Selecteer Nieuwe zoekwoorden ontdekken en voeg enkele zoekwoorden toe om suggesties te krijgen.

Nu krijg je een lijst te zien met relevante zoektermen. Per zoekwoord krijg je te zien wat het maandelijkse zoekvolume is en of het zoekwoord veel concurrentie heeft. Deze lijst kun je eenvoudig exporteren naar een Excel bestand.

Google Keyword Planner is een zeer dankbaar tool, vooral bij het opzetten van PPC campagnes. Voor SEO zoekwoorden onderzoek is het ook geschikt, maar er bestaan veel betere tools. Tools die veel meer resultaten en zoekwoorden zullen opleveren.

2. Keyword research tools

De meeste SEO’s gebruiken een professioneel keyword tool om zoekwoorden te vinden. Deze zullen vaak meer suggesties geven in vergelijking met Google Keyword Planner. Deze tools zijn vaak betalend.

Dit zijn de belangrijkste voordelen van een keyword tool:

  • Je kunt er veel efficiënter door werken (binnen enkele kliks krijg je enkele honderden zoekwoord ideeën)
  • Je krijgt heel wat vergelijkbare zoekwoorden te zien die voor jou mogelijkheden kunnen bieden
  • Je krijgt te zien hoeveel competitie er is voor een bepaald zoekwoord
  • Je hebt heel wat mogelijkheden om te filteren op zoekwoorden, zo kun je heel gemakkelijk long tail zoekwoorden afzonderen

Deze tools werken op twee manieren: je kunt zoeken op basis van een zoekwoord of op basis van een concurrent.

Ga je voor optie één, dan start je met een bepaald zoekwoord. In onderstaand voorbeeld (gemaakt met KWFinder) is dit “coffee machine”. Geef je zoekwoord in, selecteer je land en taal en druk op enter. Vervolgens krijg je een hele lijst zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het zoekwoord dat je oorspronkelijk ingegeven hebt.

Je kunt filteren op gerelateerde zoekwoorden, autocomplete suggesties en vragen. Daarnaast krijg je ook een zicht op het maandelijks zoekvolume per keyword, de keyword difficulty en aan de rechterkant krijg je zicht op de zoekresultatenpagina (SERP). Zo zie je in één oogopslag wat de best presterende websites zijn voor dat specifieke zoekwoord.

KW Finder, een tool van Mangools, is een prima tool om zoekwoorden te vinden.

Ga je voor optie twee, dan start je met een concurrent. In onderstaand voorbeeld (gemaakt met SEMrush) hebben we de website van TVH (www.tvh.com) ingegeven.

Je krijgt een heel duidelijk overzicht te zien voor welke zoekwoorden dit bedrijf rankt in de zoekresultaten. Zo staan ze op positie 11 voor het zoekwoord “heftruck”. Je krijgt ook te zien met welke pagina ze ranken.

Ook SEMrush is een prima tool om zoektermen te vinden.

3. Google Suggesties

Bij gebrek aan een budget voor een keyword tool, kun je beroep doen op Google Suggesties. Laten we eens kijken naar de drie functies die je kunt gebruiken om nieuwe zoekwoord ideeën te vinden:

Autocomplete suggesties

Het is je waarschijnlijk al opgevallen dat Google je zoekopdrachten automatisch aanvult met suggesties. Omdat deze gebaseerd zijn op echte (populaire) zoekopdrachten door mensen, kunnen deze een goede inspiratiebron zijn voor interessante zoekwoorden.

Wanneer je gaat zoeken in Google, dan gaat Google vaak je zoekopdracht automatisch aanvullen met suggesties. Dit noemen we Google autocomplete suggesties. Deze suggesties zijn gebaseerd op populaire zoekopdrachten. Dit is dus een prima bron om te starten met je zoekwoorden onderzoek.

Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kun je elke letter van het alfabet toevoegen achter je hoofdzoekwoord. Zo krijg je een volledige lijst met interessante zoekwoorden:

Google autocomplete

People also ask (Meer om te vragen)

Een andere functionaliteit die je in Google kunt gebruiken is “People also ask” of “Mensen vragen ook”. Het verschijnt niet altijd, meestal bij vraag gerelateerde zoekopdrachten. Deze vragen zijn uitermate geschikt om blog berichten rond te schrijven.

Een andere functionaliteit die je in Google kunt gebruiken is “People also ask” of “Meer om te vragen”. Het verschijnt niet altijd, meestal bij vraag gerelateerde zoekopdrachten. Deze vragen zijn uitermate geschikt om blog berichten rond te schrijven.

Zoekopdrachten gerelateerd aan

Onderaan de zoekresultaten binnen Google zie je “Zoekopdrachten gerelateerd aan” staan. Hieronder vind je een aantal zoektermen. Deze zoekopdrachten worden ook vaak door andere mensen gebruikt en zijn direct gerelateerd aan jouw zoekterm. Dit zijn prima LSI keywords.

Onderaan de zoekresultaten binnen Google zie je “Zoekopdrachten gerelateerd aan” staan. Hieronder vind je een aantal zoektermen. Deze zoekopdrachten worden ook vaak door andere mensen gebruikt en zijn direct gerelateerd aan jouw zoekterm.

4. AnswerThePublic

Wil je op een eenvoudige manier vragen of zoekwoorden genereren voor je contentstrategie of om blog artikels rond te schrijven? Dan kun je ook AnswerThePublic gebruiken.

Dit tool is zeer gebruiksvriendelijk. Je geeft je hoofdzoekwoord in (bijvoorbeeld online marketing), daarna selecteer je je land en taal en vervolgens klik je op search.

Je krijgt de resultaten ingedeeld in vijf onderwerpen: vragen, voorzetsels, vergelijkingen, alfabetische volgorde en verwante topics. Deze zoekresultaten kun je heel makkelijk exporteren naar een csv-bestand.

AnswerThePublic is ook een fantastisch tool om inspiratie op te doen voor je zoekwoordenonderzoek.

Je kunt dit tool een paar keer per dag gratis gebruiken.

5. YouTube Suggesties

YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld, na Google. Ook hier kun je gebruik maken van de gratis Suggesties. Er zijn dagelijks miljoenen zoekopdrachten naar de meest populaire topics. De kans is dus heel groot dat de zoekwoorden van YouTube ook hoge zoekvolumes hebben in traditionele zoekmachines zoals Google. Je kunt YouTube gebruiken op twee manieren: via de zoekresultaten of de autocomplete functie.

Laat ons beide mogelijkheden eens onder de loep aan de hand van een voorbeeld.

Als we zoeken in YouTube op “water filter”, dan komen we al heel snel uit bij voor de hand liggende zoekwoord ideeën zoals “diy water filter”. Als we dit zoekwoord vervolgens ingeven in ons keyword tool, dan zien we dat daar effectief een hoog maandelijks zoekvolume voor is.

De zoekresultaten van Youtube geven heel wat inspiratie voor je zoekwoorden onderzoek.

De tweede manier om zoekwoorden te vinden is met behulp van de autocomplete functie van YouTube. Bij het zoeken naar video’s op YouTube gebruiken mensen meestal zoekopdrachten die ‘praktisch’ gericht zijn.

Als je de autocomplete suggesties van YouTube en Google vergelijkt, dan zie je inderdaad dat deze verschillen van elkaar. Toch kunnen de suggesties van YouTube interessant zijn om mee te nemen in je contentstrategie.

Youtube autocomplete suggesties

6. Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool dat je kan gebruiken om aan zoekwoorden onderzoek te doen. Het tool werd ontwikkeld door Google voor eigenaren van websites. Het is vooral heel handig om je bestaande content verder te optimaliseren.

In Google Search Console kun je bijvoorbeeld achterhalen via welke zoekwoorden mensen naar je website zijn gekomen. Klik hiervoor in het linkermenu op “Prestaties”.

Per zoekwoord krijg je inzicht in het aantal klikken, het aantal vertoningen of impressies, de gemiddelde CTR en de positie waarvoor je website rankt voor dat bepaalde zoekwoord.

Wens je meer in-depth inzichten te verkrijgen van een bepaalde URL? Dan navigeer je naar “Pagina’s” en klik je op de desbetreffende pagina. Daarna klik je op “Zoekopdrachten” en je ziet directe op welke zoektermen de betreffende pagina in de SERP getoond wordt.

Aan de hand van deze gegevens kun je specifieke pagina’s verder optimaliseren. Rank je niet goed voor een bepaald zoekwoord? Update dan even je bestaande content.

7. Reddit

Een atypisch kanaal om te gebruiken voor je zoekwoorden onderzoek is Reddit. Reddit is één van de grootste online communities ter wereld en bijna elk onderwerp dat je maar kunt bedenken komt er aan bod.

Het is een plek om mensen te vinden die geïnteresseerd zijn in je niche en om te ontdekken welke onderwerpen ze bespreken.

Laat ons eens kijken naar de niche “digital marketing”. Het eerste wat we moeten doen is op zoek gaan naar subreddits die betrekking hebben op ons onderwerp. Zoals je ziet heeft de subreddit /DigitalMarketing 53.000 leden. De subreddit /digital_marketing heeft 103.000 leden.

Reddit

Je kunt een specifieke subreddit aanklikken en de populairste posts analyseren. De populariteit van een post wordt weergegeven door het aantal upvotes. Onderstaand voorbeeld heeft 21 upvotes en kan een interessant topic zijn om een blog rond te schrijven.

Reddit upvotes

8. Quora

Quora is een ander populair platform dat zich richt op allerlei soorten vragen. Vragen die je vervolgens kunt behandelen als long tail zoekwoorden.

Eerst moet je de overkoepelende onderwerp pagina (topic) vinden voor je niche. In onderstaand voorbeeld gaan we voor “Email Marketing”.

Quora als zoekwoorden tool

Er verschijnt nu een lijst met vragen die gerelateerd zijn aan het onderwerp “Email Marketing”. Interessante vragen zullen, net zoals bij Reddit, veel upvotes en reacties hebben. Hiermee kan je bepalen welke vragen er interessant zijn om mee te nemen in je content strategie.

Aan de rechterkant van de onderwerp pagina zie je een lijst met gerelateerde onderwerpen. Dit kan interessant zijn om je niche verder te verkennen.

9. Amazon

Wist je dat Amazon een eigen zoekmachine en algoritme heeft? Deze zoekmachine, ook wel A9 genoemd, verzamelt net zoals Google en YouTube gegevens over populaire zoekopdrachten en biedt vervolgens automatische suggesties aan. Deze suggesties kunnen een goede aanvulling zijn voor je SEO zoekwoorden onderzoek.

10. Thruuu (SERP analyzer)

Thruuu is een gratis tool dat onlangs ontworpen werd door Samuel Schmitt, een bekende SEO-specialist uit Zwitserland. Het tool biedt je de mogelijkheid om de zoekresultatenpagina te analyseren.

Je geeft een zoekwoord in, selecteert je land, welke zoekmachine je wenst te gebruiken, je taal en vervolgens het aantal pagina’s (zoekresultaten) dat het tool moet opnemen in de analyse.

De inzichten zijn verbluffend! Deze informatie krijg je te zien:

  • Gemiddelde aantal woorden van de pagina’s
  • Welke titels er gebruikt worden
  • Welke H1’s er gebruikt worden
  • Welke meta descriptions er gebruikt worden (en hoe ze overeenkomen met de meta titles die getoond worden in de SERP)
  • Gerelateerde zoekopdrachten

11. Keyword Sheeter

Keyword Sheeter is een gratis tool. Je kunt het gebruiken om zoveel mogelijk potentiële zoekwoorden te achterhalen. Zoveel mogelijk mag je echt heel ruim opvatten, want je krijgt honderden/duizenden suggesties.

Je geeft één of meerdere zoekwoorden in en vervolgens gaat Keywords Sheeter daarmee aan de slag. Je krijgt dan een hele lijst gerelateerde zoekwoorden en variaties terug.

Keyword sheeter SEO tool

Wat jij vervolgens moet doen is deze zoektermen in een tool als Semrush of Ahrefs stoppen en je krijgt meteen te zien wat de interessante keywords zijn.

12. Google Trends

Ben je benieuwd welke zoektermen er momenteel ‘hot’ zijn en waar veel over gesproken wordt? Wil je daarnaast ook te weten komen in welke landen of in welke regio dat zo is?

Dan moet je Google Trends toevoegen aan je SEO toolset.

Met Google Trends wordt het volume van zoekopdrachten gerangschikt om zo de populariteit van een zoekterm of zin te bepalen. Omdat deze ranglijsten verdeeld zijn per land en taal kun je snel een beeld krijgen van welke onderwerpen populair zijn bij een bepaald segment van de samenleving.

Een stijging in Google Trends is vaak te linken aan een bepaalde gebeurtenis of event. Denk maar aan de zoekterm “black friday”. Deze piekt altijd rond dezelfde periode van het jaar:

Google Trends kun je gebruiken om de laatste trends te spotten.

Google Trends is een tool dat zeer frequent gebruikt wordt op nieuwsredacties. Die moeten namelijk heel snel kunnen inspelen op de laatste trends.

13. Mergewords

Mergewords is een atypisch SEO-tool, maar toch handig om te bookmarken tussen je bladwijzers. Het komt vooral van pas als je je lokale vindbaarheid (ook wel lokale SEO genoemd) wil optimaliseren.

Mergewords is een eenvoudig hulpprogramma waarmee je woorden uit verschillende kolommen met elkaar kunt combineren. Zo kun je dus op enkele seconden tijd verschillende combinaties maken met “frituur” + “gemeente”.

Merge words is een tool dat je kan gebruiken om woorden samen te voegen.

 Zoekwoorden analyseren 📊

Nu je weet hoe je zoekwoorden kunt vinden, is het tijd om deze grondig te analyseren. Je kunt namelijk je website niet gaan optimaliseren voor honderden zoekwoorden tegelijk.

Er zijn drie belangrijke aspecten waarmee je rekening moet houden tijdens een zoekwoorden analyse: populariteit, moeilijkheidsgraad en de relevantie van het zoekwoord.

1. Populariteit van het zoekwoord

De populariteit van het zoekwoord staat gelijk aan het maandelijkse zoekvolume (= het aantal keer dat het zoekwoord werd ingegeven in een zoekmachine).

Keyword tools gebruiken twee bronnen om zoekvolumes te bepalen: Google data (afkomstig uit de Keyword Planner database) of Clickstream data (data afkomstig van het gedrag van internetgebruikers, verzameld via plugins, browserextensies, enz.). Beide bronnen zijn nooit 100% correct.

In onderstaand voorbeeld zochten we naar “beste fiets”. Hiervoor hebben we KWFinder van Mangools gebruikt. In de kolom “Search” zie je het maandelijkse zoekvolume staan. Het valt op dat er maandelijks veel meer op “beste elektrische fiets” wordt gezocht dan op “beste fiets”.

In de kolom “Trend” zie je dat het zoekvolume varieert van maand tot maand. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met seizoenaliteit: in de zomer zal men sneller een fiets kopen dan in de kouder wintermaanden.

In het zoekwoordentool van KWFinder zie je de trend van het maandelijkse zoekvolume.

Een ander tool dat je kunt gebruiken om seizoensgebondenheid te herkennen is Google Trends. Seizoensgebondenheid zoekwoorden zijn trefwoorden die gebonden zijn aan een specifieke tijd van het jaar (zomer / winter, feestdagen, jaarlijkse evenementen zoals Black Friday en Cyber Monday, enz.)

Zoals je op onderstaande grafiek kunt zien, wordt er jaar na jaar meer gezocht achter “elektrische fiets”. Ook kunnen we uit de grafiek afleiden dat er tussen de maanden oktober en maart een grote drop is in het zoekverkeer. Zoals we eerder al aanhaalden is dit waarschijnlijk te wijten aan het feit dat mensen dan veel minder fietsen omdat het buiten kouder is.

Ook Google Trends kun je gebruiken om trends of seasonality te ontdekken.

2. Moeilijkheidsgraad van het zoekwoord

De moeilijkheidsgraad, ook wel keyword difficulty genoemd, van zoekwoorden is een metric die inschat hoe moeilijk het is om voor een bepaald zoekwoord te ranken. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord, hoe moeilijker het zal zijn om voor dat zoekwoord hoog te scoren in Google.

De moeilijkheidsgraden die in keyword tools worden gebruikt, houden rekening met de autoriteit van de websites die op de eerste zoekresultatenpagina (SERP) staan.

Als er veel websites met een lage autoriteit op de eerste zoekresultatenpagina staan, dan is de kans groot dat je makkelijk voor een bepaald zoekwoord kunt ranken.

De autoriteit van een website wordt berekend op basis van het aantal backlinks een website heeft en de kwaliteit van die backlinks. Er bestaan verschillende tools die de autoriteit van een website bepalen, denk maar aan MOZ en Trust Flow van Majestic. Hou er wel rekening mee dat dit vanity metrics zijn.

3. Relevantie van het zoekwoord

Als je zoekwoorden analyseert, moet je jezelf altijd afvragen welke zoekwoorden relevant zijn voor je bedrijf en welke helemaal niet.

Verkoop je high-end terrasoverkappingen? Dan heb je er geen baat bij om je website te optimaliseren voor het zoekwoord “goedkope terrasoverkappingen”. Je zou hierdoor enkel maar de verkeerde mensen naar je website lokken. Het is dus belangrijk dat je rekening houdt met de zoekintentie van je doelgroep.

De zoekintentie – het woord spreekt eigenlijk voor zich – is de intentie van de persoon waarmee hij of zij naar een bepaalt iets zoekt. Met andere woorden: wat zoekt de gebruiker?

Deze zoekintentie kunnen we onderverdelen in vier categorieën:

  • Navigerende zoekwoorden: de gebruiker zoekt iets specifiek (product, website, merk)
  • Informatieve zoekwoorden: de gebruiker wil iets te weten komen
  • Transactionele zoekwoorden: de gebruiker wenst iets te kopen
  • Commerciële zoekwoorden: de gebruiker wil iets onderzoeken

We zullen dit illustreren aan de hand van enkele voorbeelden:

Zoekintentie Zoekwoord Content type
Navigerend renson homepagina / landingspagina
Informatief wat is zonwering informatieve content
Transactioneel zonwering kopen productpagina met prijzen
Commercieel beste zonwering screens reviews, koopgids

Zoekwoorden gebruiken ✍️ 

Je hebt zoekwoorden gevonden en je bent je bewust van de achterliggende zoekintentie? Dan ben je klaar voor de volgende stap: de zoekwoorden effectief gebruiken.

Veel online gidsen stoppen hier: ze reiken tools aan om zoekwoorden te vinden maar leggen niet uit hoe je ze moet implementeren in je contentstrategie. In dit hoofdstuk leggen we dit uit.

Zoekwoorden als topics (content HUB model)

Een content hub is een plaats waar je allerlei verschillende soorten content kunt vinden rond een bepaald onderwerp of thema. Per website kun je verschillende content hubs hebben.

Binnen een content hub bestaan er twee soorten content:

  • Pillar content: een uitgebreide (hoofd)pagina op je website – op deze pagina wordt een core topic behandeld. Deze pagina’s zijn vaak gericht op zeer algemene zoekwoorden, bijvoorbeeld “fiets”. De pillar content pagina is langer dan je blogs normaal gesproken zijn, omdat ze ingaan op een breder onderwerp. Pillar content pagina’s noemen we ook wel ‘steunpilaren’.
  • Cluster content: dit zijn pagina’s die dieper ingaan op onderwerpen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van de pillar content: dit zijn de subtopics. Een voorbeeld hiervan is een blogbericht rond het herstellen van fietsen.

Aan de pillar content is cluster content gekoppeld door middel van hyperlinks.

De topic clusters versterken de semantische relatie tussen de verschillende pagina’s. Het gevolg hiervan is dat zoekmachines beter in staat zijn om de relevantie tussen bepaalde pagina’s te beoordelen.

Genoeg theorie, dit is een voorbeeld:

Hoofdzoekwoord en pillar content artikel:

  • elektrische fietsen (De ultieme gids voor elektrische fietsen)

Titels voor mogelijke cluster artikelen:

  • beste elektrische mountainbike
  • hoe lang moet een elektrische fiets opladen
  • hoe moet je een elektrische fiets kiezen

Bepaal een focus zoekwoord

Als je een pagina of bericht aanmaakt, is het belangrijk om een hoofdzoekwoord of focus zoekwoord te bepalen. Rond dit zoekwoord bouw je vervolgens je pagina op.

Dit zoekwoord moet je vervolgens een aantal keer gaan gebruiken op je pagina:

  • In de titel (zowel in de H1 als in de meta title)
  • In de meta description
  • 1 keer in de eerste alinea van de tekst
  • 1 keer in de alt tekst van een afbeelding
  • Minstens 1 keer in een subheading (h2)
  • Enkele keren doorheen de body tekst (op een natuurlijke manier)

That’s it!

Ondertussen weet iedereen wel dat keyword stuffing (een black hat SEO techniek) niet meer werkt. Doe dit dus zeker niet.

Schrijf lange artikels

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat lange content / artikels (met meer dan 1500 woorden) beter ranken dan korte artikels over hetzelfde onderwerp.

De voordelen van lange berichten zijn:

  • Ze laten je toe om op een natuurlijke wijze LSI-zoekwoorden (synoniemen en gerelateerde woorden) te gebruiken
  • Long-form content heeft vaak een grotere betrokkenheid omdat het de vraag van de gebruiker op een uitgebreide manier beantwoordt (of het probleem oplost)
  • Deze artikels genereren meer backlinks in vergelijking met korte en middellange content
  • Ze hebben een positief effect op het image van je merk (je komt over als autoriteit binnen je niche)
  • Ze ranken vaak voor heel veel zoekwoorden in vergelijking met korte artikelen

Veelgestelde vragen

Wat zijn LSI keywords?

LSI Keywords staat voor Latent Semantic Indexing Keywords of semantische zoektermen. Dit zijn zoekwoorden die aansluiten op een zoekopdracht. Woorden die een verband hebben met je zoekterm, en die vaak door anderen worden gezocht. Door deze zoekwoorden te gebruiken doorheen je tekst, vergroot je de relevantie van je onderwerp.

Kun je gratis zoekwoorden onderzoek doen?

Ja, je kunt zelf gratis zoekwoorden onderzoek doen. Er bestaan verschillende tools die je daarbij kunnen helpen. In deze complete gids hebben we ze voor jou op een rijtje gezet.

Wat zijn de kosten voor zoekwoorden onderzoek?

Wil je je zoekwoorden onderzoek liever door een professional laten doen? Dan moet je hiervoor natuurlijk betalen. Het is niet evident om de kosten hiervoor in kaart te brengen. Je moet dit case per case gaan bekijken: gaat het om een grote website? Moet het zoektermen onderzoek in verschillende talen gebeuren? Hoeveel verschillende producten zijn er?

Op basis van al deze factoren kan een SEO agency vervolgens een offerte op maat opstellen.

Wat is keyword cannabalization?

Keyword cannibalization is het optimaliseren van twee of meerdere pagina’s voor dezelfde zoekterm. Hierdoor creëer je onderlinge concurrentie met jezelf met als gevolg dat Google niet weet welke de belangrijkste is.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox