De meta title is een HTML element die de titel van een webpagina aangeeft. Meta titles worden weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google. Het is dus belangrijk dat je ze meeneemt in het SEO optimalisatie proces want ze hebben een zeer grote invloed op hoe jouw pagina scoort. In dit artikel leggen we haarfijn uit wat de meta title (ook wel title tag genoemd) precies is en hoe je hem kan optimaliseren.
Optimale lengte
Over het algemeen zal Google de eerste 50-60 karakters van een titel tonen. Als je de title onder de 60 karakters kan houden, dan heeft onderzoek uitgewezen dat in 90% van de gevallen, Google de title mooi zal weergeven.
Er bestaan verschillende gratis tools waarbij je een preview kan bekijken van je meta title. Portent is daar één van. Zo kan je nagaan of de gekozen meta title niet te lang is.
Zichtbaarheid van de meta title
1. Zoekresultatenpagina
Zoals ik eerder al aangaf in de intro is de meta title de titel van een webpagina. Deze titel is zichtbaar op verschillende plaatsen. Eén van die plaatsen is Google. Op de zoekresultatenpagina, ook wel de SERP genoemd, wordt deze title weergegeven in het blauw en in een iets groter lettertype, net onder de URL structuur van je pagina. Onder de meta title heb je de meta description, maar daar gaan we verder op in in een ander artikel.
Dit is een voorbeeld van een meta beschrijving van Depends SEO agency:
2. Web browsers
Zoals je kan zien op onderstaande afbeelding, is de meta title ook zichtbaar bovenaan in de web browser. Dit is vooral handig als je veel tabbladen open hebt staan, dan zie je in één oogopslag waarover de pagina’s gaan. Belangrijk hierbij is dat de title herkenbaar is.
3. Sociale netwerken
Een derde plaats waar de title vaak gebruikt wordt, zijn de sociale netwerken. Ook hier is het belangrijk dat de meta title mensen aanspreekt, zodat ze doorklikken naar jouw website.
4 tips voor een goede meta title
Omdat goede meta titles belangrijk zijn om hoger te scoren in Google en omdat ze zo een grote impact hebben op de zoekervaring van de surfer, is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden als je ze schrijft.
1. Let op de lengte
Als de meta title te lang is dan knippen zoekmachines er een stuk af en zetten ze er “…” achter . Voor de surfer is dit niet aangenaam, zeker niet als het belangrijkste deel van je boodschap achteraan stond. Probeer de title dus zeker onder de 60 karakters te houden. Daarnaast zal Google ook nooit meer dan 600 pixels weergeven.
Ondanks de beperkte ruimte van de title tag, vermelden veel bedrijven de merknaam in de titel. Dit zal bijdragen aan de naamsbekendheid van het bedrijf. Herkenbaarheid zorgt er doorgaans ook voor dat er een hogere CTR (click-through-rate) of doorklikratio is.
2. Beperk de zoekwoorden
Stop de meta title niet vol met zoekwoorden. Hierdoor creëer je opnieuw een slechte user experience. Zorg er vooral voor dat de title overkomt als een natuurlijke zin. Heb je een website met weinig autoriteit? Richt je dan in eerste instantie op long tail zoekwoorden. Lees zeker eens onze gids over zoekwoorden onderzoek.
3. Gebruik voor elke pagina een unieke title
Elke title tag op je website moet uniek zijn. Anders concurreer je met jezelf en weet Google niet welke pagina hij moet kiezen om te vertonen in de zoekresultaten. Zeker bij e-commerce bedrijven met duizenden productpagina’s kan het soms lastig zijn om te bepalen wat nu de meta title van elke pagina moet zijn, maar het is cruciaal om hier goed over na te denken zodat de page titles zo uniek mogelijk zijn.
4. Zet belangrijke zoekwoorden vooraan
Zet belangrijke zoekwoorden zo ver mogelijk vooraan, dit heeft een hogere impact op de rankings van je pagina in Google. Onderzoek wees ook uit dat mensen maar een paar woorden scannen van de meta title, dus hoe meer vooraan het hoofdzoekwoord staat, hoe groter de kans dat ze de essentie van de pagina gezien hebben.
Waarom gebruikt Google mijn meta title niet?
Het kan soms voorvallen dat Google geen gebruik maakt van de meta title die jij ingesteld hebt. Dit kan best frustrerend zijn. Hier zijn drie mogelijke verklaringen voor:
1. Teveel zoekwoorden in de titel
Zoals ik al eerder aanhaalde, gebruik je best niet teveel zoekwoorden in de titel. Dit kan spammy overkomen en wordt ook wel “keyword stuffing” genoemd. Je gaat als het ware gaan over-optimaliseren. Google kan er dan voor kiezen om de title te herschrijven.
2. De title komt niet overeen met de zoekopdracht
Het is mogelijk dat je website rankt voor een bepaald zoekwoord. Als je dat zoekwoord niet hebt opgenomen in de title tag, dan kan Google ervoor kiezen om deze title te herschrijven (zodat het zoekwoord er wel in staat). Op zich is dit geen slechte zaak, één bepaalde meta title dekt (bijna) nooit de volledige lading van een artikel.
3. Je hebt een alternatieve titel
In sommige gevallen heb je alternatieve titel ingesteld voor Facebook of Twitter. Google kan er dan voor opteren om deze te gebruiken. Opnieuw, dit hoeft niet per se een slechte zaak te zijn.