SEO specialist inhuren

SEO specialist inhuren2024-07-17T07:20:26+00:00

Als SEO specialisten helpen we je graag met het realiseren van je doelstellingen.

Ben je op zoek naar een SEO specialist die je kunt inhuren voor het optimaliseren van je website? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Als SEO’ers hebben we namelijk al heel wat websites geoptimaliseerd, migraties uitgevoerd zonder SEO-verlies en website audits achter de rug. Dit zowel voor B2C als B2B bedrijven.

Heb je een SEO-vraagstuk waarvoor je ons graag zou inhuren? Contacteer ons dan via:

SEO-specialist Pieter Verschueren in gesprek met expert Mathias Noyez.

Deze bedrijven vertrouwen onze SEO-specialisten

logo van Het Laatste Nieuws
logo van Teamleader

Skills van een SEO-specialist

Een goede SEO specialist heeft verschillende skills die we hieronder uitvoerig bespreken. Naast deze skills is het belangrijk dat je als SEO-specialist het algoritme van de verschillende zoekmachines begrijpt en aanvoelt. Deze algoritmes veranderen constant, dus als SEO-expert moet je jezelf blijven stimuleren om bij te leren.

Het Google algoritme is een wiskundige formule die erop gericht is de meest relevante zoekresultaten te tonen op basis van de ingetypte zoekopdracht. We leggen het even uit aan de hand van een voorbeeld.

Stel je bent op zoek naar een nieuwe studentenlaptop. Als je naar Google gaat en je zoekopdracht is “studentenlaptop kopen”, dan verwacht je geen zoekresultaten te zien van stofzuigers. Je verwacht zoekresultaten van studentenlaptops. In dit voorbeeld zouden de stofzuigers helemaal geen relevante zoekresultaten zijn.

Maar hoe zorg je ervoor dat je tevoorschijn komt voor relevante zoekopdrachten? Wel, het algoritme van Google (en andere zoekmachines) is een black box: er bestaan meer dan 250 factoren die invloed kunnen hebben op je positie in de zoekresultaten. Als SEO-specialist tracht je te achterhalen wat er werkt en wat niet. Al deze factoren kunnen we onderverdelen in Content, Autoriteit en Techniek.

SEO specialist Mathias Noyez legt met behulp van een flipchart uit wat de 3 SEO pijlers zijn: content, autoriteit en techniek.

Waarvoor kun je een SEO specialist inhuren?

Contentstrategie en on-page SEO

Onder content en on-page SEO verstaan we alle factoren die we kunnen optimaliseren op onze website en die effect hebben op onze ranking in de zoekmachines. Met deze on-page factoren moet een SEO specialist onder andere rekening houden om hoger te scoren in Google:

  • Heading of koppen: deze zijn belangrijk om structuur aan te brengen op een website. Het consistent gebruiken van H1, H2 en H3 geeft structuur aan de tekst en verhoogt de leesbaarheid, zowel voor de lezer als voor de ‘bot’ van een zoekmachine.
  • Meta title: dit is de titel van je pagina. In de zoekresultaten van Google zal de meta title altijd bovenaan verschijnen in het blauw, boven de meta beschrijving. Het is meestal het eerste wat iemand ziet, dus moet je creatief omspringen met het beperkte aantal tekens dat je maar hebt.
  • Meta description: dit stukje tekst vinden we onder de meta titel en geeft aan waarover de achterliggende pagina gaat. Het is belangrijk dat je als SEO-specialist goed nadenkt over wat je hier schrijft. Een goede meta description kan de CTR naar een website aanzienlijk verhogen.
  • Alt tekst: Image Search wordt steeds belangrijker. Zeker nu er ook producten aan toegevoegd werden. Daarom is het belangrijk om je afbeeldingen te voorzien van Alt tekst, zodat ze gevonden worden in Google. Steeds vaker zie ik het verkeer via Google Images toenemen.
  • Zoekwoorden: deze zijn heel belangrijk. Als SEO’er moet je je website bouwen rond de juiste zoektermen. Zoekwoorden onderzoek is hierbij cruciaal. Het is belangrijk dat de zoekwoorden die je gaat gebruiken, aansluiten bij de zoekintentie van je doelgroep. Als je een high-end product verkoopt, zoals bijvoorbeeld Porsch, dan wil je geen mensen naar je website lokken die op zoek zijn naar een goedkopere oplossing, zoals bijvoorbeeld een Dacia. Mensen die net beginnen met SEO en waarvan de site nog geen autoriteit heeft, focussen in het begin best op het vinden van long tail zoekwoorden.
  • Content: content blijft king. Regelmatig je content updaten en verversen kan je website een flinke boost geven.
  • Interne links: vaak onderschat, maar heel belangrijk. Een SEO specialist zorgt voor een goede interne linkstructuur. Dit helpt zoekmachines om de content van je website beter te begrijpen en het zorgt ervoor dat gebruikers gemakkelijk door je website kunnen navigeren. Interne links zorgen ook voor de verdeling van de linkwaarde over de pagina’s.
  • URL structuur: een mooie URL zorgt voor een verbeterde user experience (gebruikerservaring). Dit zowel voor de surfer als voor Google. De URL moet duidelijk aangeven waarover de pagina gaat. Daarnaast is de URL ook een ranking factor, probeer er dus zeker je zoekwoord in te verwerken.

Als bedrijf huur je een SEO specialist in om al deze aspecten te combineren en om een effectieve contentstrategie op poten te zetten. Zo creëer je een website die niet alleen goed scoort in zoekmachines, maar ook een uitstekende gebruikerservaring biedt.

Autoriteit, linkbuilding en off-page SEO

Als we spreken over off-page SEO, dan hebben we het over linkbuilding en het verhogen van de autoriteit van een website. De autoriteit van een website kun je verhogen door het verkrijgen van links (ook wel backlinks genoemd) van andere websites.

Deze links kun je vergelijken met een ‘stem’. Hoe vaker andere websites naar jouw website linken, hoe meer stemmen je verzamelt. Deze ‘stemmen’ of linkjes zijn een indicatie voor Google dat jouw website belangrijk is en goede content bevat. Het is een beetje zoals in de politiek: degenen met de meeste stemmen bekleden vaak de mooiste postjes (of in ons geval de hoogste ranking in Google).

Een van de taken van een SEO-specialist is het verzamelen van kwalitatieve backlinks. De autoriteit van je website verhogen is vaak een tijdrovend proces en vraagt om zeer specifieke SEO-expertise. Linkbuilding is dan ook één van de belangrijkste aspecten van SEO en kan een fulltime job zijn.

Techniek

Naast content en autoriteit heb je ook nog techniek. Techniek omvat alles wat betrekking heeft tot de technische staat van een website. Een goede techniek vormt de basis van een goede SEO-strategie.

Onder techniek valt bijvoorbeeld:

Om de techniek van je website te verbeteren moet je vaak nauw samenwerken met je IT-afdeling en moet je soms een beetje een nerd zijn. Heeft Google moeilijkheden om je website te crawlen en te indexeren? Dan kun je een technische SEO analyse laten uitvoeren door de SEO specialist.

Een SEO-specialist moet in staat zijn om een technische analyse uit te voeren.

Ontdek onze SEO specialisten:

Andere belangrijke vaardigheden voor een SEO specialist

Een SEO specialist is een online marketeer. Iemand die zich specialiseert in één onderdeel van het marketing spectrum. Naast de SEO skills zijn algemene marketing skills ook belangrijk.

  • Analytisch vermogen: voor elke marketeer zijn cijfers belangrijk. Het analyseren van data is een belangrijke marketing competentie en komt in elke discipline van het vak terug. Zowel in de offline als online marketing. Daarom is het uiterst belangrijk dat je als marketeer over een analytisch vermogen beschikt. Je moet in staat zijn om bijvoorbeeld mailcampagnes en websiteverkeer te analyseren.
  • Strategisch inzicht: een zeer goede marketeer onderscheidt zich van een goede marketeer door zijn strategisch inzicht. Strategisch denken begint bij het definiëren van heldere doelstellingen en KPI’s. Daarnaast ben je in staat om een communicatieplan of strategisch plan op te stellen en breng je eenvoudig verschillende doelgroepen in kaart. Ook een SWOT-analyse schrikt een strategisch marketeer niet af.
  • T-shaped: een T-shaped online marketeer is een marketeer die een zéér ruime algemene kennis heeft van verschillende marketing domeinen (SEA, SEO, content, emailmarketing, CRO, data, social media,…). Naast een ruime algemene kennis heeft een T-shaped marketeer vaak 1 of 2 specialisaties, in ons geval is dat SEO of zoekmachine optimalisatie. Voor een SEO-specialist is het bijvoorbeeld erg belangrijk dat je de basisprincipes van CRO (conversie optimalisatie) onder de knie hebt. Je wil meer organisch verkeer naar de website krijgen, maar het is ook belangrijk dat je bezoekers converteren. Met die algemene CRO kennis haal je meer rendement uit je SEO-inspanningen.
  • Communicatief: als marketeer moet je communicatief aangelegd zijn. Je kunt dan wel prachtige analyses en communicatieplannen opstellen, maar je moet die ook op de juiste manier kunnen overbrengen. Als marketeer moet je kunnen overtuigen, een idee verkopen.
  • Nieuwsgierig: het online marketing landschap blijft verder en verder evolueren. Als marketing professional krijg je bijna dagelijks met veranderingen te maken. Een update van het Instagram-algoritme, nieuwe advertentiemogelijkheden binnen Google Ads, een nieuw social media platform dat aan een serieuze opmars bezig is,… Daarom is het belangrijk dat je als marketeer jezelf blijft challengen om bij te leren. Wees nieuwsgierig en stel de waarom vraag om tot nieuwe inzichten te komen. Waarom is het exit percentage op die ene pagina zo hoog? Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Hoe moet je een redirect instellen?
  • Toolmaster: als online marketing professional sta je anno 2024 voor grote uitdagingen. Maar gelukkig hoef je niet alles alleen en handmatig te doen. Lang leve de vele digitale marketing tools die ons het leven makkelijk maken. Als hongerige marketeer ben je zeker niet bang om tools te gebruiken en om nieuwe tools uit te proberen. Denk maar aan Google Analytics, Hotjar, SEMrush, een social media monitoring tool,… Maar ook AI tools voor SEO zijn niet meer weg te denken uit onze dagelijkse toolset.

Wanneer een SEO specialist inhuren ?

  • Mijn pagina’s worden amper geïndexeerd.
  • Mijn bedrijf is sterk afhankelijk van SEA campagnes.
  • We krijgen geen kwalitatieve leads binnen.
  • Ons team heeft nood aan een kwalitatieve SEO-opleiding.
  • We hebben geen duidelijke SEO-strategie.

  • Na de lancering van een nieuwe site zijn we onze rankings kwijt.

Veelgestelde vragen

Hoe word je SEO specialist?2024-06-19T17:40:13+00:00
Wat kost een SEO expert?2024-06-19T17:34:47+00:00

De kosten voor een SEO-expert zijn moeilijk van tevoren vast te stellen, zeker bij ons omdat ons SEO agency echt maatwerk levert. Vaak wordt er een raming opgemaakt op basis van de uit te voeren taken. Dit takenpakket kan heel divers zijn: zoekwoorden onderzoek, een concurrentieanalyse, een technische website audit, advies rond een nieuwe informatie architectuur, het begeleiden van een SEO-migratie, SEO copywriting,…

Wat is een SEO specialist?2024-06-19T17:30:43+00:00
Go to Top