In de SEO-wereld gaan de gespreksonderwerpen steeds vaker rond structured data en rich snippets. Terecht, want zoekmachines zoals Google en Bing beginnen er meer en meer aandacht aan te besteden. Maar wat is structured data nu precies? En hoe kun je het implementeren in je website? Op dit, en vele andere vragen, proberen we een antwoord te geven in dit artikel.

Wat is structured data?

Structured data is schema markup die je kan toevoegen aan de broncode van je website. Via de informatie die je meegeeft in de structured data kan de zoekmachine een preciezer antwoord bieden op de zoekintentie of search intent van de gebruiker. Dit heeft een positief effect op de SEO (zoekmachine optimalisatie) en de CTR vanuit de SERP (zoekresultaten pagina).

{ “@context”: “https://schema.org/”,
“@type”: “Recipe”,
“name”: “Grandma’s Holiday Apple Pie”,
“author”: “Elaine Smith”,
“image”: “http://images.edge-generalmills.com/56459”,
“description”: “A classic apple pie.”,
“aggregateRating”: {
“@type”:“AggregateRating”,
“ratingValue”: “4”,
“reviewCount”: “276”,
“bestRating”: “5”,
“worstRating”: “1”
} }

Door je content op deze manier te verrijken, kunnen zoekmachines meer leren over de content. Hierdoor kunnen zoekresultaten ook anders gepresenteerd worden. Zo kan Google rich snippets creëren.

Structured data formaten

Er bestaan verschillende manieren om structured data toe te voegen aan je webpagina:

  • JSON-LD: een JSON script dat gebruikt wordt in de header van een pagina (aanbevolen).
  • RDFa: een HTML5 extensie die bepaalde items en waarden op een pagina highlights met behulp van HTML-attributen. Het kan gebruikt worden in de head of body van een HTML-pagina.
  • Microdata: ook via Microdata worden HTML-attributen gebruikt om specifieke onderdelen van een pagina te benoemen. Deze manier wordt vooral gebruikt in de bodytekst van een webpagina, maar kan ook in de head.

Met Microdata en RDFa markeer je HTML content, terwijl dit met JSON-LD Javascript is. JSON-LD kun je gewoon implementeren via Google Tag Manager.

Voorbeelden verschillende formaten

In onderstaande voorbeelden geven we aan met behulp van Structured Data wanneer Johan Cruijff actief was als speler bij FC Barcelona.

JSON-LD

Voorbeeld van JSON-LD structured data.

RDFa

RDFa structured data voorbeeld.

Microdata

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets geven meer pit aan de zoekresultaten. Het zijn zoekresultaten die meer visuele informatie bieden doordat de pagina verrijkt werd met structured data of schema markup. Hierdoor worden er bepaalde onderdelen van een pagina direct uitgelicht in het zoekresultaat. Het resultaat hiervan? Hogere rankings in de zoekresultaten van Google en meer zichtbaarheid voor je pagina.

Momenteel bestaan er verschillende soorten rich snippets:

  1. Reviews
  2. Recepten
  3. Evenementen
  4. Video’s
  5. Breadcrumbs
  6. Producten
  7. Jobs
  8. Openingsuren
  9. Adres
  10. Artikel

1. Review rich snippet

Een review snippet is de weergave van de gemiddelde review score van een bedrijf of product in de organische zoekresultaten van Google. Deze score wordt weergegeven in sterren (zie onderstaande afbeelding). Het maximaal haalbare aantal sterren is vijf.

Door deze structured data toe te voegen aan je pagina’s, creëer je meer vertrouwen bij je bezoekers. Het heeft een positieve impact op je CTR. Zeker voor e-commerce bedrijven is het toevoegen van reviews aan bijvoorbeeld productpagina’s een belangrijk onderdeel van een goede webshop SEO strategie. Je kunt alle schema markup voor reviews hier raadplegen.

2. Recepten rich snippet

Ook een recepten rich snippet kun je herkennen aan de sterretjes (review score). Verder kan een recepten snippet volgende informatie bevatten: een foto van het gerecht, de voorbereidingstijd, de bereidingstijd, het aantal calorieën, de ingredienten, het recept, een korte omschrijving van het gerecht en het aantal porties.

Je kunt alle schema markup voor gerechten hier raadplegen.

3. Evenementen rich snippet

Het is ook mogelijk om structured data toe te voegen aan evenementen die je organiseert. Hiermee komt de info over je evenement rechtstreeks in de organische zoekresultaten terecht. Een rich snippet kan deze info bevatten: de datum van je event, een link naar het event, de locatie, het adres, de naam, de start- en einddatum, een omschrijving, de prijs voor een ticket, de beschikbaarheid en de artiest.

Onderstaand voorbeeld is een event rich snippet van Guns N’ Roses:

Evenementen rich snippet

Je kunt alle schema markup voor evenementen hier raadplegen.

4. Video rich snippet

Ook video’s kun je in Google verrijken door schema markup toe te voegen. Dit is de informatie die een video rich snippet kan bevatten: de URL van de video, een omschrijving, lengte van de video, het aantal views, de titel, een afbeelding van de video en de upload datum.

Je kunt alle schema markup voor video’s hier raadplegen.

5. Breadcrumbs rich snippet

Door je breadcrumbs te verrijken met schema markup, zorg je ervoor dat de URL structuur van je pagina ten opzichte van de rest van je website duidelijk wordt.

Je kunt alle schema markup voor breadcrumbs of broodkruimels hier raadplegen.

6. Producten rich snippet

Heb je een webshop? Dan moet je absoluut markup toevoegen aan je productpagina’s. Zoals je op onderstaande foto kunt zien, bevatten rich snippets voor producten heel wat interessante informatie die de potentiële koper kunnen overtuigen om je product te kiezen boven de concurrentie.

Rich snippets voor producten kunnen de prijs, de voorraad, de productnaam, een afbeelding, een omschrijving, het merk, product reviews en technische informatie (kenmerken) bevatten.

Je kunt alle schema markup voor producten hier raadplegen.

7. Jobs rich snippet

Google lanceerde onlangs Google for Jobs in België en Nederland. Door je vacatures vanaf nu te voorzien van de nodige structured data “job posting”, zorg je ervoor dat je jobs hoog in de zoekresultaten verschijnen en in een specifieke opmaak zodat meer mensen de vacatures vinden en doorklikken naar je website.

Je kunt alle schema-opmaak voor vacatures hier raadplegen.

Enkele best practices

  • Gebruik JSON-LD als het mogelijk is.
  • Gebruik geen markup voor content die niet zichtbaar is op de website – dit is een spammy techniek.
  • Gebruik de meest specifieke en toepasbare type en property names.
  • Het heeft geen zin om structured data toe te passen op je homepage, Google zal dit negeren.
  • Kwaliteit haalt het van kwantiteit. Voeg enkel structured data toe aan pagina’s als je het zo volledig mogelijk kunt doen. Elke websitebeheerder moet uitzoeken of er een dataformaat voor zijn niche is dat hij in zijn voordeel kan gebruiken.

De impact van structured data op SEO

Waar vroeger enkel de meta titel, url en meta description werden weergegeven in de zoekresultaten, zijn deze nu flink aangevuld met rich snippets. Voor veel surfers vormt de weergave van ‘gestructureerde gegevens’ op de zoekresultatenpagina een visuele trigger om op zo’n zoekresultaat te klikken. We zetten daarom de impact van structured data op SEO even op een rijtje:

1. Hogere zichtbaarheid in Google

Structured data is geen ranking factor. De implementatie van SD zorgt er dus niet voor dat je website plots een boost krijgt. Het kan er wel voor zorgen dat Google de inhoud van je pagina’s beter begrijpt, waardoor de pagina relevanter kan worden voor bepaalde zoekopdrachten.

Daarnaast kan het ervoor zorgen dat je een hogere zichtbaarheid hebt bij de organische zoekresultaten. Een rich snippet met een afbeelding, is visueel aantrekkelijker dan een zoekresultaat zonder afbeelding.

2. Hogere CTR

Structured data zorgt ervoor dat je zoekresultaat visueler wordt weergegeven dan concurrenten in de SERPs. Dit kan de Click-Through-Rate (CTR) naar je website aanzienlijk verhogen.

3. Meer conversies

Een hogere CTR betekent meer bezoekers naar je website. Meer bezoekers, dat betekent meestal ook een stijging in het aantal conversies. Een logisch gevolg.

4. Autoriteit

Google hecht veel belang aan wat er op de zoekresultatenpagina komt te staan. Een verrijkt resultaat kan ervoor zorgen dat een website er autoritairder en betrouwbaarder uitziet in de ogen van een gebruiker.

5. Lager bouncepercentage

Rich snippets bieden meer context voor de lezer. Hierdoor kan een pagina met schema-opmaak relevanter zijn. Dit betekent dat een bezoeker die besluit op je link te klikken, weet wat hij kan verwachten. Het kan gebeuren dat die persoon meerdere pagina’s op je site interessant vind, waardoor het bouncepercentage lager kan worden.

Schema vs. Open Graph

Het verschil tussen Schema.org en Open Graph markup is dat Schema.org bedoeld is om zoekmachines te helpen met het interpreteren van de inhoud op webpagina’s, terwijl Open Graph wordt gebruikt op sociale netwerken om de content op een gepaste manier weer te geven.

Schema structured data toevoegen aan je website

JSON-LD (JSON staat voor JavaScript Object Notation) is de meest gebruikte methode om gestructureerde data aan een website toe te voegen.

In tegenstelling tot andere data structurering formaten, zoals RDFa en microdata, gebeurt dit markeren niet als brontekst annotatie, maar worden metadata in een script tag afzonderlijk van de inhoud van de website geïmplementeerd in het head- of body-element van het HTML-document.

Je kunt inspiratie opdoen op schema.org en je eigen markup code schrijven. Daar staan heel wat voorbeelden uitgewerkt (zowel in JSON-LD, RDFa en microdata). Ook het Codelab van Google is een goede plek om met structured data te starten.

Advies nodig voor het toevoegen van structured data op je website? Contacteer dan gerust ons SEO agency.

1. Online markup generators

2. WordPress plugins voor structured data

  • Yoast SEO – Eén van de meest geinstalleerde plugins op WordPress. Er worden wel maar enkel schema types ondersteund.
  • Math Rank – Zeer gelijkaardig aan Yoast. Deze plugin heeft meer mogelijkheden inzake structured data.
  • WP SEO Structured data schema – Zeer flexibele plugin.
  • Schema App – De beste WordPress plugin voor structured data. Het heeft ook een betalende versie.

3. Shopify plugins

Onderstaande plugins zijn een all-in-one oplossing voor Shopify websites:

4. AI-tools

AI en SEO gaan de laatste maanden hand in hand. Er bestaan verschillende AI tools die je kunt inzetten om structured data te genereren. Een tool wat wij hiervoor vaak gebruiken is ChatGPT.

Structured data testen

Na het implementeren van de structured data, is het belangrijk dat je alles grondig test om fouten op te sporen. Het beste tool dat je hiervoor kunt gebruiken is het Structured Data Testing Tool van Google. De input kan een URL zijn of een fragment van de code.

Na het indienen laat het tool zien of er problemen zijn met de structured data markup. Als er fouten gevonden worden, kun je deze oplossen en vervolgens de markup opnieuw testen tot je het helemaal correct hebt.

Structured data testing tool

1. Structured data testing tools

Waarom wordt mijn pagina niet weergegeven als rich snippet?

De implementatie van structured data is geen garantie dat je pagina of website weergegeven wordt als rich snippet in de zoekresultaten van Google of Bing. Gestructureerde gegevens beschrijven alleen wat er op je pagina staat. Wanneer een zoekmachine deze gegevens ontdekt, zal het beoordelen of de pagina goed genoeg is om het weer te geven als rich snippet.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox