SEO copywriting

SEO berust op drie pijlers: autoriteit, techniek en content. Alle drie de pijlers zijn heel belangrijk, maar content is de echte brandstof van je SEO-strategie. Goede content zorgt er niet alleen voor dat je relevante bezoekers naar je website haalt, het zorgt er ook voor dat ze converteren tot klanten. SEO-copywriting maakt echt het verschil.
De afgelopen jaren hebben we meer dan 350 blogs geschreven of begeleid voor onze klanten. We kennen dus de kneepjes van het vak als het gaat om het creëren van content die je website hoger laat scoren in zoekmachines.
SEO copywriter die input vraagt aan de klant om wervende SEO-teksten te schrijven.

Voor deze bedrijven doen wij SEO-copywriting:

Logo Cyclobility
logo van Teamleader
Logo Go Vocal (CitizenLab)
Dankzij SEO-copywriting scoorde de website van deze klant een stuk hoger in zoekmachines zoals Google. De data komt uit Google Search Console.

Wat is SEO copywriting? 

SEO copywriting is het schrijven van overtuigende en wervende teksten, met als doel het aantrekken en boeien van websitebezoekers. Een SEO-copywriter verrijkt de teksten met SEO-inzichten en zoekwoorden zodat de pagina’s gevonden worden voor relevante zoekwoorden voor de klant. Dit alles zonder natuurlijk afbreuk te doen aan de leesbaarheid van de teksten.

Waarom is SEO-copywriting belangrijk?

SEO-copywriting is belangrijk omdat het websites hoger helpt ranken in de zoekresultaten, wat leidt tot meer organisch verkeer. Door relevante en geoptimaliseerde content te creëren, kunnen bedrijven …

  • hun online zichtbaarheid vergroten
  • meer potentiële klanten aantrekken
  • de kans op conversie verhogen
co-founders Mathias en Pieter van SEO agency Depends

Voor welke bedrijven is SEO-copywriting interessant?

Marketing kent heel veel disciplines. En niet elke discipline, of marketingkanaal, is voor elk bedrijf even interessant. Zo zijn er bedrijven die veel omzet halen uit social media, andere dan weer uit e-mailmarketing. SEO copywriting is interessant voor bedrijven die organisch willen groeien in Google, die weten dat hun doelgroep naar hun product of dienst zoekt via de zoekmachines. Hierbij een overzicht van bedrijven waarvoor SEO-copywriting zeker een meerwaarde kan zijn:

  • E-commerce websites: Voor online winkels is het belangrijk om hoog te ranken in zoekmachines om potentiële klanten aan te trekken.
    E-commerce SEO helpt hen beter zichtbaar te zijn voor zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan hun producten.

  • SaaS (Software as a Service) bedrijven: Deze bedrijven bieden digitale producten en diensten aan en zijn sterk afhankelijk van online leads. Goed geoptimaliseerde SEO-teksten kunnen helpen hun aanbod te onderscheiden in een competitieve markt.

  • Vastgoedbedrijven: Immo platformen en vastgoedbedrijven zijn actief in een heel concurrentiële markt. Lokale SEO, in combinatie met overtuigende copywriting, is dan ook heel belangrijk.

  • Banken en verzekeringsmaatschappijen: Banken, verzekeringsmaatschappijen en financiële adviseurs gebruiken SEO-teksten om complexe financiële producten uit te leggen en klanten aan te trekken.

  • Lokale dienstverleners: Bedrijven zoals loodgieters, elektriciens, schilders enz. kunnen profiteren van lokale SEO-strategieën in combinatie met gerichte SEO-copywriting om klanten in hun regio aan te trekken.
  • Juridische diensten: Advocatenkantoren en notarissen gebruiken SEO om hun diensten te promoten en cliënten te winnen die op zoek zijn naar juridische hulp. Kwalitatieve SEO-copywriting kan helpen om juridische boodschappen correct over te brengen. 
  • Tech- en IT-bedrijven: Bedrijven die technologische oplossingen en IT-diensten aanbieden, gebruiken SEO-copywriting om hun producten en diensten uit te leggen en zich te onderscheiden van concurrenten.

Ons stappenplan voor SEO-copywriting

Als SEO copywriting agency hebben wij methodieken ontwikkeld waardoor wij ons kunnen onderscheiden van andere copywriting bedrijven. 

Kwalitatieve content voor elke fase van de customer journey

Als bedrijf is het belangrijk dat je content maakt voor elke fase van de customer journey. Je wil je klant op élk moment in de funnel bij de hand nemen zodat jouw merk top of mind is, wanneer ze effectief willen overgaan tot aankoop:

Het See-Think-Do-Care model en de verschillende fases van de customer Journey.
Sales funnel Fase Uitleg
SEE Oriënterende fase De klant komt voor de eerste keer met jouw merk in contact. Je creëert bekendheid oftewel brand awareness.
THINK Inspirerende of informerende fase De klant erkent zijn behoefte voor een bepaalde dienst of product, en wil zich verder informeren.
DO Activerende fase De klant wil overgaan tot aankoop of conversie.
CARE Sensibiliserende fase Na conversie motiveer je de klant om in de toekomst opnieuw te converteren.

Voorbeeld: Just Russel (bedrijf dat hondenvoer verkoopt)

  1. SEE: De klant krijgt een YouTube-advertentie te zien van Just Russel. De boodschap is dat hondenvoer uit de supermarkt ongezond is voor je viervoeter.
  2. THINK: De klant leest zich verder in over het onderwerp en leest een blogbericht over “De invloed van hondenvoeding op de gezondheid”. 
  3. DO: De klant geeft “gezonde hondenvoeding kopen” in als trefwoord in Google, en komt op de landingspagina “Gezonde hondenvoeding” van Just Russel terecht. De klant gaat over tot aankoop.
  4. CARE: De klant ontvangt bij zijn hondenvoer een gepersonaliseerd bedankkaartje met een kortingscode voor de volgende bestelling.

💡 We spreken van een sales funnel of trechter omdat je doelgroep in elke fase steeds kleiner wordt. Niet iedereen die je YouTube-advertentie ziet of je blogbericht leest, zal uiteindelijk overgaan tot conversie. De SEE- en THINK-fase zijn dus standaard groter dan de DO- en CARE-fase.  

💡Merk op dat de content in elke fase van de sales funnel een andere vorm kan aannemen: video, blogbericht, landingspagina, bedankkaartje … Er is geen one size fits all. Je brengt dus best de customer journey van jouw eigen klanten in kaart om te zien welk type content je wanneer kan inschakelen. 

💡Vooral de CARE-fase wordt door bedrijven vaak uit het oog verloren. Nochtans is de kans op conversie het hoogst bij je bestaande klanten. Vergeet dus niet om hen de nodige nazorg te bieden!

Bij Depends hebben we een echt SEO Brein: we combineren jarenlange ervaring in online marketing met diepgaande, gespecialiseerde SEO-kennis.

Waarom vertrouwen op Depends voor SEO-copywriting?

In de loop der jaren hebben wij voor onze klanten meer dan 350 blogs, landingspagina’s en andere vormen van content geschreven of begeleid. We combineren onze jarenlange ervaring in online marketing met diepgaande, gespecialiseerde SEO-kennis en de creativiteit van echte copywriters.

Bedrijven die SEO-copywriting opstarten bij Depends, krijgen waar voor hun geld dankzij ons volledig beheerd contentsysteem. We schrijven aantrekkelijke teksten die converteren en de juiste bezoekers aantrekken.

Van content ideation tot de publicatie van afgewerkte teksten, Depends is jouw partner voor SEO-copywriting met net dat tikkeltje meer.

6 tips om winnende content te schrijven

  • 1

    Ken je doelgroep: Om de aandacht van je lezer te behouden, moet je content aansluiten bij de interesses en behoeften van je doelgroep.

  • 2

    Vertel een verhaal: Mensen houden van verhalen. Gebruik storytelling in je SEO-teksten om je producten of diensten tot leven te brengen. Hierdoor voelen mensen zich sterker betrokken bij je bedrijf.

  • 3
    Wees consistent: Houd je tone of voice, stijl en boodschap consistent. Je merk moet vertrouwen uitstralen.
  • 4

    Diversifieer je content: verrijk je SEO-teksten met afbeeldingen, video’s, infographics en podcast afleveringen. Om je publiek te blijven entertainen, bied je hen best een divers aanbod.

  • 5

    Interactieve elementen: Implementeer polls of interactieve infographics. Zo zorg je ervoor dat je lezers zich meer betrokken voelen. Let er wel op dat dergelijke implementaties de pagina niet vertragen.

  • 6

    Hou vol: Verwacht niet onmiddellijk resultaten van een blog die je net gelanceerd hebt. Google heeft tijd nodig om je teksten te crawlen, indexeren en naar waarde in te schatten. Blijven inzetten op nieuwe content en bestaande content optimaliseren, is de boodschap. Rome werd tenslotte ook niet op één dag gebouwd.