SERP is een acroniem voor Search Engine Results Page. Dit is de pagina waar de gebruiker de resultaten van zijn zoekopdracht te zien krijgt in Google of andere zoekmachines.

Componenten van de SERP

Op de SERP of zoekmachine resultaten pagina vind je verschillende componenten terug. Omdat zoekmachines de resultaten optimaliseren voor de gebruiker, ziet de SERP er niet altijd precies hetzelfde uit. Er wordt onder andere rekening gehouden met je huidige locatie, browsergeschiedenis en taal. Maar ook het steeds veranderende algoritme van zoekmachines en de aanpassingen die op de websites worden gedaan hebben invloed op de SERP. Sommige componenten blijven wel steeds terugkomen.

Voorbeeld van een SERP (Search Engine Results Page) met betalende en organische zoekresultaten.

Bron afbeelding: Semrush.com

Betalende resultaten

Betalende zoekresultaten verschijnen vaak bovenaan de SERP’s. Mensen betalen een bepaald bedrag om voor specifieke zoekwoorden bovenaan de zoekresultaten pagina te verschijnen. Deze betalende zoekresultaten kunnen ook onderaan of rechts op de SERP verschijnen. Wil je starten met betalende advertenties, dan moet je inzetten op SEA (Search Engine Advertising).

Voorbeeld van betaalde zoekresultaten in de SERP voor het zoekwoord 'beste CRM ssoftware'.

Voorbeeld van betaalde zoekresultaten op de SERP.

Organische resultaten

Organische resultaten zijn resultaten waarvoor je niet moet betalen. Ze verschijnen op basis van “natuurlijke” zoekmachine ranking. Ze verschijnen op basis van relevantie voor de zoekopdracht. Er zijn veel factoren die de ranking van een zoekresultaat bepalen. Om de rankings te beïnvloeden moet je starten met SEO (Search Engine Optimization). Gratis moet je natuurlijk wel met een korreltje zout nemen. Als je niet investeert in SEO, dan is het heel lastig om goede resultaten te bekomen.

Tussen de organische zoekresultaten vinden we ook de Rich Snippets. Dit zijn elementen in organische zoekresultaten die de gebruikerservaring verbeteren of aanvullende informatie geven die relevant is voor de zoekopdracht. Ze vallen meer op dan normale organische resultaten en leiden vaak tot een hogere CTR (Click Through Rate).

Als je aan SEO doet, probeer er dan voor te zorgen dat je hoger scoort in die organische resultaten. Zoals we eerder al aanhaalden investeer je geen geld in advertenties, maar wel in werkuren. Bij SEO zet je in op het creeeren van hoogwaardige content en het optimaliseren van je site. SEO is een marathon, het is een werk van lange adem. Als je het goed doet, dan bouw je aan een duurzame lange termijn strategie.

Voorbeeld van organische zoekresultaten voor het zoekwoord 'beste crm software'. Op de afbeelding zijn verschillende organische resultaten te zien, maar ook een people also ask sectie.

Voorbeeld van organische zoekresultaten in de SERP. Voor het zoekwoord ‘beste CRM software’ verschijnt er ook een people also ask sectie.

Visuele advertenties op de SERP

Jaren geleden beweerde Google nooit “banners” weer te geven in de SERP’s of op de startpagina. Maar dat veranderde al snel in 2008. Hoewel je het zeker geen echte banners kunt noemen, werden gesponsorde resultaten en dingen zoals videoadvertenties nu ook op een zeer visuele manier weergegeven, vaak boven de organische zoekresultaten. In de loop der jaren zijn er allerlei visuele advertenties toegevoegd. Dat is geen verrassing, aangezien visuele advertenties tegenwoordig 25% meer engagement hebben dan de klassieke tekstadvertenties.

Wat is nu een visuele advertentie op de SERP? Google definieert zelf een visuele advertentie of beeldadvertentie als een type advertentie die versterkt wordt met een afbeelding om je bedrijf te promoten. Dankzij de toevoeging van beelden springt een advertentie er dus meer uit in vergelijking met een klassieke tekstadvertentie.

Verschillende SERP features

SERP features zijn resultaten die Google zelf gaat toevoegen aan de betalende of organische zoekresultaten. Ze doen dit om de zoekervaring van de gebruiker nog te verbeteren. SERP features geven vaak al een antwoord op de homepagina van de SERP, waardoor de gebruiker niet meer hoeft door te klikken naar een andere website. Een voorbeeld hiervan is de “mensen vragen ook” box die vaak op de resultaten pagina verschijnt.

Impact van SEO op de Search Engine Results Page

Zoekmachine optimalisatie heeft een grote invloed op de organische resultaten die op de SERP verschijnen. Als je zelf even het bos door de bomen niet meer ziet kun je hiervoor beroep doen op een gespecialiseerd SEO agency.

Opvallen op de zoekresultatenpagina

De dag van vandaag zetten heel wat bedrijven in op SEO waardoor het steeds moeilijker wordt om op te vallen op de SERP. Toch zijn er een aantal zaken waarmee je zeker rekening mee moet houden. Zo is het heel belangrijk om je meta title en meta description te optimaliseren. Verder kan je opvallen door een favicon toe te voegen aan je website en door emoji te gebruiken in je meta title en description.

Heb je heel goede reviews? Dan kan je deze ook weergeven met behulp van structured data.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox