Linkbuilding draait rond het verzamelen van kwalitatieve backlinks. Backlinks zijn hyperlinks die verwijzen van één website naar een andere website. Backlinks zijn één van de sterkste ranking factoren waarmee je rekening moet houden in je SEO-strategie.

Linkbuilding valt onder “Off-page SEO” en is een belangrijk aspect van het volledige zoekmachine optimalisatie proces waar een SEO-specialist dagelijks mee bezig is. Off-page SEO verwijst naar acties die je gaat ondernemen buiten je eigen website om. Deze acties h

ebben vervolgens een impact op de rankings van jou website in de SERPs (search engine results page). De tegenhanger van “Off-page SEO” is “On-page SEO”.

Linkbuilding is geen eenvoudige materie, vaak is het ook heel tijdsintensief.

Onderscheid tussen interne en externe links

Om te beginnen met linkbuilding moeten we een onderscheid maken tussen interne en externe linken. Beide zijn belangrijk, maar vergen een andere aanpak. In dit artikel, zullen we ons vooral focussen op externe linken, de backlinks.

Wat is het verschil tussen interne en externe links? Interne links zijn links tussen je eigen webpagina's. Externe links zijn links tussen twee verschillende websites of domeinen.

Interne links

Een interne link is een hyperlink die verwijst naar een andere pagina op dezelfde website. Interne linkjes zijn te vinden op elke website, denk bijvoorbeeld maar aan de menubalk. Ook tekst links in een blogartikel die verwijzen naar een ander blogartikel op diezelfde website, zijn interne links.

Door interne links te gaan gebruiken, creëer je als het ware een soort spinnenweb voor Google en de websitebezoeker. De interne linkjes moet je zien als draden die de verschillende pagina’s met elkaar verbinden. Dankzij dit spinnenweb kan Google de website beter ‘crawlen‘ en kan de websitebezoeker makkelijker navigeren tussen relevante pagina’s.

Daarnaast verspreiden interne links ook linkwaarde (ook wel link juice genoemd). Iedere pagina op een website heeft een bepaalde waarde. Hoe hoog die waarde is, is afhankelijk van een aantal factoren. Zo zal de waarde van een pagina hoger zijn als er heel wat inkomende backlinks (externe links) naar die pagina zijn. Toch mag de waarde van interne linkbuilding niet onderschat worden.

Wanneer je op je eigen website van pagina A naar pagina B linkt, zal pagina A als het ware waarde lekken (of doorgeven) naar pagina B. Pagina B profiteert dus mee van de waarde van pagina A.

Als je interne links gebruikt, is het belangrijk om beschrijvende ankerteksten (anchor text) te voorzien. Deze ankerteksten moeten beschrijven waarover de achterliggende pagina precies gaat. “Klik hier” is geen goede ankertekst. “SEO optimalisatie tips” is wel een goede ankertekst. Hiermee geef je aan dat je op deze pagina tips zal vinden waarmee je je website kan optimaliseren.

Externe links

Een externe link is een hyperlink die verwijst naar een pagina op een andere website. Een voorbeeld dat we vaak terugzien is het linken van de eigen website naar het Facebook-profiel van een bedrijf. Dit is een externe link.

Een externe link naar een website kun je vergelijken met het geven van een ‘stem’. Als website A linkt naar website B, dan geef je eigenlijk signalen aan Google dat er waardevolle content op website B staat.

Het geven en ontvangen van external links is ontzettend belangrijk voor het opbouwen van een zekere autoriteit van je website. Hoe meer externe links (ook wel backlinks genoemd) je ontvangt, hoe hoger de autoriteit van je website zal worden. Hou er wel rekening mee dat het steeds kwalitatieve, goede backlinks zijn. In vergelijking met interne links, geven externe links ook veel meer linkwaarde door.

Net zoals bij interne links is het extreem belangrijk om te werken met beschrijvende ankerteksten.

Heb belang van backlinks

Nu we het verschil tussen interne en externe links besproken hebben, gaan we vooral verder met de backlinks. Een backlink is een link die gecreëerd werd tussen twee verschillende websites.

Backlinks zijn vooral waardevol voor SEO omdat ze een “stem van vertrouwen” geven van een website naar een andere website. In essentie komt het hierop neer:

Backlinks naar een website zijn een signaal naar de zoekmachines (zoals bv. Google of Bing) dat andere websites die website aanbevelen. Als veel websites linken naar een bepaalde website, dan gaan zoekmachines dit interpreteren als waardevolle content.

Pieter Verschueren

In het verleden was het heel eenvoudig om hogere rankings te bekomen via “spammy” en manipulerende linkbuilding technieken. Daarom rolde Google in 2012 de Penguin update uit.

Voor de update waren de zoekresultaten sterk beïnvloed door het link volume. Niet door de kwaliteit en de relevantie van de backlinks, maar door de kwantiteit. Dankzij de Penguin update worden websites met een natuurlijk backlink profiel nu beloond.

Backlinks ontvangen

Backlinks ontvangen is essentieel voor off-page SEO. Dit proces noemen we ook wel link earning of linkbuilding. Sommige backlinks hebben meer waarde dan andere. Follow backlinks van betrouwbare websites met een hoge domein autoriteit worden beschouwd als de meest wenselijke backlinks om te krijgen. Backlinks van mogelijk “spamachtige websites” met een lage autoriteit, kunnen dan weer een negatief effect hebben op je website. Hoeveel backlinks heb je nodig? Dat hangt af van verschillende factoren.

Verschil follow / nofollow links

Een externe link krijgen naar jouw website is altijd goed. Echter bestaat er een groot verschil tussen follow links en nofollow links:

  • Follow links geven linkwaarde mee van website A naar website B. Hierdoor zal de pagina autoriteit van website B verhogen en komt de pagina hoger te staan in de zoekresultaten.
  • Nofollow links geven geen linkwaarde mee. Dit komt omdat er achterliggend een parameter rel=”nofollow” wordt meegegeven aan de link.

In de broncode van een website kan je eenvoudig nagaan of het een nofollow of een follow link is die je gekregen hebt.

Ankertekst

Ankertekst, ook wel anchor text genoemd, is een heel belangrijk onderdeel van een backlink. Het is een indicatie voor zoekmachines waarover de website of pagina gaat.

Ankertekst is een heel belangrijk onderdeel van een backlink. Het is een indicatie voor zoekmachines waarover de website of pagina gaat. Goed nadenken over een anchor text is dus cruciaal voor je SEO-strategie.

Wanneer je ervoor zorgt dat je website door andere sites gelinkt wordt met de (anker)tekst waar je graag in zoekmachines op gevonden wilt worden, dan kom je voor die zoekopdrachten ook hoger te staan. Kortom, ankerteksten zijn van cruciaal belang binnen het zoekmachine optimalisatie proces.

Er zijn verschillende soorten ankerteksten:

  • Geoptimaliseerd met zoekwoorden (“beste pizza”)
  • Merken (“dominos Pizza”)
  • Algemeen (“dit artikel”)
  • URL (“dominos.be”)
  • Call-to-action (“lees meer” of “klik hier”)

Manieren om backlinks te verzamelen

Ondertussen zal je wel begrepen hebben dat linkbuilding een belangrijk onderdeel vormt van een SEO strategie. Er zijn verschillende manieren waarop je kwalitatieve backlinks kan verzamelen. Hieronder een overzicht.

1. Goede content

Het schrijven van hoogwaardige “linkable” content is nog steeds de nummer 1 manier om aan goede backlinks te geraken. Een goed blogbericht, dat een antwoord geeft op enkele prangende vragen, zal opgepikt worden door andere websites en zo backlinks genereren.

Je kan daarnaast ook actief op zoek gaan naar andere websites die mogelijk willen linken naar jouw content (omdat hun stuk over hetzelfde onderwerp gaat).

2. Gastbloggen

Naast kwalitatieve content te voorzien op je eigen website, kan je er ook voor kiezen om samen te werken met andere sites. Dit kan in de vorm van een gastblog. Hierbij schrijf je een artikel dat gepubliceerd wordt op een andere website, maar wel met een backlink naar jouw website.

Dit is een win-win formule. Jij ontvangt een backlink, de andere website ontvangt een goed stuk content (waarover zij mogelijk zelf de expertise niet hebben).

3. Verstuur persberichten

Mensen vergeten soms dat persberichten een zeer krachtig effect kunnen hebben op SEO. Ze zorgen ervoor dat er over jouw bedrijf of product geschreven wordt in de pers en mogelijk genereer je op die manier een dofollow backlink naar je website. Vaak, zijn het ook linkjes van websites met een hoge autoriteit.

Je kan deze strategie ook met terugwerkende kracht toepassen. Hebben kranten of magazines in het verleden geschreven over jou, benader hen dan en vraag of ze een linkje willen aanbrengen in het artikel. Voor hen een kleine moeite maar voor jou een wereld van verschil!

4. Ga op zoek naar gebroken linkjes (404s)

Een andere strategie die je kan hanteren, is die van de gebroken linkjes. Hele grote websites hebben vaak een enorme interne link structuur. Het kan voorkomen dat er na een tijdje fouten ontstaan hierin. Pagina’s zijn bijvoorbeeld verwijderd maar er bestaan nog wel linkjes.

Als je een artikel hebt geschreven dat aansluit op deze linkjes, dan kan je de eigenaar van de website benaderen en hem erop wijzen dat er een gebroken link is. Daarnaast kan je ook vragen om te linken naar jouw pagina, aangezien het aansluit op het onderwerp van de pagina.

Je kan eenvoudig gebroken linkjes achterhalen met gratis SEO tools. Een voorbeeld hiervan is SEO Minion (een gratis Google Chrome extensie).

5. Klanten of partners

Ben je een bedrijf dat werkt met verdelers, dan kan je hen vragen om een linkje te plaatsen naar jouw website. Dit is een effectieve manier om autoriteit op te wekken bij bezoekers.

Een voorbeeld hiervan is Renson. Ze zijn gespecialiseerd in ventilatie en screens, maar verkopen zelf geen producten op hun website. Ze gaan je wel in contact brengen met een erkende installateur.

6. Linkbuilding platformen

Een andere belangrijke manier om backlinks voor je website te verkrijgen, is door deze aan te kopen op linkbuilding platformen zoals Bazoom, Whitepress of All The Way Up. Maar wat kost een backlink? Dat is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder je branche, de huidige autoriteit van je website, de concurrentie, etc.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox