White Hat SEO is een manier om aan SEO (Search Engine Optimization) te doen volgens de richtlijnen van de zoekmachines (bv. Google of Bing). Deze vorm van zoekmachine optimalisatie richt zich in eerste instantie op de gebruiker. Het is het tegenovergestelde van Black Hat SEO. Bij Black Hat SEO worden ingrepen gebruikt die de richtlijnen niet volgen. Wat is White Hat SEO? Wat wordt algemeen aanvaard door de zoekmachines?

Definitie van White Hat SEO

Het is uitermate belangrijk dat websites gevonden worden in zoekmachines zoals Google. Door gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie (SEO) worden websites beter geïndexeerd, wat resulteert in hogere zoekresultaten. Bij White Hat SEO komen de gebruikte methoden komen overeen met de richtlijnen van bedrijven als Google en Microsoft en hebben als doel de kwaliteit voor gebruikers te verbeteren. Zoekmachines willen een zo optimaal mogelijke zoekervarging aanbieden aan gebruikers. Het is natuurlijk de bedoeling van vele bedrijven en SEO-specialisten om via white hat SEO een betere ranking te behalen dan de concurrentie.

Het is best wel grappig, maar de benamingen White Hat en Black Hat zijn afkomstig uit oude (zwart-wit) cowboyfilms waarin de helden vaak een witte hoed droegen en de schurken een zwarte hoed om duidelijk het onderscheid te maken tussen de verschillende karakters. We haalden het al eerder aan, maar Black Hat SEO’ers gebruiken technieken die de richtlijnen van zoekmachines niet volgen, enkel en alleen maar om hogere rankings te bekomen en om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken. Vaak vinden ze het niet erg dat de bezoekers die ze aantrekken, minder relevant zijn voor de business.

Voordelen

De nadelen van White Hat SEO kunnen niet op tegen de voordelen. Als je met je organisatie een online reputatie probeert op te bouwen, dan is White Hat SEO de strategie die aansluit bij uw noden. White Hat staat voor een duurzame, langetermijnresultaten, een goede autoriteit gecombineerd met goede rankings uiteraard. Dit zijn slechts enkele voordelen die je kunt bekomen dankzij White Hat.

1. Strategie op lange termijn

White hat zorgt voor succes op lange termijn. Je probeert niet het algoritme te manipuleren of misleiden, maar beschermt je site in plaats daarvan tegen toekomstige updates van het algoritme.

2. Focussen op de bezoekers van je website

Met White Hat focus je in eerste instantie steeds op de mensen die je website bezoeken. Je optimaliseert voor de bezoekers, niet alleen voor de algoritmes. Door hierop te blijven inzetten, zijn je optimalisaties waarschijnlijk een pak toekomstbestendiger in vergelijking met Black Hat.

Nadelen

All good things take time… Ook SEO. Als je SEO op een correcte manier toepast, dan zal je niet van de ene op de andere dag plots op de eerste positie staan. Bij White Hat SEO moet je vooral geduld hebben.

Vergeet de grijze zone niet

Niet alles is zo zwart-wit zoals het lijkt natuurlijk, er is ook nog een grijze zone binnen SEO. Toen het internet in opmars was en zoekmachines nieuw waren, wisten website-eigenaren en SEO-specialisten niet altijd wat wel en niet mocht. Het frequentere gebruik van een bepaald woord (keyword stuffing) betekende vaak dat er een hogere positie met een pagina bekomen kon worden. Omdat teveel mensen hier misbruik van maakten, werden de algoritmes slimmer gemaakt om dergelijke praktijken te detecteren.

Een anderen methode waar vaak mee geëxperimenteerd werd zijn backlinks. Bedrijven kochten vaak grote hoeveelheden links aan bij linkfarms om zo de autoriteit van een website te manipuleren.

De dag van vandaag zijn er nog heel veel SEO-specialisten die de grenzen van het toelaatbare opzoeken. Daarvoor werd de term Grey Hat SEO in het leven geroepen.

Wil je met je bedrijf groeien doormiddel van SEO? Dan zet je best in op White Hat SEO. Hulp nodig? Contacteer dan gerust ons SEO bureau.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox