Depends SEO agency lanceert samen met ondernemer Denis Debacker officieel Rankshift, een innovatieve GEO tool die als eerste inzicht geeft in de zichtbaarheid van merken binnen Large Language Models zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini. De Belgische startup speelt hiermee in op een snelgroeiende behoefte van bedrijven om inzicht te krijgen in hun vindbaarheid. Terwijl traditionele SEO-tools zich blijven richten op Google, focust Rankshift zich bewust op het snel veranderende speelveld van LLM’s en generatieve AI.

AI is de nieuwe zoekmachine, Rankshift is je kompas

Rankshift is ontstaan vanuit een duidelijke marktvraag: “Steeds meer klanten vroegen ons of en hoe ze zichtbaar waren in tools als ChatGPT en Perplexity. Die vragen konden we eerst niet beantwoorden, tot we besloten om het probleem zelf op te lossen.”

“Als je merk niet genoemd wordt in AI-antwoorden, besta je voor veel mensen simpelweg niet”, zegt medeoprichter Pieter Verschueren, ook zaakvoerder bij Depends SEO agency. “ChatGPT overschreed eind maart de kaap van 500 miljoen wekelijkse gebruikers, en ook Google Gemini telt inmiddels 350 miljoen maandelijkse gebruikers. Dat illustreert hoe AI-zoekmachines steeds vaker het startpunt van zoekopdrachten worden. Maar tot nu toe wist niemand hoe je daar als merk zichtbaar wordt. Rankshift verandert dat.”

Ook de cijfers uit het jaarlijkse imec.digimeter-onderzoek liegen er niet om. ChatGPT werd eind 2022 op de wereld losgelaten, en intussen kent bijna elke Vlaming (93 procent) de technologie. 45 procent heeft ooit al eens beroep gedaan op AI, en 28 procent gebruikt het minstens maandelijks. 

Wat doet Rankshift precies?

Met Rankshift ontdek je hoe vaak je merk verschijnt in AI-antwoorden, welk sentiment eraan gekoppeld is (positief, neutraal of negatief), en welke bronnen AI gebruikt om die antwoorden te genereren. Je ziet ook waar je content gaps zitten én hoe je verkeer kan ‘stelen’ van concurrenten.

Zichtbaar zijn als merk in AI-antwoorden is één ding, maar minstens zo belangrijk is de manier waarop er over je merk gesproken wordt. Word je geassocieerd met de juiste waarden, of juist in een negatief daglicht geplaatst? In dat laatste geval helpt het weinig dat je merknaam genoemd wordt, want het zal je geen nieuwe klanten opleveren.

Tijdens tests in de Belgische telecomsector bleek bijvoorbeeld dat het sentiment rond Telenet vaak negatief is. In antwoorden van ChatGPT werd onder meer verwezen naar een toename van klachten over de klantendienst in de voorbije jaren. Zulke inzichten helpen bedrijven niet alleen om te begrijpen hoe ze gepercipieerd worden, maar ook om gericht aan hun reputatie te werken.

“Rankshift maakt AI-zichtbaarheid tastbaar én actiegericht”, zegt co-founder Denis Debacker. “We vertalen onzichtbare AI-logica naar concrete inzichten. Daarmee geven we marketeers en SEO-specialisten een voorsprong in online vindbaarheid.”

Voor wie is deze tool?

Rankshift is ontwikkeld voor bedrijven die willen weten hoe hun merk presteert in AI-zoekresultaten én daar grip op willen krijgen.

Voor CMO’s en digital marketing managers is het geen optie meer om AI-zoekverkeer te negeren: in een steeds competitiever digitaal landschap is het belangrijk om mee te zijn. “Rankshift is ideaal voor bedrijven die het first-mover advantage willen claimen en hun concurrenten een stap voor willen blijven”, zegt medeoprichter Mathias Noyez. “Generative AI is misschien wel de grootste technologische revolutie sinds het ontstaan van het internet. Bedrijven die nu niet handelen, missen straks de boot.”

Officiële lancering van Rankshift

Na een periode van intensieve tests met enkele grote Belgische bedrijven is Rankshift nu beschikbaar voor het brede publiek. Verschillende testgebruikers zijn inmiddels klant geworden, wat de toegevoegde waarde van de tool onderstreept. Intussen hebben zich al meer dan 200 bedrijven aangemeld op de wachtlijst. 

De tool is ook beschikbaar via een 7-daagse gratis trial. Gebruikers betalen daarna op basis van een flexibel creditsysteem, waarbij je alleen betaalt voor wat je nodig hebt.

Ondernemers achter Rankshift

Rankshift is een initiatief van drie ondernemers: Denis Debacker, Mathias Noyez en Pieter Verschueren

Denis Debacker is geen onbekende in de digitale wereld. Veertien jaar geleden richtte hij, toen e-commerce in België nog in de kinderschoenen stond, een eigen webshop op. Daarbij nam hij het volledige technische luik voor zijn rekening. Sindsdien werkte hij jarenlang als developer binnen diverse IT-omgevingen en bouwde hij meerdere tools, zowel voor eigen gebruik als op maat van klanten. Met Rankshift bundelt hij die ervaring in een innovatieve SaaS-oplossing.

Het duo Mathias Noyez en Pieter Verschueren zijn de drijvende krachten achter SEO agency Depends. Ze begeleiden al jaren toonaangevende bedrijven als DPG Media, Dewaele, Teamleader en Renson in hun digitale groeitrajecten. Ook de wereld van LLM’s is hen niet vreemd: eerder dit jaar lanceerden ze als eerste in België de dienst Generative Engine Optimization (GEO).

Meer weten of meteen proberen? Surf naar www.rankshift.ai

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox