Cyclobility biedt een efficiënte oplossing voor woon-werkverkeer door het leasen en verkopen van kwalitatieve (elektrische) fietsen. Ze begeleiden, ontzorgen en motiveren zowel werkgever en werknemer, als particulier. Kortom iedereen die de fiets als dagelijks transportmiddel wil gebruiken.
Cyclobility heeft momenteel 5 vestigingen in België (Aalst, Gent, Sint-Niklaas, Roeselare en Kluisbergen).
Doelstelling
Cyclobility wil de nummer 1 speler worden in de steeds toenemende concurrerende markt rond fiets leasing.
Hiervoor was het belangrijk om verschillende nummer 1 posities te claimen binnen Google.
Uitdaging
Cyclobility stond voor het algemeen zoekwoord “fiets leasen” niet in de top 10. Ook voor andere belangrijke zoektermen in combinatie met fiets leasen, scoorde het matig of zelf niet. Denk maar aan “speed pedelec leasen” of “koersfiets leasen”.
Budget
De opdracht was om de strategie uit te voeren binnen de beschikbare maandelijkse optimalisatie uren (12 uur voor on-page optimalisatie, techniek, strategie en linkbuilding).
Doelgroep
De focus lag op werknemers en werkgevers die mogelijk geïnteresseerd konden zijn in fiets leasing via hun bedrijf.
Plan van aanpak
We zijn begonnen (zoals vaak) met een gedetailleerde website-audit, een uitgebreide analyse van de concurrentie en een grondig zoekwoorden onderzoek. Dit deden we om een dieper inzicht te verkrijgen in het zoekgedrag van onze doelgroep. Het werd snel duidelijk dat er niet alleen gezocht werd op zoekwoorden met veel zoekvolume (zoals fiets leasen), men ging ook per type fiets op zoek naar een fietslease oplossing (koersfiets leasen, bakfiets leasen,…).
Rond deze bevindingen hebben we heel wat technische issues aangepakt en werd er een pillar en cluster content strategie ontwikkeld. Dit model heeft twee grote voordelen.
De eerste voordeel is dat pillar en cluster content je helpen om je content te structureren. De bezoekers van je website kunnen eenvoudig navigeren op je website en informatie vinden rond een bepaald onderwerp.
Het tweede voordeel is dat Google hier ‘fan’ van is. Google houdt er van als je een ‘schone’ website hebt, met logische links, en waarbij het duidelijk is waar de content over gaat.
Om in te spelen op de lokale zoekintentie van de gebruiker, werd er per winkel een geoptimaliseerde landingspagina gemaakt.
Hierna hebben we een grote linkbuilding campagne opgezet. De resultaten hiervan zijn navenant. Na enkele maanden (SEO is een proces van lange adem) stonden we voor verschillende belangrijke zoekwoorden op de eerste plaats in Google.
Resultaten
Het aantal maandelijkse klikken naar de website steeg tussen september 2020 en september 2021 met meer dan 700%. (bron GSC)
Het aantal maandelijkse vertoningen steeg tussen september 2020 en september 2021 met 407%. (bron GSC)
Betere rankings
Naast de positieve signalen in Google Search Console, gingen uiteraard ook de rankings omhoog in de zoekmachines. Deze rankings zijn een momentopnamen van de posities in september 2021.
Zoekwoord | Volume | Ranking |
---|---|---|
fietsleasing | 720 | 14 -> 1 |
fietslease | 320 | 100 -> 1 |
fiets leasen | 1000 | 11 -> 1 |
koersfiets leasen | 90 | 100 -> 1 |
bakfiets leasen | 110 | 100 -> 3 |
speed pedelec leasen | 210 | 78 -> 1 |
Je SEO-uitdagingen bespreken?
Mathias Noyez
Door mijn gegevens in te voeren ga ik ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen