Cyclobility biedt een efficiënte oplossing voor woon-werkverkeer door het leasen en verkopen van kwalitatieve (elektrische) fietsen. Ze begeleiden, ontzorgen en motiveren zowel werkgever en werknemer, als particulier. Kortom iedereen die de fiets als dagelijks transportmiddel wil gebruiken.

Cyclobility heeft momenteel 5 vestigingen in België (Aalst, Gent, Sint-Niklaas, Roeselare en Kluisbergen).

Doelstelling

Cyclobility wil de nummer 1 speler worden in de steeds toenemende concurrerende markt rond fiets leasing.

Hiervoor was het belangrijk om verschillende nummer 1 posities te claimen binnen Google.

Uitdaging

Cyclobility stond voor het algemeen zoekwoord “fiets leasen” niet in de top 10. Ook voor andere belangrijke zoektermen in combinatie met fiets leasen, scoorde het matig of zelf niet. Denk maar aan “speed pedelec leasen” of “koersfiets leasen”.

Budget

De opdracht was om de strategie uit te voeren binnen de beschikbare maandelijkse optimalisatie uren (12 uur voor on-page optimalisatie, techniek, strategie en linkbuilding).

Doelgroep

De focus lag op werknemers en werkgevers die mogelijk geïnteresseerd konden zijn in fiets leasing via hun bedrijf.

Plan van aanpak

We zijn begonnen (zoals vaak) met een gedetailleerde website-audit, een uitgebreide analyse van de concurrentie en een grondig zoekwoorden onderzoek. Dit deden we om een dieper inzicht te verkrijgen in het zoekgedrag van onze doelgroep. Het werd snel duidelijk dat er niet alleen gezocht werd op zoekwoorden met veel zoekvolume (zoals fiets leasen), men ging ook per type fiets op zoek naar een fietslease oplossing (koersfiets leasen, bakfiets leasen,…).

Rond deze bevindingen hebben we heel wat technische issues aangepakt en werd er een pillar en cluster content strategie ontwikkeld. Dit model heeft twee grote voordelen.

De eerste voordeel is dat pillar en cluster content je helpen om je content te structureren. De bezoekers van je website kunnen eenvoudig navigeren op je website en informatie vinden rond een bepaald onderwerp.

Het tweede voordeel is dat Google hier ‘fan’ van is. Google houdt er van als je een ‘schone’ website hebt, met logische links, en waarbij het duidelijk is waar de content over gaat.

Om in te spelen op de lokale zoekintentie van de gebruiker, werd er per winkel een geoptimaliseerde landingspagina gemaakt.

Hierna hebben we een grote linkbuilding campagne opgezet. De resultaten hiervan zijn navenant. Na enkele maanden (SEO is een proces van lange adem) stonden we voor verschillende belangrijke zoekwoorden op de eerste plaats in Google.

Resultaten

Het aantal maandelijkse klikken naar de website steeg tussen september 2020 en september 2021 met meer dan 700%(bron GSC)

Er was een mooie stijging in het aantal klikken naar de website na het SEO-traject.

Het aantal maandelijkse vertoningen steeg tussen september 2020 en september 2021 met 407%(bron GSC)

Er was een mooie stijging in het aantal impressies voor de website van Cyclobility na het SEO-traject.

Betere rankings

Naast de positieve signalen in Google Search Console, gingen uiteraard ook de rankings omhoog in de zoekmachines. Deze rankings zijn een momentopnamen van de posities in september 2021.

Zoekwoord Volume Ranking
fietsleasing 720 14 -> 1
fietslease 320 100 -> 1
fiets leasen 1000 11 -> 1
koersfiets leasen 90 100 -> 1
bakfiets leasen 110 100 -> 3
speed pedelec leasen 210 78 -> 1

Je SEO-uitdagingen bespreken?

profielfoto van de docent van de SEO opleiding

Mathias Noyez

Zaakvoerder en SEO specialist (+6 jaar ervaring)

Door mijn gegevens in te voeren ga ik ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen