Op het internet kun je heel wat lezen over de perfecte lengte van een blogpost. Sommige websites zeggen dat korte artikels beter zijn, andere suggereren dan weer dat langere blogs beter werken. Maar hoe lang moet een blog nu werkelijk zijn om goed te ranken in Google? Wel, dat hangt af van verschillende factoren. In dit artikel verduidelijken we hoeveel woorden een goede blog nodig heeft.

Inhoud van dit artikel:

Onderzoek naar de lengte van een blog

Het is belangrijk om blogberichten met de perfecte lengte te schrijven; te kort en ze komen misschien niet voor in de zoekresultaten van Google of bevatten niet genoeg informatie om gebruikers ertoe te bewegen ze te delen. Te lang en het is misschien zonde van je tijd om te schrijven omdat niemand het leest. Onderzoek van Orbit Media Solutions brengt enkele interessante zaken aan het licht:

  • In 2023 is de gemiddelde lengte van een blogbericht 1427 woorden. In 2014 was de lengte van een blogbericht nog 808 woorden. Blogberichten worden dus langer en langer.
  • De meeste bloggers (31%) schrijven 500-1000 woorden, kort gevolgd door 30% die 1000-1500 woorden schrijven.
  • Slechts 3% van de bloggers schrijven nieuwe berichten van 3000+ woorden. Dit zijn vaak B2B bloggers.
  • Bloggers die langere berichten schrijven hebben veel meer kans op betere resultaten. 53% van de bloggers die long-form content schrijven, melden sterke resultaten.

Het is duidelijk dat blogs die lang zijn, hier als winnaar uitkomen. Toch is het belangrijk om te begrijpen dat het simpelweg schrijven van langere artikelen geen garantie is voor succes – noch zal het je automatisch meer verkeer opleveren.

Lange artikels presteren waarschijnlijk beter omdat ze gebruikers diepgaande informatie over het onderwerp bieden – niet alleen omdat ze meer woorden bevatten. Bij het creëren van je content moet je dit in gedachten houden. Richt je op de kernelementen van succesvolle content – zoals unieke en boeiende tekst en relevante informatie – in plaats van op de lengte. In dit artikel lees je hoe je een goede blog schrijft.

Dit houdt ook verband met wat je gebruikers zoeken. Als je doelgroep slechts een kort antwoord wil op een bepaalde vraag, dan zal een artikel van 20 minuten hen alleen maar afschrikken. In dit soort gevallen kan een korter artikel voordeliger zijn, dus zorg ervoor dat je de gebruikersintentie analyseert en de behoeften van je doelgroep begrijpt voordat je begint te schrijven.

Wat zijn de nadelen van lange blogs?

Uiteraard zijn er ook een paar nadelen verbonden aan heel lange blogs of stukken content. Zo hebben websitebezoekers niet altijd de tijd om lange artikels volledig te lezen, waardoor ze soms essentiële informatie mislopen. Ook de korte aandachtsspanne bij mensen bestaat nog steeds, en ze beïnvloeden de prestaties van lange blogs. Daarom moet je artikels goed structureren door middel van duidelijke (sub)headers en korte alinea’s. Je content moet “scannable” zijn.

De ideale lengte van een blogbericht bepalen

Er bestaan online tools waarmee je de ideale lengte van een blogbericht kunt bepalen. De uitkomst van deze tools neem je best met een korreltje zout want deze zijn gebaseerd op zelfontwikkelde algoritmes. Toch kan het een goede indicatie zijn voor je blog.

Een tool waarmee SEO agency Depends reeds goede ervaringen heeft, is de SEO Content Template tool van Semrush. Op basis van de top 10 best scorende websites voor een bepaald zoekwoord, doet de tool een aanbeveling voor de lengte van je blogpost. Daarnaast raadt de tool ook semantisch verwante zoekwoorden aan die je kan integreren in je tekst, mooi meegenomen dus.

seo content template tool van Semrush

Wat zegt Google over de ideale lengte van een blog?

Voor Google is de kwaliteit van een artikel belangrijker dan de kwantiteit aan informatie die je verschaft op een pagina. Is de lengte van een blog een ranking factor voor Google? Neen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, bestaat het ‘Google SEO Word Count’-algoritme niet. Zeker, er zijn redenen waarom inhoud in lange vorm vaak beter scoort dan kortere inhoud, maar dat kan niet alleen worden toegeschreven aan de lengte van de inhoud. Er zijn meerdere redenen waarom blog A beter scoort dan blog B. Denk maar aan het aantal backlinks, het aantal verwijzende interne links, de aanwezigheid van afbeeldingen in het artikel enz.

Ook John Mueller van Google geeft dit aan in een tweet op X: “Het aantal woorden op een pagina is geen kwaliteitsindicator, dus ook geen ranking factor. Door gewoon blindelings meer woorden toe te voegen aan een pagina, maak je de tekst niet beter.”

John Mueller van Google over de ideale bloglengte

Conclusie

We kunnen geen eenduidig antwoord geven op de vraag: hoe lang moet een blog zijn? Als je oudere SEO- of marketingartikels leest, zal je merken dat de lengte van de inhoud al lang wordt beschouwd als een rankingfactor van Google. Dit is foutieve info. Voor Google primeert de kwaliteit van je content.

De ideale bloglengte is er een die de zoekvraag van de gebruiker adequaat beantwoordt, nuttige informatie biedt om het antwoord te onderbouwen, en van hoge kwaliteit is. Als je content beknopt de zoekvraag kan beantwoorden en deze vervolgens onderbouwt met relevante informatie en gegevens, maakt het niet uit hoeveel woorden je blog telt.

Als het je doel is om artikels van 3000 woorden of meer te schrijven voor SEO, dan sla je de bal volledig mis. Er is geen “perfecte bloglengte” om goed te scoren in de organische zoekresultaten. Het moet net je intentie zijn om de meest  informatieve, inzichtelijke en doelgerichte inhoud voor je doelgroep te schrijven, los van het aantal woorden.

Wil je bloggen liever uitbesteden?

Ontbreekt het jou aan tijd, SEO-kennis of copywriting-skills om blogberichten te schrijven met de perfecte lengte? Geen nood! In de loop der jaren hebben onze SEO-specialisten meer dan 350 blogs geschreven of begeleid voor onze klanten. Bij SEO agency Depends kan jij jouw zakelijke blog dus met een gerust hart uitbesteden. Van keyword research tot SEO-copywriting, wij regelen alles van A tot Z om jou volledig te ontzorgen.

co-founders Mathias en Pieter van SEO agency Depends

Veelgestelde vragen over blogs

Wat is een blog?

Een blog is een online platform of website waarop een persoon of bedrijf regelmatig inhoud plaatst. Deze inhoud kan variëren van persoonlijke ervaringen en meningen tot informatie over specifieke onderwerpen zoals technologie, mode, reizen, koken, politiek enz. De inhoud op een blog noemen we een blogpost, blogbericht of blogartikel.

Hoe ziet een goede blog layout eruit?

Een goede blog layout combineert leesbaarheid, visuele aantrekkingskracht en SEO-optimalisatie. Gebruik duidelijke koppen, een overzichtelijke structuur en geoptimaliseerde afbeeldingen. Het is namelijk belangrijk dat je blogbericht zowel inhoudelijk als visueel aantrekkelijk is voor de lezer. Leer meer in onze gids voor de perfecte blog layout en download ons gratis template.

Hoe vaak moet je bloggen?

Hoe vaak je moet bloggen hangt af van niche tot niche. Hoe meer concurrentie, hoe meer je moet bloggen om er zelf uit te springen. Uit onderzoek van Orbit Media Solutions blijkt dat de gemiddelde blogger (24%) 1 keer per week een blogbericht publiceert. Dit is een goede basisfrequentie die voor de meeste niches voldoende is om regelmatig nieuwe content te bieden en Google te laten weten dat je site actief is.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox