Voor elke goede content marketing strategie is het belangrijk om regelmatig nieuwe content toe te voegen aan je blog. Maar hoe vaak moet je precies bloggen? Dat is een vraag die we vaak krijgen. Consistentie is belangrijk bij content marketing en het juiste ritme vinden om te bloggen, hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. In deze gids behandelen we deze vraag en geven we verschillende factoren mee die je in het achterhoofd moet houden bij het uitstippelen van je contentkalender.

Inhoud van dit artikel:

Wat is de ideale frequentie om te bloggen?

Vooraleer we hier een antwoord op geven, is het belangrijk om enkele begrippen uit te leggen. We nemen aan dat je intussen weet wat een blog is?

Definitie blogfrequentie

De blogfrequentie is het aantal blogberichten dat je per week online zet. Als iemand zegt dat hij vijf keer per week blogt, betekent dit dat er vijf artikels per week op zijn blog verschijnen. De blogfrequentie wordt dus uitgedrukt in aantal blogberichten per week.

Wat is een hoge blogfrequentie?

Een hoge blogfrequentie betekent dat er vaak nieuwe content wordt gepubliceerd, meerdere keren per week of zelfs dagelijks. 

Wat is een lage blogfrequentie?

Een lage blogfrequentie betekent dat er weinig nieuwe artikelen worden gepubliceerd. Dit kan variëren van een paar keer per maand tot minder, bijvoorbeeld 1 keer per maand of zelfs enkele keren per jaar.

Vaker bloggen staat garant voor meer bezoekers

Onderzoek van Orbit Media Solutions wijst uit dat er een verband is tussen het aantal gepubliceerde berichten en het aantal bezoekers op je blog. Hoe meer je blogt, hoe meer bezoekers je blog krijgt. Als je 20 artikels per maand op je blog zet, zal je verkeer vervijfvoudigd worden. Dit komt omdat Google steeds nieuwe dingen op je blog vindt, waardoor je blog sneller geïndexeerd wordt en hoger in de zoekresultaten terechtkomt. Hierdoor krijg je meer organische (lees: gratis) bezoekers op je blog.

Vaker bloggen zorgt voor meer organsiche bezoekers op je website.

Hoe vaak moet je bloggen om je doelstelling te behalen?

Uit datzelfde onderzoek blijkt dat de gemiddelde blogger (24%) 1 keer per week publiceert. 17% post dan weer 1 keer per maand een blogbericht. Een blog is natuurlijk een marketinginstrument dat je moet onderhouden. Ben je momenteel niet in staat om minimum 1 keer per maand te bloggen? Dan is het misschien beter om de lancering van je blog uit te stellen. 

De ideale blogfrequentie hangt natuurlijk ook af van niche tot niche. Beauty en travel bloggers zullen veel meer concurrentie hebben als je het bijvoorbeeld vergelijkt met mensen die bloggen over duurzaam ondernemen. Hoe meer concurrentie, hoe meer je moet bloggen om er zelf uit te springen:

  • 1 keer per maand bloggen: Dit is de minimumfrequentie voor bedrijven waarbij bloggen niet de primaire focus is. Hoewel dit minder ideaal is voor snelle groei, kan het nog steeds nuttig zijn om aanwezig te blijven in zoekmachines en een gestage stroom van content te bieden.
  • 2 keer per maand bloggen: Dit is een goede middenweg voor kleinere bedrijven die consistent willen bloggen zonder overbelast te raken. Deze frequentie zorgt ervoor dat je regelmatig nieuwe content publiceert zonder de druk van wekelijkse updates.
  • 1 keer per week bloggen: Dit is een solide basisfrequentie die voor de meeste niches voldoende is om regelmatig nieuwe content te bieden en Google te laten weten dat je site actief is.
  • 3 keer per week bloggen: Voor competitieve niches of bedrijven die snel willen groeien, kan het nuttig zijn om vaker te bloggen. Dit helpt je om meer zoekwoorden te targeten en meer content aan je site toe te voegen, wat beide kan bijdragen aan een hogere ranking.
  • Dagelijks bloggen: Grote websites of bedrijven met uitgebreide marketingteams kunnen profiteren van dagelijks bloggen. Dit is echter alleen effectief als de kwaliteit van de content hoog blijft.

6 aandachtspunten die invloed hebben op het succes van je blog

Door vaak te bloggen kun je heel mooie dingen realiseren. Toch zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden omdat ze een grote impact hebben op het succes van je blog:

  1. Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Zorg ervoor dat je artikels geoptimaliseerd zijn en gebruik de juiste zoekwoorden in je (sub)headers, content en metadata.
  2. Promotie: Promoot je blog op sociale media, via e-mailmarketing en andere kanalen om verkeer naar je website te trekken.
  3. Consistentie: Zorg ervoor dat je regelmatig blogt en houd je lezers op de hoogte van nieuwe inhoud.
  4. Unieke inhoud: Zorg ervoor dat de inhoud van je blog uniek is en van hoge kwaliteit. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaring en kan leiden tot meer verkeer via zoekmachines. Lees ook ons artikel over hoe je een goede blog schrijft.
  5. Interactie met lezers: Interageer met je lezers door opmerkingen te beantwoorden en feedback te geven. Dit kan leiden tot meer betrokkenheid en een grotere loyaliteit van je lezers.
  6. Lengte van het artikel: Hoe lang moet een blog zijn? Het is algemeen geweten dat langere artikels beter scoren in Google in vergelijking met korte artikels. Echter, de perfecte bloglengte bestaat niet. Je moet vooral schrijven in functie van je lezers.

Wil je bloggen liever uitbesteden?

Ontbreekt het jou aan tijd, SEO-kennis of copywriting-skills om regelmatig blogberichten te posten? Geen nood! In de loop der jaren hebben onze SEO-specialisten meer dan 350 blogs geschreven of begeleid voor onze klanten. Bij SEO agency Depends kan jij jouw zakelijke blog dus met een gerust hart uitbesteden. Van keyword research tot SEO-copywriting, wij regelen alles van A tot Z om jou volledig te ontzorgen.

co-founders Mathias en Pieter van SEO agency Depends

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox