Binnen de online marketing wereld durven marketeers al eens goochelen met de term dwell time. Maar wat is dwell time nu precies? In dit artikel proberen we dit zo helder mogelijk uit te leggen.
Definitie van dwell time
Dwell time is de tijd die bezoekers doorbrengen op een website tot het moment dat ze terugkeren naar de SERP (zoekpagina). “Dwell” is de Engelse benaming voor “dwalen”.
De dwell time start wanneer een surfer via de zoekresultatenpagina op jouw website terecht komt. Wanneer een bezoeker je website opnieuw verlaat en terugkeert naar de search engine results page, dan eindigt de dwell time dus.
Is het nog niet helemaal duidelijk wat dwell time is? Dan leggen we het graag nog even uit aan de hand van een voorbeeldje.
Stel dat je een lekke band hebt tijdens het fietsen. je zoekt in Google naar “lekke band oplossen”. Zoals de meeste gebruikers klik je op één van de 3 eerste zoekresultaten. Hier start de dwell time. Na enkele minuten scrollen op de pagina heb je de nodige info gevonden om je lekke band te repareren en keer je terug naar de zoekresultatenpagina. Hier eindigt de dwell time.
Wat is een goede dwell time?
It depends, het standaard antwoord van elke SEO’er. Neen serieus, dit is moeilijk te zeggen. Dit hangt van website tot website af. Meestal is een dwell time van 2 tot 4 minuten een mooie tijdspanne.
Echter, wanneer iemand het weerbericht opzoekt in Google, doorklikt naar Buienradar en daar z’n informatie op enkele seconden tijd gevonden heeft, dan spreken we van een korte dwell time. Is dit slecht? Neen, de bezoeker heeft de relevante info gevonden die hij nodig had.
Dwell time verhogen
Kun je de dwell time verhogen? Ja. Je moet er simpelweg voor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven rondneuzen. Je kan dit op verschillende manieren doen:
- Zorg ervoor dat je pagina’s meer relevante content bevatten. Mensen die een thin content page voorgeschoteld krijgen, zullen snel je website verlaten waardoor de dwell time laag is.
- Verrijk je content met interne links. Interne links zorgen ervoor dat mensen doorklikken naar andere pagina’s. Toon bijvoorbeeld gerelateerde producten of blogberichten. Interne links zijn een belangrijk aspect van zoekmachine optimalisatie.
- Verrijk je pagina’s met video. Bezoekers die een video bekijken, blijven langer aanwezig op je website. Zorg er wel voor dat je video’s geoptimaliseerd zijn voor de Core Web Vitals of ze kunnen de laadtijd van je pagina negatief beïnvloeden.
Vaak verwarring met andere metrics
Dwell time wordt vaak verward met andere metrics. Een van die metrics is duur van een sessie (average time on site). Dwell time kan enkel gebruikt worden als iemand via een link uit de zoekresultaten komt. Bij sessietijd worden direct bezoek en social verkeer bijvoorbeeld ook meegeteld.
Ook bounce rate en dwell time worden vaak in één adem met elkaar genoemd. Als je tijdens een sessie maar één pagina bezoekt zonder door te klikken naar een andere pagina, en vervolgens terugkeert naar de SERP, dan spreken we van een bounce. Echter, sessies kunnen heel kort zijn (5 seconden) maar ook heel lang (25 minuten). Bij een bezoek van 5 seconden kunnen we zeker spreken van een bounce. Maar als iemand 25 minuten de tijd genomen heeft om een pagina te lezen, dan kan je niet direct spreken van een bounce.
Daarom is dwell time een meer betrouwbare indicator ten aanzien van de kwaliteit van een pagina dan bounce rate, hetgeen door de meeste SEO-specialisten als onvoldoende betrouwbaar wordt gezien.