Sinds 2021 is Depends SEO agency de vaste partner van Cyclobility voor complexe SEO-vraagstukken. In 2023 besloot Cyclobility over te stappen naar een nieuwe website, waarvoor twee bestaande websites (webshop.cyclobility.be en cyclobility.be) gemigreerd moesten worden naar één platform. Dit was geen standaardmigratie; SEO werd vanaf het begin geïntegreerd in de nieuwe website, zoals het hoort. Hieronder volgt een beschrijving van de verschillende stappen die we hebben doorlopen en bespreken we de resultaten van deze website-migratie.

Doelstelling

Verbeteren van de online zichtbaarheid en gebruikerservaring van de Cyclobility website door het succesvol integreren van twee bestaande websites (webshop.cyclobility.be en cyclobility.be) in één geoptimaliseerd platform tegen eind mei 2023.

Uitdaging

De grootste uitdaging was zonder meer het behouden van de huidige rankings. Vrijwel geen enkele URL bleef hetzelfde, dus dergelijke SEO-migraties zijn altijd spannend.

Plan van aanpak

1. Zoekwoordenonderzoek

We startten met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek, wat ons waardevolle inzichten gaf in de verschillende producten en diensten en hoe onze doelgroep ernaar zoekt. Zoekwoorden werden geclusterd op basis van zoekvolume, schrijfwijze en intentie.

2. Concurrentieanalyse

Parallel aan het zoekwoordenonderzoek, voerden we een concurrentieanalyse uit. We stelden vast op welke zoekwoorden concurrenten scoren door middel van een keyword gap-analyse en beoordeelden hun linkprofielen.

3. Informatiearchitectuur opstellen

Met de verkregen inzichten als basis, ontwikkelden we de informatiearchitectuur van de website. We bepaalden welke (nieuwe) pagina’s aangemaakt moesten worden, welke (sub)categorieën nodig waren en welke menustructuur we zouden gebruiken.

4. SEO-requirements voor development

Voordat de ontwikkeling van de nieuwe website van start ging, bespraken we met de developers de SEO-requirements. Technische SEO legt een stevige basis voor een website, essentieel voor toekomstige ontwikkelingen. Denk hierbij aan een correct geconfigureerde robots.txt, een doeltreffende sitemap.xml en de implementatie van structured data.

5. Redirectplan uitwerken

De volgende stap was het opstellen van een migratieplan. Een helder gedefinieerd migratieplan zorgt ervoor dat de bestaande SEO-waarde bij de lancering van de nieuwe website behouden blijft. Binnen dit plan werden taken toegewezen (bijvoorbeeld aan de IT-partner) en duidelijk beschreven.

6. Website-migratie

Gedurende het migratieproces hielden we alles nauwlettend in de gaten en zorgden we voor een soepele en efficiënte communicatie tussen alle betrokken partijen.

Er werd ook aandacht besteed aan het opzetten van de benodigde tracking via Google Tag Manager, zoals het instellen van conversie-tracking voor ingevulde contactformulieren en het registreren van kliks op telefoonnummers.

Na de migratie bleven we de website monitoren op technische SEO-issues en visibiliteit.

Resultaten

Het resultaat van deze SEO-migratie was indrukwekkend. Doorgaans hoopt men dat de rankings behouden blijven na een website-migratie, maar in ons geval begonnen we kort na de migratie voor aanzienlijk meer zoekwoorden te ranken. Het verkeer verdubbelde bijna in de maanden erna. Hieronder de evolutie op basis van SEMrush screenshots:

“Zeer tevreden van! Hands on mentaliteit en met zeer goede resultaten.”

Andries Aumann

Zaakvoerder Cyclobility

245%

Successful Rate

Curabitur ac leo nunc. Vestibulum et mauris vel ante finibus.

#1

Marketing Firm

Curabitur ac leo nunc. Vestibulum et mauris vel ante finibus.

520+

Business

Curabitur ac leo nunc. Vestibulum et mauris vel ante finibus.

Je SEO-uitdagingen bespreken?

profielfoto van de docent van de SEO opleiding

Mathias Noyez

Zaakvoerder en SEO specialist (+6 jaar ervaring)

Door mijn gegevens in te voeren ga ik ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen