Blogs zijn ondanks de komst van allerhande social mediakanalen nog steeds razend populair, en het is niet moeilijk te begrijpen waarom. Maar wat is een blog precies en waarom is bloggen interessant voor jouw bedrijf? Wij zetten voor je op een rij wat de definitie van een blog is, wat het doel en de voordelen van een blog zijn, en hoe je een goede blogpost schrijft. Zo kan je gemakkelijk bepalen of het voor jou interessant is om te starten met (zakelijk) bloggen.

Inhoud van het artikel:

Waar komt de term ‘blog’ vandaan?

De naam “blog” is een afkorting van het Engelse woord “weblog,” dat een samenvoeging is van “web” (als in het World Wide Web) en “log” (als in een dagboek of logboek). De term “weblog” werd voor het eerst gebruikt door de Amerikaanse blogger Jorn Barger in december 1997 om zijn website (Robot Wisdom Weblog) te beschrijven, waarop hij regelmatig links en commentaar deelde over onderwerpen die hem interesseerden.

Later, in 1999, kortte de programmeur Peter Merholz “weblog” af tot “blog” door te zeggen “we blog” (wij bloggen). Sindsdien is de term “blog” in de volksmond ingeburgerd geraakt en wordt het gebruikt om elke vorm van persoonlijke of thematische website te beschrijven waarop regelmatig inhoud wordt geplaatst, zoals artikelen, gedachten of ervaringen.

Jorn Barger, bedenker van de term 'weblog'
Jorn Barger, bedenker van de term 'weblog' (bron: wikipedia)

Wat is de definitie van een blog?

Een blog is een online platform of website waarop een persoon of bedrijf regelmatig inhoud plaatst. Deze inhoud kan variëren van persoonlijke ervaringen en meningen tot informatie over specifieke onderwerpen zoals technologie, mode, reizen, koken, politiek enz. De inhoud op een blog noemen we een blogpost, blogbericht of blogartikel.

Kenmerken van een blog

Enkele typische kenmerken van een blog:

  • Specifieke thema’s of niches: Blogs richten zich vaak op een bepaald onderwerp, zoals mode, technologie, reizen, marketing, enz.
  • Gebruik van tags en categorieën: Blogposts worden vaak georganiseerd met tags en categorieën, waardoor het makkelijker is voor lezers om gerelateerde inhoud te vinden.
  • Persoonlijke toon: In tegenstelling tot traditionele journalistieke artikelen, hebben blogs vaak een informele en persoonlijke toon. Bloggers delen vaak hun eigen ervaringen, meningen en inzichten.
  • Gebruik van multimedia: Een blog bestaat soms uit enkel tekst, maar in de meeste gevallen worden er ook foto’s aan toegevoegd. Video’s of audio’s (zoals podcasts) zijn echter ook zeker mogelijk. Zolang de content origineel en uniek is, kun je het gebruiken voor je blog.
  • Regelmatige updates: Blogs worden vaak regelmatig bijgewerkt met nieuwe inhoud, die meestal in omgekeerde chronologische volgorde wordt weergegeven (de nieuwste berichten staan bovenaan).
  • Interactie: Veel blogs bieden de mogelijkheid voor lezers om te reageren op de blogberichten, wat interactie tussen de auteur en de lezers mogelijk maakt.

Verschil tussen een persoonlijke en zakelijke blog

Over het algemeen kan je 2 soorten blogs onderscheiden: de persoonlijke blog en de zakelijke blog. Hieronder lichten we de beide types verder toe. 

Persoonlijke blog

De oorspronkelijke definitie van een blog is een persoonlijk online dagboek. In een persoonlijke blog post de schrijver (blogger) dingen die hij meemaakt, observeert of die hem bezighouden, veelal vergezeld van foto’s die het verhaal completeren. Deze definitie van een blog houdt in dat de blogger zijn lezers meeneemt in zijn dagelijkse beslommeringen, hoe die er ook uit mogen zien. Dit maakt dat blogs oorspronkelijk gezien een erg persoonlijk karakter hebben, en je door ze te lezen letterlijk een kijkje kunt nemen in iemands leven. Voorbeelden zijn lifestyleblogs, reisblogs of persoonlijke dagboeken.

Zakelijke blog

De afgelopen jaren zijn er ook heel wat zakelijke blogs bijgekomen. Een zakelijke blog richt zich op het promoten van een bedrijf, merk, product of dienst. Het biedt informatieve en educatieve inhoud om de expertise van het bedrijf te tonen en klanten te informeren. De toon is vaak formeler en gericht op het ondersteunen van bedrijfsdoelen zoals het genereren van leads en het verbeteren van SEO. Voorbeelden zijn marketingblogs, technologieblogs en bedrijfsnieuwsblogs.

Wat is het doel van een zakelijke blog?

Veel bedrijven en ondernemers kiezen ervoor om een blog bij te houden, doorgaans met als doel om meer klanten te vinden of om met hun doelgroep te connecteren. Het doel van een zakelijk blog is meestal om lezers aan te trekken die uiteindelijk klanten worden, in plaats van dat je geld aan je blog zelf verdient (bijvoorbeeld met advertenties).

Bied je een bepaalde dienst aan, dan kun je jouw blog gebruiken om jezelf als expert in het betreffende vakgebied te profileren. Mensen zullen dan eerder met je in zee gaan, simpelweg omdat ze zien dat je kennis van zaken hebt. Daarnaast kun je blogs plaatsen over nieuws uit je vakgebied, leuke samenwerkingen of tips en informatie over een product dat je verkoopt.

7 voordelen van een zakelijke blog

Een zakelijke blog of bedrijfsblog heeft talrijke voordelen. Wij zetten ze hier voor jou op een rij:

1. Je verbindt je met je doelgroep

Een van de belangrijkste voordelen van een blog is dat je op toegankelijke wijze je doelgroep aan je bedrijf verbindt. Het is immers een slimme manier om jouw (potentiële) klanten te inspireren, toegevoegde waarde te bieden en met hen in contact te blijven.

2. Je wordt een expert in je vakgebied

Door regelmatig te bloggen over een vast onderwerp, thema of vakgebied, word je op den duur gezien als een expert op dat gebied. Je geloofwaardigheid en autoriteit stijgen immers wanneer je laat zien dat je ergens verstand van hebt. Mensen gaan je aanraden aan anderen en dit levert interessante samenwerkingen, nieuwe klanten of volgers op.

3. Bloggen is gratis

Los van eventuele hostingkosten en de aankoop van een thema, is bloggen helemaal gratis. Je hebt er dus geen grote investering voor nodig, maar kunt direct beginnen met bloggen. Dit maakt het heel laagdrempelig en een logische keuze voor wie slechts een klein budget voor marketing heeft.

4. Je mailinglijst groeit

Verstuur je met regelmaat een nieuwsbrief? Een van de voordelen van een blog is dat je daarmee het aantal nieuwsbriefinschrijvingen kunt verhogen. Dit kun je doen door in je blogs te verwijzen naar exclusieve of aanvullende content in je nieuwsbrief, maar ook door mensen te beloven dat je ze middels je nieuwsbrief op de hoogte houdt van nieuwe content op je blog.

5. Je wordt beter gevonden in zoekmachines zoals Google

Wat het doel van een blog ook is, als de content zoekmachinevriendelijk is geschreven, zal je website meer bezoekers trekken via zoekmachines zoals Google. Dit geldt vooral wanneer je blogs schrijft op basis van zoektermen waar jouw doelgroep voornamelijk op zoekt, en je bovendien regelmatig nieuwe content post. Zoekmachines houden namelijk niet alleen van relevante, kwalitatief goede content, maar ook websites die regelmatig geüpdatet worden, worden doorgaans hoger in de zoekresultaten getoond.

Door te bloggen word je beter gevonden in de zoekmachines.

6. Je bent niet afhankelijk van het beleid van andere platformen

Een van de grootste voordelen aan bloggen op je eigen website is misschien wel dat je volledig vrij bent in wat je plaatst, hoeveel je plaatst, hoe dat eruitziet en hoeveel links je erin verwerkt. Als je blogt op je eigen url, ben je namelijk niet afhankelijk van de regels en/of het beleid van andere platformen. Dit geeft je ontzettend veel vrijheid en bovendien de garantie dat geen enkel platform ooit jouw profiel kan deactiveren of je content kan verwijderen. Een blog op je eigen website is 100% van jou.

7. Je creëert herbruikbare content voor je online marketingstrategie

Het kan lastig zijn om op continue basis originele invalshoeken te verzinnen voor je nieuwsbrieven of social media posts. Als je echter actief een blog bijhoudt, wordt dit een stuk makkelijker. Post regelmatig opnieuw kleine delen uit je blogs, en deel daarbij de link naar de blogpost zelf, om zo mensen naar je website te trekken. Eenmaal daar, wordt het verkopen van je product of dienst een stuk makkelijker, gezien je zelf de controle hebt over alle content die je de bezoeker voorschotelt.

Hoe ziet een goede blogpost eruit?

Een goede blogpost bestaat in principe uit een pakkende inleiding, een middenstuk en een slot, en is verdeeld over niet al te lange alinea’s met voldoende call-to-actions en, waar relevant, enkele opsommingen. Een blogpost die sterk geschreven is, houdt zowel rekening met de lezer (door meerwaarde te bieden) als de zoekmachine (door er de juiste zoektermen in te verwerken.) Oftewel: een goed geschreven blogpost zorgt zowel voor bezoekers naar je website, als dat die bezoekers daar zo lang mogelijk blijven.

Een goede blogpost schrijven, hoe doe je dat?

Als je veel tijd en energie in een blogpost hebt gestoken, wil je natuurlijk wel dat deze gelezen wordt, want wat is een blog zonder lezers, nietwaar? Daarom is het slim om rekening te houden met een aantal basisregels, die het een stuk makkelijker maken om een goede blogpost te schrijven:

1. Kies duidelijke headers en tussenkoppen

Een bezoeker van je blog wil graag in één oogopslag kunnen zien wat hij van de blogpost kan verwachten. Daarom is het belangrijk om beschrijvende headers en tussenkoppen te kiezen, die goed weergeven waar de blogpost en de betreffende alinea’s over gaan. Dit maakt een tekst als het ware ‘scanbaar’, wat de drempel verlaagt om hem te lezen.

2. Schrijf een boeiende inleiding

Zodra een bezoeker op je pagina komt, wil je zijn aandacht vasthouden. Uit onderzoek van de Nielsen Norman Group blijkt dat de meeste lezers binnen 10 tot 20 seconden na het openen van een pagina beslissen of ze blijven hangen op je website of niet. Een goede inleiding speelt daarbij een belangrijke rol. Overtuig bezoekers in je eerste regels tekst waarom jouw bericht de tijd waard is om verder te lezen.

3. Zorg voor een duidelijke structuur

Ook een duidelijke structuur bevordert de leesbaarheid van een blogpost. Een tekst is het prettigst leesbaar wanneer er niet te veel lange zinnen in zitten en ook alinea’s niet te lang zijn. Daarnaast zijn opsommingen met bullet points aan te raden en kun je her en der belangrijke stukjes tekst vetgedrukt maken.

4. Gebruik afbeeldingen die je verhaal kracht bijzetten

Random afbeeldingen die weinig met je verhaal te maken hebben, zullen de lezer (en zoekmachines!) in de war brengen. Kies daarom heel bewust afbeeldingen die passen bij wat je vertelt, en zorg ervoor dat het kwalitatief goede beelden zijn met een voldoende hoge resolutie.

5. Gebruik de juiste zoektermen in je blogpost

Wil je dat de blogpost goed vindbaar is in zoekmachines? Zorg er dan voor dat je de juiste zoektermen erin verwerkt, zowel in de titels en tussenkoppen als in de lopende tekst. Met een zoekwoorddichtheid tussen de 1,5% en 2% zit je goed.

6. Lengte van je blogpost

Hoe lang moet je blog zijn om goed te scoren in Google? Daar hebben we geen pasklaar antwoord op. Voor zoekmachines is het vooral belangrijk dat je content de zoekvraag kan beantwoorden. Kan dit met een kort artikel, dan is dit prima.

Wil jij jouw zakelijke blog uitbesteden?

Ontbreekt het jou aan tijd, SEO-kennis of copywriting-skills om een succesvolle zakelijke blog uit te bouwen? Geen nood! In de loop der jaren hebben onze SEO-specialisten meer dan 350 blogs geschreven of begeleid voor onze klanten. Bij SEO agency Depends kan jij jouw zakelijke blog dus met een gerust hart uitbesteden. Van keyword research tot SEO-copywriting, wij regelen alles van A tot Z om jou volledig te ontzorgen.

co-founders Mathias en Pieter van SEO agency Depends

Veelgestelde vragen over blogs

Hoe ziet een goede blog layout eruit?

Een goede blog layout combineert leesbaarheid, visuele aantrekkingskracht en SEO-optimalisatie. Gebruik duidelijke koppen, een overzichtelijke structuur en geoptimaliseerde afbeeldingen. Het is namelijk belangrijk dat je blogbericht zowel inhoudelijk als visueel aantrekkelijk is voor de lezer. Leer meer in onze gids voor de perfecte blog layout en download ons gratis template.

Hoe lang moet een blog zijn?

De ideale bloglengte is er een die de zoekvraag van de gebruiker adequaat beantwoordt, nuttige informatie biedt om het antwoord te onderbouwen, en van hoge kwaliteit is. Als je content beknopt de zoekvraag kan beantwoorden en deze vervolgens onderbouwt met relevante informatie en gegevens, maakt het niet uit hoeveel woorden je blog telt.

Hoe vaak moet je bloggen?

Hoe vaak je moet bloggen hangt af van niche tot niche. Hoe meer concurrentie, hoe meer je moet bloggen om er zelf uit te springen. Uit onderzoek van Orbit Media Solutions blijkt dat de gemiddelde blogger (24%) 1 keer per week een blogbericht publiceert. Dit is een goede basisfrequentie die voor de meeste niches voldoende is om regelmatig nieuwe content te bieden en Google te laten weten dat je site actief is.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox