Elk jaar gaan we op bedevaart naar Brighton voor het grootste SEO-evenement van Europa, BrightonSEO. Twee dagen vol presentaties en gesprekken met andere SEO-specialisten. Dit jaar stond vooral in het teken van de toekomst van ons vak: zal SGE grote veranderingen teweegbrengen en wat moeten we dan anders doen? Moeten we überhaupt onze aanpak veranderen, of moeten we eerst de basis goed zetten? Onze experts bundelen hun inzichten in deze blog.

SGE is coming: hoe kunnen we ons als bedrijf hierop voorbereiden?

Pieter Verschueren – SEO-lead

Wie op BrightonSEO was, kon er niet omheen: SGE of Search Generative Experience. Standaard wordt dit nog niet in onze regio weergegeven, maar in veel andere landen al wel. SGE biedt via AI-generated snapshots direct een gedetailleerd antwoord op bepaalde zoekopdrachten voor gebruikers. Het antwoord wordt vervolgens onderbouwd met enkele relevante bronnen.

De uitrol van SGE zal ervoor zorgen dat het aantal zero-click zoekopdrachten alleen maar zal toenemen. Omdat gebruikers hun antwoord direct op de SERP (zoekresultatenpagina) zien, zullen ze minder vaak doorklikken naar websites. Is dit angstaanjagend voor SEO? Niet per se. Zero-click zoekopdrachten bestaan al een tijdje, en uit een onderzoek van Semrush blijkt dat 57% van de mobiele zoekopdrachten en een kwart van de desktop zoekopdrachten eindigen zonder een klik op de zoekresultaten. Daarnaast hecht Google veel waarde aan de “search experience”. Dit aspect wordt ook meegenomen in het hele SGE-verhaal; Google wil niet zomaar nieuwe features pushen, maar streeft ernaar de kwaliteit voor de zoeker hoog te houden. SGE moet de zoekervaring verrijken.

Veel cases en gegevens over SGE en de impact op de organische zoekresultaten zijn er nog niet. Maar volgens Kapwom Dingis (Semetrical) is een daling van 30% in clicks niet uit te sluiten, afhankelijk van de niche en het onderwerp.

Hoe kan je hier als SEO-specialist op anticiperen? Deze tips kan onze SEO-specialist Pieter Verschueren alvast meegeven:

  • Het opbouwen van een sterk backlinkprofiel zal hierin zeer belangrijk blijven. Google zal voornamelijk betrouwbare websites aanhalen als bronnen. Inzetten op digital PR en brand building wordt dus essentieel.
  • Stand out from the crowd: gebruik authentieke beelden in plaats van stockbeelden, probeer een andere mening te geven dan alle andere stukken content rond dat onderwerp (zorg er natuurlijk wel voor dat er geen onwaarheden in staan).
  • Verbeter je E-E-A-T: het tonen van ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid wordt steeds belangrijker. Doe dit door auteurs toe te voegen aan artikelen en te linken naar social media profielen, door klantenreviews te tonen, klantencases uit te werken, en door je content up-to-date te houden.
  • Zeker voor YMYL (Your Money Your Life) sectoren zal dit een nog belangrijkere rol spelen, gezien de strengere controle hierop door Google.

SGE brengt natuurlijk ook een paar uitdagingen met zich mee, zoals het juridische aspect. Hoe gaat Google om met misleidende informatie? Wat als bronnen, bijvoorbeeld rond medische informatie, niet correct zijn?

Op het vlak van UX zijn er ook heel wat uitdagingen. Bing heeft zijn SGE-widget een stuk naar beneden geplaatst op de SERP. Mogelijk volgt Google dit voorbeeld. SGE mag namelijk niet ten koste gaan van de Google Ads inkomsten.

Ook op commercieel vlak blijft er nog heel wat onduidelijk: de kosten die gepaard gaan met het genereren van resultaten met behulp van LLM’s zijn minstens 10 keer hoger dan bij het genereren van standaard zoekresultaten, wat een enorme impact zal hebben op de kosten van Google als SGE gebruikt wordt voor elke zoekopdracht.

Ontdek hier de talk van Kapwom Dingis: https://speakerdeck.com/kapwomd/sge-and-the-future-of-search-for-publishers

🎥 VIDEO: Search Generative Experience … kans of bedreiging?

Samen met Jeroen Stikkelorum (SEO brein) & Jerrel Arkes (Inbound4cast) zoomde Mathias in op hoe AI steeds meer invloed krijgt op hoe we zoeken en hoe de zoekresultaten verder evolueren.

Waarom TikTok belangrijk is voor SEO

Jana Baeskens – Content SEO-specialist

De dood van Google: Is TikTok de nieuwe zoekmachine?

Sinds zijn ontstaan in 1998 is Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Dreigt dit met de komst van TikTok te veranderen? “For Gen Z, TikTok is the New Search Engine” schrijft The New York Times. “TikTok overtakes Google as most popular search engine among Gen Z” beweert The Brussels Times. Zal TikTok Google dan volledig uit de weg ruimen? Niets is minder waar: de ene zoekmachine sluit de andere niet uit. Wie zijn zoektocht start in TikTok, zet die vaak verder via Google en vice versa.

Hoewel je dus niet meteen hoeft te panikeren over de mogelijke dood van Google, is het toenemende gebruik van TikTok wel iets waar je als SEO’er rekening mee dient te houden. Als je een zoekwoordenonderzoek uitvoert, volstaat het namelijk niet meer om enkel en alleen te focussen op Google. Data uit Google Search Console, Google Keyword Planner en andere keyword research tools vul je best aan met zoekwoorden uit socialemediakanalen zoals TikTok, Instagram, Pinterest, Reddit, YouTube, X …

Er zijn verschillende manieren om keyword data uit socialemediakanalen zoals TikTok te halen. Zo kan je een bestaande scraping tool gebruiken of een Python script hanteren. Hier vind je meer info over mogelijke manieren om TikTok te scrapen.

Krijg inzicht in het taalgebruik van je doelgroep dankzij TikTok

Hoe zou je het kledingstuk noemen op de onderstaande foto? De kans is groot dat je antwoord op deze vraag “t-shirt” is.

De term “t-shirt” is echter zeer generiek en getuigt van te weinig inzicht in deze specifieke doelgroep.

  • Wie? Mannen die krachttraining uitoefenen in de fitness
  • Waarom? Fitnessfanaten en bodybuilders dragen dit oversized kledingstuk om hun torso en bovenarmen te bedekken terwijl ze toch comfortabel gewichten kunnen heffen.
  • Wat? De mannen op Fitness TikTok noemen dit een “pump cover”. Het bedekt namelijk hun “pump” of spierpomp, een tijdelijke vergroting van de spieren vlak na het gewichtheffen.

Wie een landingspagina maakt over “pump covers” in plaats van “t-shirts” kan zijn gewenste doelgroep dus veel gerichter targetten, en het aantal conversies bijgevolg vergroten. En dat allemaal dankzij een kort onderzoek van je doelgroep via TikTok!

Gebruik TikTok om trending zoekwoorden te signaleren

Meer en meer SEO’ers proberen de top 3 pagina’s in Google na te bootsen om hoger te ranken. Hierdoor wordt de content op het wereldwijde web steeds homogener, terwijl Google nét expertise op prijs stelt. Het wordt dus steeds belangrijker om creatief uit de hoek te komen, en een meerwaarde te bieden voor je klant. Enkel zo kan Google het kaf van het koren scheiden.

Één tip hierbij is om zoekwoorden met een maandelijks zoekvolume van 0 niet meteen af te schrijven. De data over zoekvolumes is namelijk historisch, en voorspelt niet per se de toekomst. Wanneer je merkt dat er via sociale media alsmaar meer interesse is in een bepaald onderwerp, speelt het juist in jouw voordeel om daar zo snel mogelijk op in te spelen. Ja, zelfs wanneer er op dit moment nog weinig tot geen zoekvolume is.

Content creëren over niche longtail keywords kan je namelijk een “first mover advantage” geven. Enerzijds vergroot het je topical depth, anderzijds verhoogt het je kans op organische linkbuilding. Wanneer jij de enige bron bent over een bepaald onderwerp, verschijn je automatisch bovenaan in Google, en zullen andere websites jou ook gemakkelijker als bron vermelden. Kortweg, soms loont het om tegen de stroom in te gaan. Aarzel dus niet om jouw expertise ten volle te etaleren.

De impact van SGE op e-commerce

Bart Haagmans – E-commerce SEO-specialist

Zoals je aan het begin van deze blog al kon lezen, was er tijdens deze editie van BrightonSEO zoals verwacht een grote focus op SGE (Search Generative Experience), en de impact op de zoekresultaten zoals we ze vandaag de dag kennen. Hieronder delen we onze learnings meer specifiek in het kader van e-commerce SEO. Het is duidelijk dat Google een meer prominente rol zal gaan spelen wanneer het op e-commerce aankomt. Kleine disclaimer: deze learnings zijn gebaseerd op wat we nu weten van SGE, in de huidige versie. Dit kan uiteraard nog sterk veranderen in de toekomst.

SGE toont productcarrousels in plaats van categoriepagina’s

Zoekopdrachten die voorheen topvisibiliteit gaven aan categoriepagina’s, zullen mogelijk overgenomen worden door productcarrousels gegenereerd met SGE. Deze carrousels bevatten producten van verschillende online aanbieders en kunnen dus een grote impact hebben op het verkeer dat naar je website stroomt. Het type zoekopdrachten dat een impact kan zien, is groot. Denk aan zoekopdrachten zoals “witte sneakers Nike” of “polo’s Tommy Hillfiger”, maar ook aan meer specifieke zoekopdrachten die gericht zijn op reviews of prijs. Op dit moment is het voldoende om te ranken voor de meer algemene zoekopdrachten, omdat het gros van het zoekverkeer dan ook effectief doorstroomt naar de productpagina’s van dezelfde website. De verdere nood aan SEO-optimalisatie lag hier dus lager. Maar met de integratie van deze SGE productcarrousels zal traffic meer verspreid worden over productpagina’s van verschillende aanbieders van dezelfde producten.

Wat moeten e-commerce bedrijven hieruit meenemen?

Onze belangrijkste learnings zijn de volgende:

    • Optimaliseer je productpagina’s.
      • Foto’s: Zorg voor afbeeldingen van goede kwaliteit, die correct indexeerbaar zijn door Google. Let op met client-side rendering JavaScript en lazy loading.
      • Tekst: Zorg voor goede en complete productomschrijvingen die behulpzaam zijn voor websitebezoekers.
    • Optimaliseer je structured data.
      • Foto’s, reviews, prijs- en stockinformatie …
      • Zorg ervoor dat dit geoptimaliseerd is zodat deze informatie getoond kan worden in de SGE productcarrousels.
  • Informationele content
    • Informationele content blijft belangrijk. Toon aan dat je expert bent in je sector door relevante content (blogs, whitepapers …) te maken die gebruikers helpt, en toon expertise door te werken met auteursprofielen van de experts in-house. E-E-A-T blijft enorm belangrijk.

Hoe kleine e-commerce bedrijven grote spelers kunnen outranken

Bart Haagmans – E-commerce SEO-specialist

We kennen allemaal de grote e-commerce spelers zoals Amazon of Bol. Als kleine webshop is het soms moeilijk om te kunnen concurreren met hun grote budgetten en gigantische aanbod. Maar toch zijn er mogelijkheden voor de kleinere spelers om hen te outranken. Hieronder vind je onze belangrijkste learnings.

Grote bedrijven maken fouten bij de SEO-basics

Doordat bedrijven zoals Amazon zo gigantisch groot zijn, is het haast onmogelijk voor hen om elke categorie- en productpagina perfect te optimaliseren voor hun gebruikers en SEO. En net hier liggen dus kansen voor de kleinere spelers. Zij moeten gebruikmaken van hun positie als specialist om in de diepte te gaan.

Core web vitals blijven belangrijk

Core web vitals worden soms afgedaan als onbelangrijk voor kleine webshops, met zelfs John Mueller die dit ooit aangaf. Na vele tests blijkt dat het wel degelijk een onderscheidende factor kan zijn in sommige gevallen. Negeer deze dus zeker niet.

Kwalitatieve content, FAQs, en structured data

Het verschil maken met content doe je door die zo behulpzaam mogelijk te maken. De content van grote spelers zoals Amazon of Bol is vaak zeer algemeen of een kopie van wat ergens anders al geschreven staat. Hier kan een kleine speler een groot verschil maken door content te creëren die veel diepgaander en relevanter is voor een bezoeker dan wat de grote spelers aanbieden. Maak bijvoorbeeld gebruik van FAQs om extra info te geven die de klant ergens anders niet of niet eenvoudig kan vinden. Gebruik relevante afbeeldingen en video’s waar dit nuttig kan zijn. Ook het gebruik van structured data blijft belangrijk.

profielfoto van de docent van de SEO opleiding

Waarom je lokale SEO niet mag onderschatten

Mathias Noyez – SEO-specialist

“Hey Google, wat is de beste pizzeria in Brighton?” – Iedere SEO’er tijdens de laatste talk voor de middag.

De eerste dag van BrightonSEO volgde ik presentaties over het meest onderbelichte SEO-onderwerp: Lokale SEO. Dat is volledig onterecht want volgens Michel van Luijtelaar van GMB API wordt 46% van alle zoekopdrachten door Google gelokaliseerd. Dat is bijna de helft van alle zoekopdrachten. En dat werd nogmaals bevestigd in de presentatie van BrightLocal en KFC, die samen met Yext een succesvolle local strategie opzetten.

Hoe kun je optimaliseren voor lokale SEO?

In de verschillende presentaties over lokale SEO kwamen interessante inzichten en tips naar voren. En nee, niet zaken zoals “Near me” in de titel plaatsen.

Vergeet Apple Maps niet: 6 op de 10 bedrijven hebben nog geen Apple Business profiel geclaimd terwijl het gebruik ervan blijft stijgen, zeker sinds Apple Maps standaard is op veel iPhones. Hoewel Apple Maps een veel kleiner kanaal is dan Google Maps kan het toch voor extra bezoekers zorgen.

Producten en posts toevoegen aan je bedrijfsprofiel zorgt ervoor dat je bepaalde berichten of producten in de kijker kunt zetten. Daarnaast duw je ook concurrenten meer naar beneden. Een case van Brightlocal spreekt zelf over een stijging van 63% “in units sold on average per store” bij een klant na de toevoeging van posts.

Reviews zijn van onschatbare waarde voor lokale bedrijven. Zo’n 30% van de consumenten lezen reviews over lokale bedrijven. En daarvan vindt een groot percentage de reviews op Google heel betrouwbaar. Vraag klanten die je product of dienst aankopen, dus proactief naar reviews. Zo bouw je een sterke betrouwbaarheid op en scoor je beter in de lokale zoekresultaten.

Handige tip: Analyseer alle reviews met de onderstaande Ngram analyse. Zo zie je in één oogopslag waar de reviews over gaan.

Leads die direct vragen aan je stellen vanuit Google? Daar is Google messages enorm handig voor. Klanten kunnen vanuit je profiel rechtstreeks vragen hoe laat je open bent, wat je prijzen zijn en of je een bepaald product verkoopt. Veel beter contact met een mogelijke lead kun je niet hebben. Één belangrijk punt: wanneer je een langere periode niet antwoordt op vragen wordt de tool gedeactiveerd.

Beantwoord zoveel mogelijk de vragen die gesteld worden op je lokale profielen. De antwoorden op deze vragen kunnen ook voor andere klanten interessant zijn en wekken het idee dat je met de klant bezig bent.

De naamgeving van je bedrijf blijft enorm belangrijk, maar doe niet aan keyword stuffing. Je kan wel gerust namen als “Depends SEO agency”, met dus het zoekwoord “SEO agency” in proberen. Zorg voor een “brandable” naam met voldoende info. In het geval van KFC liggen er soms meerdere restaurants in dezelfde stad. Dan kan je de straatnaam ook in de titel vermelden, bv. KFC Paris Republic.

Prestaties van Google My Business meten:

Naast de metrics in Google My Business (directions, calls, website clicks) is het belangrijk om UTM-tags toe te kennen aan alle links. Door deze tags kun je perfect zien waar de bezoekers en conversies vandaan komen. Probeer elke knop, product of post een andere UTM-tag te geven zodat je weet welke link iets opbrengt.

Voor de uitgaande telefoontjes kun je best call tracking software gebruiken voor een nauwkeurige rapportage.

Samengevat: Onderschat de kracht van je Google Business profielen niet. Voor bedrijven met veel locaties is het vaak de eerste connectie met hun mogelijke klanten. Ook toont Google de profielen vrij prominent in de zoekresultaten.

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox