E-commerce SEO is cruciaal voor elke webshop die zijn online zichtbaarheid wil verbeteren en meer verkoop wil genereren. In deze gids lees je alles over de ins en outs van e-commerce SEO, en hoe je het succesvol kan gebruiken voor jouw online winkel. Er komen veel verschillende topics aan bod, dus als je naar iets specifiek op zoek bent: gebruik handig de inhoudstafel om meteen door te gaan naar de relevante sectie. Let’s start!

Wat is e-commerce SEO?

E-commerce SEO duidt op alle optimalisaties en best practices die je doorvoert op een online webshop om deze beter te doen ranken in Google en andere zoekmachines. Hoe beter je webshop rankt, hoe meer bezoekers je krijgt en hoe meer omzet je dus zal draaien.

Waarom is SEO belangrijk voor ecommerce?

SEO, ook wel Search Engine Optimization genoemd, is belangrijk voor e-commerce omdat het een webshop meer organische bezoekers oplevert, en dus ook meer conversies en omzet. Hierdoor blijft zoekmachineoptimalisatie tot op de dag van vandaag een van de krachtigste marketingkanalen.

Volgens een studie van Backlinko (2023) was de gemiddelde CTR (click-through rate of doorklikratio) voor positie 1 bij een zoekopdracht in Google (organisch, via SEO dus) 27,6%. Volgens cijfers van FirstPageSage was de gemiddelde CTR voor positie 1 in Google zelfs 39,8%. Dat wil zeggen dat voor elke 10 mensen die op een zoekresultatenpagina komen, er 4 op het eerste organische resultaat klikken!

Vergelijk dit met de CTR van andere kanalen, zoals SEA (Google Ads), en je ziet snel waarom SEO nog altijd zo belangrijk is. Cijfers van een benchmark studie door Wordstream tonen aan dat de gemiddelde CTR op Google Ads gemiddeld 3,17% was (over alle sectoren heen); cijfers van LocaliQ gaan dan weer richting 6,42% gemiddeld. In elk geval is het verschil met organische CTR dus enorm!

Dat wil zeggen dat mensen nog steeds meer vertrouwen hebben in de organische zoekresultaten, en vaak de Google advertenties bovenaan de zoekresultaten overslaan. Het zou niet slim zijn om hier geen gebruik van te maken.

Een goede SEO-strategie kan ook perfect gecombineerd worden met social media, e-mail marketing of andere kanalen. Denk maar aan een blogartikel dat als LinkedIn of Facebook post kan dienen. Of als deel van je nieuwsbrief.

Daarnaast blijft e-commerce groeien in België.

In 2023 kochten Belgische consumenten voor 16,3 miljard euro online. Dat is ruim 11% meer dan in 2022. Dit terwijl in 2022 de markt ook al groeide met 18% in volume, ondanks een stabilisatie van het aantal webshops dat jaar. In 2022 kwam de groei voornamelijk van kleinere webwinkels: zo blijkt dat Belgische consumenten tot 63% meer kochten bij kleine webshops, terwijl het aandeel van de grote spelers wegzakte. Zij blijven uiteraard wel verantwoordelijk voor het grootste deel van de omzet. Daarnaast is er wel een uitdaging voor de Belgische e-commerce: er zijn namelijk steeds meer grote online marktplaatsen actief, waar Belgische bedrijven vaak ondervertegenwoordigd zijn. Deze informatie blijkt uit de e-commerce barometers 2022 en 2023 van Becom, de Belgische federatie van de e-commerce.

De rapporten tonen aan dat er nog steeds kansen liggen, ook voor kleinere spelers, om succesvol te zijn met e-commerce in België. Met een sterke productkeuze, en een goede branding- en marketingstrategie kun je heel ver komen.

Kortom, er zijn genoeg redenen om te starten met ecommerce SEO voor je webshop.

Hoe begin je met e-commerce SEO voor webshops?

Start met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek

First things first: keyword research. Zonder zoekwoordenonderzoek weet je niet op welke zoektermen je potentiële klanten zoeken naar jouw producten. Met een zoekwoordenonderzoek ga je dit dus volledig in kaart brengen zodat je je website en content op deze zoektermen kunt aanpassen. Het is eigenlijk het fundament van de rest van je SEO-strategie.


Maar hoe voer je zo’n zoekwoordenonderzoek precies uit?

Er zijn verschillende tools op de markt waarmee je keyword research kunt doen. Enkele veelgebruikte tools zijn SEMrush, Ahrefs, SE Ranking, Mangools, AnswerThePublic en KWfinder, maar er bestaan er nog veel meer. Daarnaast kun je gebruik maken van Google suggesties als je een zoekterm intypt in de zoekbalk, of in de ‘Meer om te vragen’ sectie in Google.

Belangrijk bij een zoekwoordenonderzoek is dat je ook rekening houdt met de zogenaamde search intentvan een zoekterm. Hiermee bedoelen we: waar is je klant naar op zoek wanneer hij of zij die specifieke zoekterm ingeeft in Google? Een webshop die meubels verkoopt zal bijvoorbeeld rekening moeten houden met het feit dat klanten kunnen zoeken op een algemene term als ‘meubels’ maar ook op meer specifieke termen als ‘beige zetel voor woonkamer’.

De persoon die ‘meubels’ ingeeft, is waarschijnlijk eerder op zoek naar algemene ideeën of informatie over meubels, terwijl iemand die ‘beige zetel voor woonkamer’ intypt al zijn vooronderzoek heeft gedaan en een goed beeld heeft van waar hij naar op zoek is.

In marketingtermen wordt in deze context ook vaak de ‘marketing funnel’ genoemd: mensen die hoog in de funnel zitten weten nog niet zo goed wat ze willen en zullen meer algemeen zoekgedrag vertonen. Of ze zijn op zoek naar meer algemene informatie over een topic. Hoe dieper je gaat in de funnel, hoe dichter bij een aankoop de potentiële klant staat, en hoe gerichter zijn zoekgedrag zal zijn.

Het type content of landingspagina van een webshop zal verschillend zijn naargelang de zoekopdracht. De zoekopdracht ‘meubels’ zal doorgaans leiden tot een algemene categoriepagina met uitleg over de verschillende meubels die de webshop verkoopt. De zoekopdracht ‘beige zetel voor woonkamer’ zal eerder leiden tot een productpagina die specifiek dat product verkoopt waarnaar gezocht wordt.

Het is belangrijk dat je jouw categorie- en productpagina’s optimaliseert voor de juiste search intent en de juiste zoektermen. In de volgende secties zullen we deze pagina’s van dichterbij bekijken. Wil je meer weten over zoekwoordenonderzoek? Lees dan zeker ons blogartikel met specifieke focus op dit onderwerp.

Screenshot uit SEMrush met zoekvolumes op het keyword meubels in België

Optimaliseer categoriepagina’s en productpagina’s

Zo, dankzij je uitgebreide zoekwoordenonderzoek heb je nu een mooi beeld van hoe jouw potentiële klanten zich gedragen wanneer ze in Google iets intikken. Nu ga je deze info gebruiken om categoriepagina’s en productpagina’s te optimaliseren.

Maar eerst: wat zijn categoriepagina’s en productpagina’s precies?

  • Categoriepagina’s zijn overzichtspagina’s die een verzameling van gerelateerde producten tonen binnen een bepaalde categorie met dezelfde kenmerken en attributen. Deze pagina’s zijn gefocust op bredere zoektermen waar meer traffic op zit. Ze zijn zeer belangrijk voor de gebruikerservaring, omdat ze bezoekers helpen bij het navigeren naar de verschillende productpagina’s.
  • Productpagina’s tonen specifieke details van een individueel product, zoals de naam, beschrijving, prijs, afbeeldingen en reviews. Het doel van een productpagina is om hoog te scoren op zoektermen die zeer specifiek zijn voor het individuele product, en uiteraard om zo veel en correct mogelijke informatie te geven over het product.

Afhankelijk van hoe groot je aanbod is, zul je meer of minder categorie- en productpagina’s hebben. Gezien de meeste webshops meerdere producten in meerdere categorieën aanbieden, schetsen we in het verdere verloop van dit artikel een voorbeeld van zo’n type webshop. Meer specifiek een webshop die zich specialiseert in boksspullen. We noemen de (fictieve) webshop Your Boxing Shop, met als domein www.yourboxingshop.com.

Stel nu dat we in Your Boxing Shop bokshandschoenen, boksschoenen en bokszakken verkopen. Dit zijn drie verschillende categorieën, met elk dus een eigen categoriepagina. We hebben 25 verschillende paren bokshandschoenen, 14 paar boksschoenen, en 6 bokszakken in je aanbod. In totaal heb je dus 45 productpagina’s.

Het optimaliseren van dit soort categoriepagina’s en productpagina’s voor ecommerce SEO doe je door:

  • De juiste zoekwoorden te gebruiken in de title tags, meta beschrijvingen, en header-tags en ervoor te zorgen dat deze goed weergeven waar de betreffende pagina over gaat;
  • Nuttige en behulpzame content op de pagina te plaatsen (dit kan in verschillende vormen zoals bv. een combinatie van tekst en video);
  • Afbeeldingen te optimaliseren;
  • Het tonen van reviews, duidelijke prijsweergave, en structured data (vooral bij productpagina’s is dit zeer belangrijk).

Title tag, meta beschrijving en header-tags

Het is enorm belangrijk dat je na het zoekwoordenonderzoek ook daadwerkelijk ervoor zorgt dat de zoekwoorden gebruikt worden op de correcte pagina’s. Dat doe je in eerste instantie door ze op te nemen in de title tag, meta beschrijving en header-tags (hoofdzakelijk de H1-tag). In de meeste CMS’en zoals WordPress, Shopify, of Magento kun je deze elementen gemakkelijk aanpassen.

1. Title tag

De title tag, ook wel de page title of meta title genoemd, is de blauwe klikbare titel die je in de zoekresultatenpagina’s (SERPs) ziet verschijnen als je een zoekterm ingeeft in een zoekmachine. Het is de hoofdtitel van een pagina en is een van de belangrijkste signalen die aangeeft waar een pagina over gaat. De title tag kun je in alle CMS’en zoals WordPress of Shopify makkelijk aanpassen. Deze zit in de HTML van je website, onder desectie.

In de HTML ziet dit er als volgt uit:

Copy to Clipboard

Tips:

  • Je hanteert best een maximale lengte van 60 karakters. Anders loop je het risico dat je titel niet volledig getoond wordt in de zoekresultaten.
  • Zorg ervoor dat je main keyword in de title tag zit.
  • Zet een duidelijke CTA (call to action) in de title tag. Als e-commerce bedrijf kan dit gaan over termen als “bestel online”, “koop nu”, of “ontdek”. Dit is niet altijd mogelijk bij productpagina’s gezien de maximale lengte, maar zeker bij categoriepagina’s is het aangeraden om dit toe te voegen.
  • Voorbeeld voor categorieën en producten:
    • Categoriepagina: title tag = “Bokshandschoenen – {Your Boxing Shop}”
    • Productpagina: title tag = “Bokshandschoenen Adidas Hybrid 50 zwart en goud | {Your Boxing Shop}”

Als je meer info zoekt over hoe je de title tag van een pagina praktisch aanpast, raden we je aan om naar de website te gaan van je betreffende CMS of plugin en daar zoekt naar de info die je nodig hebt. Op YouTube vind je ook veel tutorials hierover.

Hieronder een voorbeeld van hoe een zoekopdracht eruitziet. Aan de blauwe tekst herken je dus de title tag.

2. Metabeschrijving

De meta beschrijving is de tekst die onder de title tag verschijnt in de zoekresultaten. Het geeft extra informatie voor potentiële bezoekers over jouw pagina en heeft een belangrijke impact op CTR. 

De meta beschrijving kun je ook, net als de title tag, terugvinden in de HTML <head> sectie van de pagina. Dat ziet er dan, samen met de title tag, zo uit:

Copy to Clipboard

Tips:

  • Je hanteert best een maximale lengte van 155 karakters. Anders loop je ook hier het risico dat Google de meta beschrijving afkapt – wat uiteraard niet zo professioneel oogt in de zoekresultaten.
  • Geef in de meta beschrijving extra info over de categorie of het product en geef een duidelijke CTA (call to action) mee.

Hieronder opnieuw een voorbeeld van hoe een zoekopdracht eruitziet. De tekst onder de title tag (blauwe tekst) is dus de metabeschrijving.

3. H1-tag

De H1-tag is de hoofdtitel van je pagina. Dit is niet hetzelfde als de title tag, want de H1-tag verschijnt enkel op de webpagina zelf (meestal in het groot en vet boven de tekst), niet in de zoekresultaten. Maar vaak zie je dat de H1-tag en title tag identiek zullen zijn. Het is niet per se nodig om een andere H1-tag te gebruiken dan de title tag.

De H1-tag (en andere heading tags) kun je terugvinden in desectie van de HTML van een website. Dat ziet er zo uit:

Copy to Clipboard

4. Een voorbeeld toegepast op categorie- en productpagina’s

Categoriepagina Productpagina
Page title Bokshandschoenen online bestellen – {Naam bedrijf} Bokshandschoenen Adidas Hybrid 50 Zwart en Goud – {Naam bedrijf}
Meta beschrijving Bestel online bokshandschoenen van topkwaliteit aan een betaalbare prijs. Gratis verzending vanaf €49. Krijg 5% korting op je eerste bestelling. Bokshandschoenen Adidas Hybrid 50 Zwart en Goud online bestellen? Gratis verzending vanaf €49. Krijg 5% korting op je eerste bestelling.
H1 tag Bokshandschoenen Bokshandschoenen Adidas Hybrid 50 Zwart en Goud
5. Automatisering van meta data

Grote e-commerce bedrijven kunnen al snel honderden categoriepagina’s en duizenden productdetailpagina’s hebben. Het is uiteraard een enorme workload als je al deze pagina’s manueel moet gaan nakijken en aanpassen. Daarom is het belangrijk dat dit type bedrijven gebruikmaakt van automatisering voor het genereren van meta data. In de meeste CMS’en zit een vorm van automatisering van dit type data standaard ingebouwd. 

Hoe doe je dit dan precies?

Concreet wil dat zeggen dat je in je CMS een template gaat creëren dat zal dienen als basis voor alle meta data die worden aangemaakt bij de creatie van een nieuwe product- of categoriepagina. Eerst dien je dus na te denken over welke gegevens je allemaal wil meenemen in de title tag en meta description van deze pagina’s. Dit hangt af van je sector en type business, maar voor dit voorbeeld gaan we even verder op de case van de bokswebshop Your Boxing Shop die we ook hierboven hebben behandeld. Een custom template voor meta data voor deze webshop zou er als volgt kunnen uitzien:

Categoriepagina Productpagina
Page title {Category Name} online bestellen – {Naam bedrijf} {Product Name} {Merk} {Kleur} – {Naam bedrijf}
Meta beschrijving Bestel online {Category Name} van topkwaliteit aan een betaalbare prijs. Gratis verzending vanaf €49. Krijg 5% korting op je eerste bestelling. {Product Name} online bestellen? Gratis verzending vanaf €49. Krijg 5% korting op je eerste bestelling.
H1-tag {Category Name} {Product Name} {Merk} {Kleur}

Deze template kan je dan zo laten instellen dat bij elke introductie van een nieuw product de meta data en H1-tag op dezelfde manier wordt opgebouwd en dit dus niet achteraf nog moet gecorrigeerd worden. Soms kan het gebeuren, zeker bij lange productnamen, dat je title tag of meta description te lang is wanneer je dit template gebruikt (meer dan 60 tekens voor de title tag en H1, en meer dan 155 tekens voor de metabeschrijving). Dit kun je nadien wel checken met behulp van tools zoals Screaming Frog, waarbij je dan gemakkelijk kunt filteren op lengte van specifieke waardes zoals de metadata en H1-tag. Deze kun je dan op die manier nog manueel corrigeren.

Content

Content is King, zo luidt het bekende citaat van Bill Gates in een essay dat hij bijna 30 jaar geleden schreef. En het klopt nog steeds, want in de context van digitale marketing blijft content enorm belangrijk voor elk type website. Ook voor e-commerce SEO is het belang van content en content marketing niet te onderschatten.

Maar wat is nu goede content?

Content moet relevant, behulpzaam en uniek zijn voor een websitebezoeker. Zorg er steeds voor dat er waarde wordt gecreëerd met de content die je maakt voor een pagina. En zorg ervoor dat de content aansluit bij de search intent van de bezoeker, zoals we gezien hebben bij het gedeelte over zoekwoordenonderzoek.

Voor categoriepagina’s kan dat concreet betekenen dat er een duidelijke uitleg van de categorie wordt gegeven, eventueel aangevuld met veelgestelde vragen die mensen hebben over die specifieke categorie.

Maar dit hoeft niet per se geschreven content te zijn. Videocontent is in sommige gevallen veel klantvriendelijker en waardevoller dan geschreven content. Denk maar aan een video waarin je uitleg geeft over hoe je een bepaald technisch product moet gebruiken. Dit gaat vaak veel makkelijker via video dan via tekst. Het hangt allemaal af van de pagina en het beoogde doel voor je bezoeker.

Ook bij content is het belangrijk dat de juiste zoektermen gebruikt worden doorheen de tekst. Maar zorg ervoor dat de tekst natuurlijk leest, Google straft namelijk keyword stuffing en overoptimalisatie af!

Zorg er daarnaast voor dat je content goed gestructureerd is. Maak correct gebruik van de header tags (H1, H2, H3, etc.). Dit zijn de titels en tussentitels van je tekst. Waar de H1-tag de algemene titel van je pagina is, zitten de H2-, H3-, en H4-tags tags telkens een niveau dieper in de hiërarchie van de tekststructuur.

Deze header tags zorgen ervoor dat je tekst vlot leesbaar is en natuurlijk is opgebouwd. Het is ook belangrijk dat je geen header niveau overslaat. Dat wil zeggen: gebruik geen H3-tag als je geen H2-tag hebt. Gebruik eerst een H1-tag, dan H2-tags, dan H3, enzovoort. 

Een goede heading-opbouw geeft niet alleen aan zoekmachines mee hoe je pagina is opgebouwd, maar zorgt ook voor een prettige en logische leesbaarheid voor je websitebezoekers.

Voorbeeld voor bokshandschoenen:

  • H1: Bokshandschoenen
    • H2: Bokshandschoenen merk A
    • H2: Bokshandschoenen merk B
    • H2: Bokshandschoenen merk C

Afbeeldingen

Afbeeldingen moeten geoptimaliseerd worden voor gebruik op een website. 

Dit zijn de belangrijkste optimalisaties en best practices die je kan doorvoeren voor image SEO:

  • Kies de juiste afbeeldingen. Net zoals tekst moet een afbeelding een bepaalde waarde en relevantie hebben voor bezoekers van je website. Zorg ervoor dat de afbeelding goed weergeeft wat er op de pagina te zien is.
  • Afbeeldingskwaliteit: zorg er ook voor dat de afbeelding van voldoende hoge kwaliteit is.

Voorbeeld van een goede bestandsnaam voor SEO.

  • Filenaam: je incorporeert best ook relevante zoekwoorden in de bestandsnaam van de afbeelding. Dit doe je door correct gebruik te maken van koppeltekens tussen elk woord (-). Je slaat de afbeelding dus op die manier op op je computer of laptop voordat je hem uploadt naar je CMS (Content Management System), zoals bijvoorbeeld WordPress of Shopify.
    • bv. bokshandschoenen-adidas-zwart.jpg
    • bv. bokszak-rival-rood.png
  • Alt text: de alt tag is een attribuut dat wordt meegegeven in de HTML van je website dat dient als alternatieve tekst wanneer je afbeelding niet kan worden weergegeven (bijvoorbeeld als iemand gebruikmaakt van een screenreader). Deze alt text kun je ook best optimaliseren door hierin een duidelijke omschrijving te geven van de afbeelding, en ervoor te zorgen dat je belangrijkste keyword erin wordt opgenomen. Hier is geen koppelteken (-) nodig tussen de woorden. Je hoeft ook nooit te beginnen met ‘foto van’ of ‘afbeelding van’. In de meeste CMS’en kun je gemakkelijk de alt text aanpassen per afbeelding. Hieronder enkele goede voorbeelden van alt text bij foto’s van onze bokshandschoenen en bokszakken.
    • bv. “zwarte bokshandschoenen van het merk Adidas tegen een witte achtergrond”
    • bv. “rode bokszak van het merk Rival tegen een witte achtergrond”
  • Formaat en compressie van afbeeldingen: kies altijd het juiste formaat van afbeelding en zorg dat ze voldoende gecompressed zijn. Hierdoor is de bestandsgrootte van de afbeelding veel kleiner zonder significant kwaliteitsverlies, wat resulteert in snellere laadtijden op je website (en websitesnelheid is een belangrijke ranking factor voor Google en andere zoekmachines). De meest gangbare formaten voor standaard afbeeldingen zijn JPEG, PNG en WebP. Je kan ook nog een image compressor gebruiken om afbeeldingen kleiner te maken, zoals bijvoorbeeld TinyPNG.
  • Responsive images: zorg ervoor dat de afbeeldingen op je website correct weergeven op verschillende schermen (desktop, mobiel, tablet). 
  • Creëer een image sitemap voor al je afbeeldingen. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines je afbeeldingen gemakkelijker kunnen vinden en indexeren.
  • Gebruik waar nodig technieken zoals lazy loading om je afbeeldingen pas te laten laden wanneer deze zichtbaar gaan worden, en niet direct bij het laden van de pagina. Dit is bevorderlijk voor de laadsnelheid van de pagina.
  • Gebruik relevante captions voor je afbeeldingen.

Structured data of Schema markup

Voor ecommerce SEO is het belangrijk om voldoende ondersteunende info te geven aan je websitebezoekers. Zo kan bijvoorbeeld het tonen van reviews en prijzen een bezoeker helpen om een juiste beslissing te maken bij het kiezen van een product. Je kan dit soort informatie meegeven aan zoekmachines door gebruik te maken van Schema markup, ook wel structured data genoemd. 

Als je dit correct toepast, zal Google je listing in de zoekresultaten verrijken met extra informatie, bijvoorbeeld het tonen van reviews, prijzen, kleur of beschikbaarheid. Hieronder zie je een voorbeeld van Decathlon, waarbij de reviewscore en prijsrange wordt getoond voor hun aanbod van bokshandschoenen.

Voorbeeld van zoekresultaat van Decathlon met structured data

Het volledig beschrijven van hoe je structured data toevoegt aan je pagina’s ligt buiten de scope van deze e-commerce SEO gids, maar in ons blogartikel over structured data kun je er alles over lezen. Andere goede bronnen vind je onder andere bij Yoast of WebFX.

Hanteer een SEO-vriendelijke URL-structuur

Als je start met een webshop is het best om direct slim te kijken naar je URL-structuur. Want ja, ook deze is belangrijk om goed te kunnen ranken in Google. Liefst is de zoekterm waarop je probeert te ranken ergens in de URL opgenomen. Daarnaast is het gewoon enorm belangrijk om een duidelijke URL-structuur te hebben die logisch is voor je gebruikers. Het draagt bij aan een fijne gebruikerservaring.

Een voorbeeld voor onze bokswebshop zou zijn:

www.yourboxingshop.com/bokshandschoenen

www.yourboxingshop.com/boksschoenen

www.yourboxingshop.com/bokszakken

Met andere woorden, de opbouw is dus simpelweg:

www.yourboxingshop.com/{categorienaam}

Dit zijn logische URLs die duidelijk te herkennen zijn voor een gebruiker. Voor producten kun je kiezen voor:

www.yourboxingshop.com/{productnaam}

Als je al een bestaande webshop en URL-structuur hebt, moet je de pro’s en contra’s van het wijzigen van je URL-structuur tegen elkaar afwegen. Het wijzigen van je bestaande URL-structuur kan namelijk zorgen voor heel wat issues als je dit niet goed aanpakt. Belangrijk is dan dat je alle URLs die permanent wijzigen gaat redirecten naar de nieuwe URLs, maar hier zitten altijd risico’s op verlies van verkeer in. In SEO termen wordt zo’n overzetting van URL-structuur een SEO-migratie genoemd.

Interne links

Wat zijn interne links?

Interne links zijn links die van een pagina op je site naar een andere pagina op je site verwijzen. Google en andere zoekmachines ontdekken websites hoofdzakelijk via interne links. Een zoekmachinerobot (bv. Googlebot) die je website crawlt, volgt de links om zo de verschillende pagina’s te vinden op je site. Op die manier wordt  de sitestructuur en hiërarchie ook duidelijk gemaakt aan de zoekmachines. 

Daarnaast zorgen interne links er ook voor dat je bezoekers gemakkelijk hun weg kunnen vinden doorheen je website - het is dus ook een belangrijk onderdeel van de user experience.

Waarom zijn interne links belangrijk voor ecommerce SEO?

Het belang van interne links voor e-commerce bedrijven is niet te onderschatten. Dit zijn de belangrijkste redenen waarom interne links belangrijk zijn voor e-commerce SEO: 

1) E-commerce websites hebben meestal een groot aantal pagina’s (groter dan bijvoorbeeld een dienstenbedrijf of een SaaS-bedrijf). Denk maar aan de categoriepagina’s, alle productpagina’s, en eventuele ondersteunende informatiepagina’s. Dat gaat al snel over honderden tot duizenden verschillende URLs. Zeker als je ook nog eens werkt met productfiltering waarbij bepaalde filtercombinaties ook gecrawld kunnen worden.

Interne links helpen potentiële klanten om de site op een gebruiksvriendelijke manier te ontdekken, en het maakt het voor hen ook duidelijk hoe de website is opgebouwd (wat is de sitehiërarchie, hoe is de structuur opgebouwd, etc.).

2) Het toepassen van interne linking zorgt ervoor dat de zoekmachines efficiënter je website kunnen crawlen en uiteindelijk indexeren. (Crawlen is het proces waarbij zoekmachines door je website gaan om nieuwe pagina’s te ontdekken. Indexeren is het opslaan van een pagina in de database van Google, waardoor deze kan ranken in de zoekresultaten).

3) Correct gebruik van interne links zorgt voor een efficiëntere toewijzing van het crawlbudget. Crawlbudget duidt op hoe frequent de zoekmachinerobots zoals Googlebot je website zullen crawlen. Door correcte interne linking toe te passen kun je ervoor zorgen dat belangrijke pagina’s op je website vaker gecrawld worden. Door daarnaast ook nog eens correct om te gaan met no-index tags voor content dat niet gecrawld hoeft te worden, zorg je ervoor dat er geen crawl budget verloren gaat door het crawlen van onbelangrijke of irrelevante pagina’s.

4) Webshops hebben vaak veel concurrenten die gelijkaardige producten verkopen. Door correct interne links toe te passen, kun je een belangrijk verschil maken in je SEO efforts en hierdoor betere visibiliteit krijgen dan je concurrenten.

Als je meer wil weten over het crawlproces en hoe Google pagina’s ontdekt, lees zeker dan ons blogartikel over crawlen en indexeren.

Wat zijn best practices voor interne linking bij e-commerce SEO?

Interne links kunnen voorkomen in twee verschillende vormen: in de navigatiebalk en menu’s op je website, of doorheen de tekst op een pagina.

1) Navigational: Algemene sitenavigatie

Zorg ervoor dat de algemene sitenavigatie linkt naar de belangrijkste pagina’s op je website. Dit zijn meestal de categorie- en subcategoriepagina’s. Voor onze bokswebshop zou dat betekenen dat de navigatiebalk moet linken naar onze drie hoofdcategorieën: bokshandschoenen, bokszakken, en boksschoenen. Daarnaast kun je ook linken naar de belangrijkste merkenpagina’s, bv. Adidas.

Je kunt ook linken naar pagina’s die focussen op meer specifieke user journeys zoals: ‘bokshandschoenen voor vrouwen’, of ‘bokszakken voor kinderen’.

In een secundair menu kun je ook linken naar pagina’s met titels als ‘bestsellers’ of ‘promoties’, om zo specifieke pagina’s in de kijker te zetten.

2) Navigational: HTML breadcrumb navigatie

Je kan gebruik maken van breadcrumb navigatie. Dit is een spoor dat aanduidt waar een gebruiker zich bevindt in de hiërarchie van de website. Bijvoorbeeld: home/categories/bokshandschoenen. Zo kan een gebruiker zeer makkelijk zijn weg vinden door de website. Daarnaast geeft het een duidelijk signaal naar zoekmachines toe hoe je website in elkaar zit.

3) Navigational: HTML sitemap

Een HTML sitemap is een bestand dat alle pagina’s op je website oplijst. Een best practice voor e-commerce bedrijven is om in de footer van de website een HTML sitemap te plaatsen. Zo wordt er op elke pagina gelinkt naar de belangrijkste categorie- en subcategoriepagina’s. Hieronder zie je een voorbeeld van bol.com, om een idee te geven van hoe dit bij een zeer grote webshop gedaan wordt.

4) In-content: Categoriepagina’s en blogartikels

Gebruik voldoende interne links doorheen de content op de categoriepagina’s en blogpagina’s waarbij wordt gelinkt naar ondersteunende pagina’s zoals andere blogartikels, of andere relevante categorieën. Gebruik ook altijd voldoende variatie in de ankerteksten (dit is de klikbare tekst die je naar een andere pagina brengt).

Concreet: hoe interne links toevoegen of aanpassen op je e-commerce site?

Voor het toevoegen of aanpassen van interne links op je website heb je uiteraard toegang nodig tot de back-end van je site. Hier kun je de navigatiemenu’s en de teksten die op de pagina’s staan aanpassen. Het toevoegen van een interne link wordt gedaan in de HTML van een pagina, door het gebruiken van een "a"-tag met de href attribuut.

Hieronder zie je een voorbeeld van een interne link voor onze bokswebshop. Het eerste deel, in het groen, is de URL waarnaar gelinkt wordt. De ankertekst (‘bokszakken’) volgt na de link. Dit is de klikbare tekst die je naar de andere pagina brengt.

Copy to Clipboard

Faceted navigation

Wat is faceted navigation?

We zijn allemaal wel ooit in aanraking gekomen met faceted navigation. Een moeilijke term die eigenlijk gewoon duidt op het kunnen filteren op bepaalde eigenschappen om het aanbod of de opties op een pagina te verkleinen en beter af te stemmen op jouw noden. Dit kan op verschillende types websites handig zijn: boekingswebsites voor hotels of restaurants, jobsites, vastgoedsites, en uiteraard: e-commerce websites. Wanneer we shoppen in webshops maken we vaak gebruik van filtering op basis van kleur, maat, prijs, merk of andere producteigenschappen.

Als je meer info zoekt over faceted navigation, lees dan zeker eens deze blog na van Ahrefs. Je vindt er enorm veel nuttige informatie in terug.

Hoe werkt faceted navigation?

  1. Filters worden bepaald op basis van het type producten dat de webshop aanbiedt. Zo zal een kledingzaak kiezen voor filters zoals maat, kleur, merk, of materiaal/stof gebruikt in de kledij. Dezelfde filters zouden gebruikt kunnen worden bij onze bokswebshop.
  2. De sitebezoeker maakt gebruik van de filtering en kiest bijvoorbeeld om enkel producten te zien met een rode kleur.
  3. De content op de pagina wordt dynamisch geüpdated zodat enkel de relevante producten getoond worden aan de gebruiker.

Wat zijn de issues op vlak van SEO die voorkomen bij faceted navigation?

Wanneer er gebruik gemaakt wordt van filtering heeft dit in veel gevallen een invloed op de URL van de pagina. Er zijn vier mogelijkheden:

  1. Er gebeurt niks. Het productaanbod wordt aangepast maar er is geen URL-wijziging.
  2. De site voegt parameters toe aan de URL zoals ?colour=red
  3. De site voegt een hashtag toe aan de URL zoals #colour=red
  4. Er wordt een nieuwe statische URL gecreëerd
    (bv.: www.yourboxingshop.com/bokshandschoenen/rood/

Hierboven zie je een voorbeeld van wat er gebeurt als iemand filtert op de kleur ‘rood’. Maar wat gebeurt er als iemand filtert op ‘rood’, ‘leer’, en ‘small’? En daarbovenop nog eens filtert op een maximumprijs van 100 euro? Je zult al snel inzien dat er een bijna oneindig aantal URL-mogelijkheden gecreëerd worden door het werken met faceted navigation. Hieronder volgen de meest voorkomende SEO-issues die gerelateerd zijn aan faceted navigation.

1. Duplicate content

Elke combinatie van filters kan dus leiden tot een unieke URL, maar de content op die pagina’s is vrijwel identiek of sterk gelijkwaardig aan de initiële pagina (denk aan bijvoorbeeld teksten met uitleg over de categorie). Dit wordt in de ogen van Google gezien als duplicate content.

2. Verspilling van crawlbudget

Crawlbudget hebben we al kort besproken bij interne linking - het duidt op het aantal pagina’s op je website dat zoekmachines crawlen binnen een bepaalde tijd. Als je ineens duizenden of zelfs miljoenen extra URLs genereert die de zoekmachinerobots moeten crawlen, zal dit een grote impact hebben op hoe efficiënt je crawlbudget gespendeerd zal worden. Het zal er voor zorgen dat relevante pagina’s minder vaak gecrawld zullen worden.

3. Verspilling van link equity of PageRank

Link equity, of PageRank zoals het door Google genoemd werd, duidt op de waarde van links die wordt doorgegeven binnen een website. De PageRank score van een websitepagina wordt altijd bepaald door het aantal inkomende links naar die specifieke pagina. Doordat faceted navigation ervoor zorgt dat er een groot aantal extra URLs gegenereerd worden, is er een verwatering of verspilling van PageRank. Dit heeft uiteraard een negatieve impact op hoe de PageRank doorheen je website verspreid wordt en uiteindelijk ook op de rankings van je pagina’s.

De vraag is dan: hoe ga je er best mee om? Lees verder voor de best practices.

Faceted navigation best practices voor SEO

Voor e-commerce SEO is het enorm belangrijk om juist om te gaan met hoe de verschillende filtercombinaties behandeld worden: laat je ze crawlen en indexeren door zoekmachines of juist niet? Deze keuze moet altijd gemaakt worden op basis van een goede inschatting van hoe je denkt dat mensen zoeken naar je producten.

1. Canonical tags

Je kunt canonical tags gebruiken om aan zoekmachines duidelijk te maken dat een URL een andere, meer relevante variant heeft en dat deze geïndexeerd en gerankt moet worden in plaats van de pagina waarop je de canonical tag meegeeft. Zo kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld de URL www.yourboxingshop.com/bokshandschoenen/adidas?color=black&price=under-50 te canonicaliseren naar www.yourboxingshop.com/bokshandschoenen/adidas.

Op die manier zal Google de PageRank en autoriteit aan de canonieke URL toewijzen. Helaas lost dit het probleem van crawlbudget niet op: de gefilterde URLs worden nog steeds gecrawld en geïndexeerd door Google.

2. Robots.txt

Gebruik het robots.txt bestand om URLs uit te sluiten die filters bevatten die je niet wil laten crawlen (door deze te disallowen). Het probleem met deze optie is dat de robots.txt een aanwijzing is voor zoekmachines, geen verplichting. Het kan dus voorvallen dat Google de gegenereerde URLs toch gaat indexeren als deze bijvoorbeeld veel interne links ontvangen (met andere woorden: signalen voor Google die zeggen dat een pagina belangrijk is, en het waard is om te crawlen!).

3. Noindex tag

Je kan opteren om een noindex tag mee te geven aan de URLs die gegenereerd worden met filtering. Hiermee zeg je duidelijk tegen Google dat deze pagina’s niet hoeven geïndexeerd te worden. Maar net zoals bij de canonical tag zal de pagina nog steeds gecrawld kunnen worden, wat dus nog steeds leidt tot een verspilling van crawlbudget.

4. Faceted navigation opzetten met AJAX

Door de faceted navigation op te zetten met AJAX in de developmentfase van je e-commerce website, kun je ervoor zorgen dat er geen unieke URLs gegenereerd worden wanneer er gefilterd wordt. Hiermee kun je uiteraard veel van de problemen die hierboven werden besproken voorkomen. Het nadeel is dat dit uiteraard developmenttijd kost. Daarnaast kunnen deze URLs dan ook niet apart gecrawld worden, wat juist in sommige gevallen (bv. bij bepaalde long tail keywords met zoekvolume) wel gewenst kan zijn.

Internationale e-commerce SEO

Als je als bedrijf internationaal actief bent, moet je rekening houden met bepaalde best practices voor internationale e-commerce SEO. Uiteraard dien je keyword research te doen naar de specifieke regio’s waar je actief bent, maar ook op technisch vlak zijn er bepaalde regels waar je je best aan houdt.

Kiezen voor nieuw domein, subdomein of subdirectory

Je maakt eerst de keuze of je een volledig nieuw domein opstart voor een ander land. Bijvoorbeeld: stel dat onze bokswebshop voor België de URL www.yourboxingshop.com had, dan kan je kiezen voor www.yourboxingshop.com als je uitbreidt naar Nederland. Het belangrijkste voordeel hieraan is dat voor veel mensen dit als betrouwbaar aanvoelt omdat hun landcode in de URL zit. Een nadeel is dat dit vrij duur kan zijn, zeker als je in verschillende landen actief bent, dus telkens een andere website.

Een andere mogelijkheid is om te werken met een subdomein of subdirectory. Een subdomein zou zijn: www.nl.yourboxingshop.com. Een subdirectory zou zijn www.yourboxingshop.com/nl/. Het nadeel in deze gevallen is dat het niet altijd makkelijk te onderscheiden is of de landindicatie refereert naar de gekozen taal of naar de regio.

Hreflang tags

Hreflang tags zijn zeer belangrijk voor internationale (e-commerce) SEO. Dit is een tag die wordt meegegeven in de HTML-code van een pagina. De hreflang tag duidt aan voor zoekmachines welke pagina getoond moet worden in welke regio.

Stel dat we met onze bokswebshop een blogpagina gecreëerd hebben over boksen. De URL is www.yourboxingshop.com/blog/wat-is-boksen. Van deze pagina hebben we een Vlaamse (NL-BE), Nederlandse (NL-NL), Franse (FR) en Duitse (DE) variant. Uiteraard willen we dat de Vlaamse versie getoond wordt in Vlaanderen, de Nederlandse in Nederland, de Franstalige versie in Frankrijk, en de Duitse versie in Duitsland. We zouden op al deze pagina’s dan volgende hreflang tags moeten meegeven:

Copy to Clipboard

Op die manier maak je duidelijk aan zoekmachines welke pagina dient voor welke taal en regio. Belangrijk is om de tags op elke versie van de pagina te plaatsen (ook self-referencing hreflang tags dus). 

Gebruik van AI voor e-commerce SEO

AI in SEO: een kleine introductie

Er wordt tegenwoordig enorm veel gesproken en geschreven over AI-tools. Je hebt ongetwijfeld al eens gehoord van Chat-GPT, Google Gemini of fotogeneratie tools zoals Midjourney. Deze wildgroei aan tools en informatie maakt het soms moeilijk voor mensen om in te schatten hoe waardevol - of juist niet - de vele AI-tools eigenlijk zijn. Zeker in het kader van digitale marketing kun je AI voor heel veel dingen inzetten: brainstorming, content ideation, SEO-copywriting, automatisering, etc. Maar hoe goed zijn de resultaten? En hoe betrouwbaar zijn ze?  

Sinds de opkomst van ChatGPT zijn er zeer veel mensen begonnen met het produceren van AI-content op grote schaal. Deze massaproductie heeft het internet volgegooid met allerlei content die enorm sterk op elkaar leek en van relatief lage kwaliteit was. Het was op dat moment duidelijk dat Google en andere zoekmachines hier moeilijk mee om konden, omdat het uiteraard de eerste keer was in de geschiedenis dat de barrier to entry voor het schrijven van content zo laag was.

Maar sindsdien is er een verandering in gekomen. Ondanks dat het niet zo is dat Google rechtstreeks AI-content afkeurt, zijn ze veel strenger geworden op content in het algemeen en moet een pagina ‘helpful content’ bevatten om te kunnen ranken. Het moet dus relevant zijn voor je gebruiker. Doordat veel AI-content minder kwalitatief is, en er dus minder waarde wordt gecreëerd voor de gebruiker, worden websites die puur AI-content op hun pagina’s hebben staan hierdoor gederankt. Er zijn al vele voorbeelden geweest waarbij dit het geval is.

Onze mening als SEO-specialisten? Wij vinden AI een handig hulpmiddel. Een handige sparringpartner om enkele first drafts van een tekst te creëren, te brainstormen over enkele topics voor een contentplan, herschrijven of beter verwoorden van enkele zinnen, etc. Maar een echte copywriter zal het niet kunnen vervangen, juist omdat die persoonlijke touch zo belangrijk blijft. Een copywriter kan volledig meedenken met de noden van een bedrijf en de schrijfstijl hierop aanpassen. Dit is in de praktijk momenteel zeer moeilijk met AI-tools.

Oké, dus we laten AI geen teksten schrijven. Waar kunnen we deze moderne tools dan wel voor gebruiken? Lees hieronder verder voor enkele goede voorbeelden van hoe AI wel te gebruiken is binnen (e-commerce) SEO.

Brainstorming

Heb je nog geen idee waar je over wil schrijven? Dan kan een goede prompt je helpen om te brainstormen over topics waar je over zou kunnen schrijven, rekening houdende met de sector en concurrentie waar je mee te maken hebt. Omdat LLM-tools zoals ChatGPT getraind zijn op een plethora van informatie, kunnen ze zeer veel interessante ideeën naar voren brengen. Handig!

Genereren van content outlines

Als je al een idee hebt van enkele topics waar je over wil schrijven (bijvoorbeeld voor één of meerdere blogartikels), dan kan AI een goed hulpmiddel zijn om een eerste versie van een content outline te maken. Deze content outline kun je dan zien als basis om op te gaan verbeteren. Hierdoor krijg je soms invalshoeken waar je niet eerder aan dacht.

Genereren van productomschrijvingen & productinfo

Voor het genereren van productomschrijvingen en productinfo kunnen tools als ChatGPT zeker handig zijn. 

AI Overviews

We kunnen deze sectie over AI niet afsluiten zonder een woordje over Google’s AI Overviews. AI Overviews zijn Google’s antwoord op de sterke opkomst van AI-tools als ChatGPT. 

AI Overviews is een zoekervaring dat gebruik maakt van generatieve artificiële intelligentie (generative AI) om gebruikers een antwoord op hun zoekopdracht te geven, zonder dat ze hiervoor hoeven door te klikken naar specifieke webpagina’s. 

Uiteraard heeft dit een impact op de CTR van zowel organische resultaten als advertenties. En we weten natuurlijk dat het leeuwendeel van Google’s omzet komt van advertenties. Precies om die reden is Google erg voorzichtig met het uitrollen van deze functie. Op het moment van het schrijven van deze e-commerce SEO gids zijn de AI Overviews enkel nog maar gelanceerd in de VS.  De verwachting is dat ze binnenkort ook zullen worden uitgerold in Europa. Echter is de volledige roll-out van deze functie op basis van AI nog steeds dubieus, in eerste instantie of deze er volledig gaat komen en in tweede instantie in welke vorm. Zo zal Google rekening moeten houden met de strengere wetgevingen in Europa, alsook het feit dat er heel wat problemen naar voren zijn gekomen bij de eerste roll-out van AI Overviews. Zo gaf de AI soms zeer merkwaardige, of ronduit gevaarlijke, adviezen zoals het toevoegen van lijm aan je pizza om ervoor te zorgen dat de kaas beter zou blijven plakken. Dit had de AI overgenomen van een reactie van een Reddit-gebruiker op een thread. Forbes schreef er ook een artikel over.

Omwille van de kritiek die Google heeft ontvangen naar aanleiding van deze misinformatie, worden de AI overviews nu voor veel minder zoekopdrachten getriggered dan bij de lancering. Volgens dit artikel van Search Engine Land worden op dit moment (juni 2024) AI overviews nog slechts getriggered bij 7 à 9% van de zoekopdrachten in de VS. 

Wil je nog meer weten over AI en SEO? Lees dan zeker ons blogartikel over de combinatie van AI met SEO. Meer weten over AI Overviews specifiek? Lees dan zeker ons artikel hierover.

Wanneer mag je resultaat verwachten van e-commerce SEO voor je webshop?

Het antwoord op de vraag wanneer je resultaat mag verwachten van je e-commerce SEO inspanningen, is simpelweg (zoals met veel zaken): it depends (pun intended)

SEO is een langetermijnstrategie. Waar je met adverteren heel snel impact kan zien door budgetten te verhogen, is dat bij SEO niet het geval. SEO heeft het meeste effect als je consistent werkt aan je strategie, en continu de verbeteringen doorvoert die nodig zijn. Afhankelijk van de concurrentie op de zoekwoorden die je target, kan het zijn dat je binnen de 3 maanden al beter begint te ranken. Voor keywords met zwaardere concurrentie zul je soms wel 12 maanden moeten wachten vooraleer je resultaat ziet. Als bedrijf wil je dus kunnen rekenen op een stabiele en betrouwbare SEO-partner. Dat weten we bij Depends maar al te goed.

Maar het feit dat SEO wat meer tijd en moeite kost voordat je resultaten ziet, mag je keuze absoluut niet beïnvloeden. Het is en blijft een van de meest duurzame marketingkanalen die je kan gebruiken voor je business. Als je niet investeert in SEO, wees er dan maar zeker van dat je concurrenten vroeg of laat een voorsprong zullen hebben. Zoals met veel dingen in het leven: The best time to start was yesterday, the next best time is now.

Hulp nodig met jouw e-commerce SEO-strategie?

Bij Depends SEO agency weten we dat e-commerce SEO een groot struikelblok kan zijn voor veel bedrijven. Daarom staat ons team van SEO-specialisten klaar om jouw webshop te ondersteunen. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek wat Depends voor jou kan betekenen!

Krijg het laatste SEO-nieuws in je mailbox